Tjena! För cirka 5 år sedan fick min vän mig att börja med fonder, där började jag med månadsspara på 6 olika fonder som han valde ut och sen dess har jag inte brytt mig om hur det har gått riktigt. Nu på senaste har jag då funderat på att kolla över dessa fonder för att maximera vinsterna samt så vill jag börja med aktier vilket jag har noll av idag. Såhär ser procentandelen för fonderna på ett ungefär hos SAVR:
AMF Aktiefond Småbolag - (14.19%)
Länsförsäkringar Fastighetsfond A - (14.39%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - (22.035%)
Swedbank Robur Technology A - (20.34%)
Swedbank Robur USA A - (16.44%)
TIN Ny Teknik A - (12.59%)
En kollega tyckte inte alls om detta och nämnde att jag skulle kunna sälja alla dessa och köra på något liknande som t.ex 80% DNB Global Indeks S, 10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 5% PLUS Allabolag Sverige Index och 5% Swedbank Robur Access Asien A eller bara 80/20 på DNB och Spiltan. Utöver detta så vill jag då försöka balansera det med aktier. Värt och nämna är att jag inte har något emot att köra på en liten mer high risk high reward strategi och fattar att jag kommer behöva läsa på om vilka aktier jag köper.
Vad tycker ni om idén att följa tipset från min kollega? Ni får gärna berätta hur illa portföljen ser ut och att jag borde kollat igenom dom årligen iallafall.
Två av dessa har överpresterat index medans resten har underpresterat, så på totalen så hade en Globalfond gått bättre på den tiden med samtidigt bättre riskjusterad avkastning. Summa summarum din kollega har i princip rätt. Spiltan kanske jag hade skippat men ja lite eget kan man ha säg 10 %.
Då du skriver att du vill maximera vinsten hade jag valt 100% DNB Global Indeks S i ditt fall. Och helt struntat i enskilda aktier. Stor risk att du tjänar mindre pengar med enskilda aktier över tid.
Det blir nog att fokusera mycket på DNB Global Indeks S sedan ser aktier mer som en hobby! Men du tycker att jag gör det rätt ifrån mig att gå iväg från min nuvarande portfölj?
Ja. Det finns en rätt stor konsensus om att månadssparande i en global indexfond är det bästa sättet att maximera avkastning i förhållande till risk.
Att köpa enskilda aktier skulle jag mer se som jack vegas eller liknande. Alltså främst ett nöje för de som gillar att förlora pengar. Alla känner någon som tjänat massa på aktier, krypto eller liknande. Alla de som förlorat på liknande investeringar hör man inte lika mycket om.
Globala indexfonder är ett smart sätt att få uppsidan med aktier men begränsa nedsidan genom att sprida risken.
Jag håller inte på med indexfonder, men om jag gjorde det skulle jag först se om det finns en global indexfond som har den mixen jag vill ha. I annat fall skulle jag nog köra 1/3 asien, 1/3 europa, 1/3 usa . Dvs 3 indexfonder.