Min fondportfölj - era åsikter?

Hej! Jag är ny till detta forum. Jag har satt ihop denna fondportfölj och vill veta Era åsikter kring den. Jag kan nämna att räntefonder inte finns med då SBAB, erbjuder en rörlig ränta på 2,25% (fria uttag) för sitt sparkonto. Skulle ränteläget ändras kan räntefonder bli aktuella.
Här är portföljen: (Årlig avgift inom parentes)

17,5% DNB Global Indeks S (0,22%)
17,5% Länsförsäkringar Global Indexnära (0,23%)
17,5% Storebrand Global All Countries A SEK (0,32)
17,5% Swedbank Robur Access Global (0,26%)
12,5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,23%)
10% Länsförsäkringar Fastighetsfond A (1,47%)
7,5% Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria (0,69%)

Anser Ni att det är nödvändigt med så många globalfonder, eller bör jag enbart ha en eller två? Tankar kring fastighetsfonden? Övriga tankar och åsikter mottages tacksamt.

1 gillning

Jag anser det räcker med 2 globala indexfonder om de placerar mot olika index annars räcker det med en

1 gillning

Jag hade också fyra globalfonder ett tag. Jag tänkte att det var säkrare så. Men fick sen reda på att eftersom de investerar i samma aktier, och innehavet är skyddat frånkopplat från förvaltaren. Så är det lika säkert med en fond.

Jag har därför bara en globalfond. LF global. Har också skippat tillväxtmarknader, då jag inte tror på den marknaden.

Sen har jag lärt mig att desto enklare portfölj man har desto mindre pillar jag med den. Jack Bogle hade det också som princip. Flera fonder ökar känslan av FOMO, konstigt nog.

Därför kör jag enkel portfölj:

Högrisk:
70% LF Global
20% Plus allabolag Sverige
10% AMF Räntefond Mix

Mellanrisk:
50% LF Global
10% Plus allabolag Sverige
40% AMF Räntefond Mix

10 gillningar

Välkommen hit :slight_smile:

Onödigt komplicerat i min mening. Länk nedan till olika basportföljer för olika banker beroende på fonder som är tillgängliga. Principen är att ligga så nära Lysas portfölj som möjligt som ”bas”

• 80% i en globalfond med/utan tillväxtmarknader.
  • 20% i en Sverige fond

Som du säger så har du räntedelen utanför på sparkonto åtminstone tillsvidare.

Föreslår att du egentligen börjar med länken längst ner till Kom Igång. Så börjar du i rätt ända :slight_smile:

6 gillningar

Jag hade buntat ihop de 4 global fonderna till en enda och då kört med den bredare Storebrand :slight_smile:

3 gillningar

@AC72, @anon19088942 @MattiasA90 har alla jättebra poänger🙌. Håller med Mattias om fondval för Globalfonden.