Stockholmsindex är snart ner 30% men globalt index bara ner 3-4% hur ska man tänka? Är det läge att vikta över i Sverige eller fortsätta med ungefär samma fördelning som barnportföljen för långsiktigt sparande?
Hänvisar lite till avsnittet med att köpa i nedgång. Känns ju som det finns större uppsida i Sverige än globalt eller tänker jag fel?
Själv investerar jag brett med globalt som bas. Köper inte extra Sverige om det har gått ner mer än annat. Finns andra länder som också gått dåligt men jag köper inte extra av dessa heller.
Men, som många andra påpekat så är ju svenska börsen billigare nu än innan vilket såklart kan vara bra om man vill köpa extra.
Det blir ju delvis en spekulation i valuta att ombalansera från globalt till Sverige då en stor del av den skillnaden förklaras av en starkare usd / svagare krona.
Jag överviktar nysparande mot sverige just nu faktiskt, men det är ju bara något på marginalen för att tillfredsställa min känsla av att “göra något”.
På Patreon som du är medlem på har @Andre_Granstrom skrivit en analys som fortfarande är aktuell:
Jag skulle säga att man bör vara happy över detta. Fantastiska bolag i ett fantastiskt land på rea!
Nordiska börserna är så kallade kantmarknader vilket menar att de är lite mera volatila över tiden, bägge upp- och neråt. Detta för att det finns ganska få internationella storinvesterare på dessa marknader och deras rörelser skakar marknaderna starkt när det blåser.
Jag “ombalanserar” med mitt nysparande. Eftersom sverigedelen gått ner så pass mycket blir det att allt nysparande blir i denna del eftersom den gått ner mest. Men det är inte någon “aktiv” sak eller ändrad strategi. Jag nysparar helt enkelt i de fonder som är längst ifrån min (oförändrade) målfördelning.
Efter flera års besvikelse har jag skiftat mina indexfonder Tillväxtmarknader till Sverige. Har även ökat insättningarna i denna lokala fond då LF Global Indexnära stigit oförskämt mycket senaste tiden.
Hoppas att detta på några års sikt kommer visa sig förnuftigt.