Stockholm snart ner 30% men globalt index bara ner 3-4 % hur tänka?

Stockholmsindex är snart ner 30% men globalt index bara ner 3-4% hur ska man tänka? Är det läge att vikta över i Sverige eller fortsätta med ungefär samma fördelning som barnportföljen för långsiktigt sparande?

Hänvisar lite till avsnittet med att köpa i nedgång. Känns ju som det finns större uppsida i Sverige än globalt eller tänker jag fel?

Själv investerar jag brett med globalt som bas. Köper inte extra Sverige om det har gått ner mer än annat. Finns andra länder som också gått dåligt men jag köper inte extra av dessa heller.

Men, som många andra påpekat så är ju svenska börsen billigare nu än innan vilket såklart kan vara bra om man vill köpa extra.

Dock gör jag själv inga ändringar.

1 gillning

Det blir ju delvis en spekulation i valuta att ombalansera från globalt till Sverige då en stor del av den skillnaden förklaras av en starkare usd / svagare krona.

Jag överviktar nysparande mot sverige just nu faktiskt, men det är ju bara något på marginalen för att tillfredsställa min känsla av att “göra något”.

Patreon som du är medlem på har @Andre_Granstrom skrivit en analys som fortfarande är aktuell:

https://rikatillsammans.se/forum/t/kop-sverige-ett-langsiktigt-koptips-plus-allabolag-sverige/34958/

2 gillningar

Jag viktar inte om aktivt, men däremot sätter jag månadssparandet i Sverige den här sommaren/hösten.

…och välkommen till forumet! :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet, Niclas!

Jag skulle säga att man bör vara happy över detta. Fantastiska bolag i ett fantastiskt land på rea!

Nordiska börserna är så kallade kantmarknader vilket menar att de är lite mera volatila över tiden, bägge upp- och neråt. Detta för att det finns ganska få internationella storinvesterare på dessa marknader och deras rörelser skakar marknaderna starkt när det blåser.

Just keep buying. Det blir bra! Hälsningar från :finland:!

4 gillningar

Själv byter jag globala indexfonder till likvärdiga globala indexfonder istället @janbolmeson :wink::heart::partying_face::person_tipping_hand::joy:

3 gillningar

Der är bara du som kan övertala mig till hemmalandet övervikt i den här fallet Sverige :heart_eyes:

3 gillningar

Just nu nyköper jag efter fördelningen
60% globalt index
30% svenskt index
10% EM

I portföljen totalt är fördelningen ca:
80% globalt index
10% svenskt index
10% EM

1 gillning

Don’t just do something - stand there!

(skämt åsido, jag gör samma sak själv)

5 gillningar

Tack för alla svar!

Det blir nog att vikta nysparande mot sverige men inte göra någon omviktning av portföljen i stort.

Jag håller med om att Sverige-viktning är ritktigt attraktivt idag. Samtidigt säger ju vissa av bankernas prognoser att tex USD/SEK ska nå 11,5.

Men att OMXSPI realt ligger under nivån vid årsskiftet 2019/2020 får det ju att klia i köptarmen :money_mouth_face:

1 gillning

Jag “ombalanserar” med mitt nysparande. Eftersom sverigedelen gått ner så pass mycket blir det att allt nysparande blir i denna del eftersom den gått ner mest. Men det är inte någon “aktiv” sak eller ändrad strategi. Jag nysparar helt enkelt i de fonder som är längst ifrån min (oförändrade) målfördelning.

1 gillning

Helt rätt att man ska tajma valutan :partying_face::joy: . Lika svårt som att tajma börsen :ok_hand:

Jag hoppas de flesta investerare tolererar dagslägsta. Di gör det inte. :joy:

6 gillningar

Men kan ju köpa en ETF som speglar Stockholmsbörsen fast i USD. Men då ser det inte så billigt ut längre…

Efter flera års besvikelse har jag skiftat mina indexfonder Tillväxtmarknader till Sverige. Har även ökat insättningarna i denna lokala fond då LF Global Indexnära stigit oförskämt mycket senaste tiden.

Hoppas att detta på några års sikt kommer visa sig förnuftigt.