Handelsbanken Hållbar Energi

Vad tänker ni om denna fond? Någon som har den kanske?

Vet att det är en hög avgift, men vill via lekhinken stötta utvecklingen kring ny energi. Denna fond har ju dessutom åtminstone hittills gått bra. Och utvecklingen kring ny och hållbar energiteknik ökar och blir allt viktigare.

Har den i mitt ppm och den har funkat som den ska! Är mycket nöjd!

Sant att avgiften är hög men den ligger i rätt bransch och förutsättningar för att fortsätta leverera!

Tack

Hur många procent kör du med den i ditt PPM? Jag bytte till 50% ap7 och 50% Handelsbanken. Är det för mycket, lagom eller för lite tycker du?

Jag har den av samma orsak som du MEN till Max 5% allokering eftersom bolagen som ingår i den är väldigt högt värderade

Kolla på morningstar portfolio så ser du att PE talet för aktierna i fonder är på 32 … typ dubbelt så högt värderade som börsen i snitt.

Alltså högre risk … men kan ju fortsätta gå bra om bara mer pengar trillar in i sektorn. Om det blir en sättning på börsen riskerar dock denna fonden att gå ner mer. Is i magen är nödvändigt tror jag.

Jag vill ha den som en krydda men den ska inte ta över hela portföljen där jag kör breda indexfonder à la RT Globala portföljen.

Ja just nu får man ju sota för man tog 50%… långt kvar till pension men skulle man endå sålt av och bara haft 5-10% :grimacing:

Köpte när det var som dyrast med :expressionless: men man lär sig om inte annat…

1 gillning

Men du har du inte kollat in modellportföljerna? :wink:

50% HB Hållbar Energi känns inte så hållbart som investering. Hoppas det går upp igen så du kan få rätt på din portfölj :slight_smile:

Har lite mer än jag borde i den, men haft den ett tag, så ligger på överavkastning fortfarande. Men är lite nervös nu när den sjunker.

Får hoppas på att Biden drar igång sina omställningsprojekt snart och att resten av världen följer med.

Detta va i PPM som jag slängde in den för det va bra rabatt på förvaltningsavgiften och den gått bra som tusan (under ett år som man inte ska stirra sig blind på)

Blev alldeles för girig. Får hoppas den går upp till 0 igen och därefter allokera till 5-10% istället.

Kör du modellportfölj i PPM?

Även jag stirrade mig blind på den historiska avkastningen och tänkte att det kan vara värt att chansa. Till en början gick det bra, sen stod det still, sen började den dyka. Jag drog mig ur vid plus-minus-noll och en lärdom rikare. Jag förstår mer och mer detta index-tänk. Men sen blir man sur för att man missat en uppgång i nån branch och blir girig. Svårt det här…

Aha, du köpte den för att den var billig i PPM.
Jag har gjort liknande förr men hamnade i samma problem. Det blir en knäpp portfölj som inte beter sig som förväntat mot marknaden och då blir det lätt de reaktioner du har nu.

På PPM kör jag på Jans förslag som är PPM Sofa.

Ja jag med fast ville krydda. Dock med alldeles för mycket. Skulle tatt mindre andel…
Läropengar.

1 gillning

Branschen borde ju gå bra de närmsta åren, men det var en kännbar dip.

Borde inte den aktiva förvaltaren göra lite förändringar i fonden när många bolag är väldigt högt värderade.

Så tänker jag också. Än så länge på plus. Men nervöst är det.

Varför skulle aktiekurserna stiga bara för att branschen förmodligen kommer gå bra? Det kan ju lika gärna vara mer än inprisat i kurserna redan?

Den är väl aktivt förvaltad, men känner till sannolikheterna, så ja det kan ju vara så att kurserna legat för högt och nu stabiliserar sig. Å andra sidan tänker jag att Biden borde öka just förväntningar.

Jo det verkar ha hänt en hel del med största innehaven. Mycket svängningar i teknik (solenergi, tesla m.m) just nu, kanske rasar ner till sitt rätta värde… :grinning:

Första posten i forumet :slight_smile:

TLDR - lyssna på huvudbudskapet i den här bloggen, dvs kör billiga indexfonder och kolla dem sällan.

Mitt innehav i den här fonden är av typen hat/kärlek. Det började bra i höstas när jag återinvesterade i fonder igen efter typ 6 mån där jag bara höll mina pengar på det sämsta, dvs nollräntekonto i avvaktan på att Covid galenskaperna skulle upphöra. Bara i höst/vinter tjänade jag inte bara tillbaka vad jag förlorade på våren utan mer - happy days och de fortsatte i vinter med. Sen läste jag en tråd här om just den här fonden nyligen och om man ska köpa in sig eller inte.

Då svarade Jan Bolmeson typ - “den fonden har gått alldeles för bra så den hade jag aktat mig för”, det förstod jag inte då, fonden hade ju presterat fantastiskt så hur kan den vara dålig tänkte jag?

Nu så här 2-3 veckor efter med ett massivt ras så förstår jag, mitt fel och svidande läropengar som det benämns här så klart - mitt fel och min förlust och mitt lärande men det hade varit bra ibland om det hade varit en liten kommentar varför man ska akta sig för en fond som går bra?

Nu tänker jag inte göra som i mars 2020, att sälja med förlust - jag tänker vänta ut tills den vänder även om det känns som att åka barbacka på krossat glas just nu. Efter den är hyfsat tillbaka säljer jag av den helt och återgår till det jag visste innan girigheten tog över dvs tillbaka till tråkiga indexfonder med 1-2 lekfonder/aktier för girighet fungerar aldrig i längden :slight_smile:

2 gillningar

Vad jag kan se gick det största innehavet i fonden
+8,33 %, igår den 5 mars, fonden gick -1,23 % den 5 mars.

Snacka om att bolagen i fonden går åt olika håll enskilda handelsdagar.

1 gillning