Dags att gå ur Handelsbanken Hållbar Energi samt Swedbank Ny teknik?

Vi är många som placerat både sparpengar och pension i de två fonderna Handelsbanken Hållbar Energi samt Swedbank Ny teknik. Fonderna har tidigare haft en mycket trevlig uppgång, men på senare tid backat betänkligt. Är det dags att gå ut fonderna med tanke på marknadsläget? Eventuell ombalansering till globalfond?

Varje person måste nog fråga sig varför de gick in i fonderna från första början. Man säljer inte en globalfond om globalfonder plötsligt går dåligt. Så varför ska man sälja en nyteknik fond om nyteknik plötsligt går dåligt?

disclaimer: Jag äger ingen branchfond, och rekommenderar andra att inte äga branchfonder heller.

11 gillningar

Det är väl naturligt att fonder inriktade mot nya marknadsnischer och innovativa lösningar är volatila. De följer inte mönstret där de går upp lite och jämnt över tid utan har höga toppar och djupa dalar. Det är så som marknaden fungerar. Att det varit en topp och sedan gått ner betyder ju knappast att de här branscherna skulle vara mindre relevanta än för ett år sedan. Däremot verkar det tydligt att det i fallet hållbar energi finns ett glapp mellan hur pengar mycket som läggs och hur mycket som borde läggas, om de politiska ambitionerna ska uppnås. Det kan ju hända att en lösning närmar sig men inget är ju givet. Rimligen är det något som marknaden prisat in.

Den typen av fonder som är mer volatila är ju mer allmänt lämpliga som krydda i portföljen snarare än som huvudinriktning.

2 gillningar

Tror du fortfarande på dessa områden eller tror du att att andra områden kommer att gå bättre framöver?

Jag tror fortfarande på hållbar energi och svensk teknik, så jag behåller dessa fonder och köper även mer regelbundet. Nedgången under den senaste tiden beror enligt mig på att dessa sektorer blev väldigt haussade och detta pressade upp kurserna mer än vad som kanske var motiverat, så det vi sett är en naturlig korrektion, men jag tror att dessa sektorer kommer att växa in i sin värdering och jag ser nedgången som möjlighet att köpa mer.

Men jag tycker inte att man skall ha majoriteten av sitt sparande bara i dessa fonder, det blir allt för stor risk.

3 gillningar

Känns som ett klassiskt misstag som många gör, går in i branchfonder som gått bra nått halvår med förvaltare som är duktiga på sälja och synas på Youtube. Sen säljer man något halvår senare när fonden inte gått som man hoppats och inte lyckats slå OMXS30 (som ju alla vet är det perfekta benchmarket hos Avanza :thinking:)

Fanns nog ingen djupare analys bakom annat än att ”man tror på tech” och får bekräftelsen på att det gått bra, och köper den. Väldigt mänskligt.

4 gillningar

Robur Ny Teknik har gått upp 200% på fem år trots den senaste tidens nedgångar. Så ”något halvår” är det knappast tal om.

Pratade i generella termer, och att den gått bra i fem år säger inte heller något om att den kommer fortsätta göra det.

1 gillning

Exakt! Kolla t.ex. extremexemplet med Cathie Wood som styr ARK Innovation.

Kul att den gått jättebra, mindre kul att de flesta inte tjänar pengar på den stora uppgången, utan får typ S&P-avkastning eller sämre, men till högre risk (https://www.morningstar.com/articles/1071658/arkk-an-object-lesson-in-how-not-to-invest).

1 gillning

Fråga dig själv om du skulle köpt fonderna idag?
Om Ja - behåll
Om nej - sälj

Sedan gäller det att vara långsiktigt. Ett par år med sämre resultat behöver inte betyda att det aldrig kommer gå bra igen.

Detta är såkallade branschfonder och brukar vara mer volatil samt att de inte följer börsen lika som globalfond.

2 gillningar

Skulle man sålt Hållbar energi så skulle man gjort det för ett år sedan. Så resonerar jag och har mina kvar.

Håller med att man borde sålt tidigare utifrån vad vi vet idag, dock är ju frågan om fonderna på kort-mellanlång sikt relativt kommer vara ett sämre val än en exempelvis en globalfond eller för den delen en räntefond.

Jo, jag förstod det. Jag behåller för jag tror det kan komma en urladdning till. Skulle den komma så skulle jag däremot överväga att åtminstone försöka kliva av nära toppen, men det beror mer på att jag har ganska mycket stålar i just den fonden. :slight_smile:

samma här, tyvärr stor exponering i fonderna. Frågan är dock om förutsättningarna finns inom rimlig tid för en uppgång, givet de generella reflektionerna “minska tillväxtaktier givet inflation/ränteoro” och att förflyttning till värdeaktier sker/kan ske/bör ske. :sunglasses:

Jag tänker att det kan hända mycket fram till sommaren. Men vi får se. Lite livin’ on the edge vill man ju ha i portföljen. Det är den och IKC fastighet som är majoriteten i min egentligen alldeles för stora “lekhink”. :see_no_evil:

Väcker en gammal tråd till liv igen.
Har själv börjat spana på denna fond, ser ju ut och gå relativt bra och gröna siffror.

Hur ställer dig forumet till hållbar teknik nu?

Jag ställer mig till att en tredjedel av min PPM ligger lång i SHB Hållbar Energi. :slight_smile:

2 gillningar

Fastighetsskräpet fick åka och gick ungefär plus minus noll över tid. Det lärde mig lite, men SHB hållbar energi är jag kvar i rejält. Det är ca 25% av mitt innehav…

2 gillningar

Själv undviker jag branchfonder till 100% :grin: . Har aldrig haft det och kommer aldrig ha det så länge det finns billiga breda globala indexfonder :person_tipping_hand: privat.

Ppm Ap7 Såfa :ok_hand:

4 gillningar

Swedbank Robur Ny Teknik tappade 90% av sitt värde i IT-bubblan 2000-2003 och det tog sedan mer än 10 år innan det var på pluss igen.

Ny teknik sjunker mycket när marknaden faller och stiger mycket när marknaden stiger.

Man ska inte äga mer ny teknik än man kan stå ut med genom en lågkonjunktur.
Men när börsen stiger köper man lätt på sig för mycket ny teknik, när teknik stiger mycket.

Nordnet har en teknikindexfond, index är ofta bättre än aktiv förvalning.
Det finns även etf-er som följer teknikindex.

Hej

Jag investerade lite i denna fond för att testa något annat och för att jag personligen tror att denna typ av fond måste “världen” investera i. Nu har det gått raka spåret nedåt sedan ett år tillbaks och jag har kvar den, ligger på minus för tillfället så vill inte sälja, och köper månatligen mer. Tänker att det är ett bra köptillfälle och att någon gång måste det vända, miljö och klimat kommer komma på agendan igen efter kriget är slut.

Känner mej lugn i ovan men samtidigt tänker jag att det kanske är dumt att fortsätta köpa om det tar 10 år innan det vänder :laughing: