Handelsbanken Hållbar Energi

Är det inte så att NAV-kursen beräknas på innehaven kl. 16:30? Grön tech igår stod som lägst 17-17:30 så NAV på måndag kan bli positiv även om aktierna stänger negativt på måndag…

Det verkar ha hänt en hel del med innehaven i fonden senaste månaden och raketerna har sålts eller minskats. Man borde läsa fondens månadsrapport om det finns någon för att hänga med.

Beröm till dig för att du delar med dig av dina erfarenheter av misslyckade försök till marknadstajming.

1 gillning

Ja man får väl välkomna sig själv till klubben :grinning:

1 gillning

I all välmening men vad säger att den kommer att vända? Och varför sälja när du tagit dig tillbaka till +/-0 och fonden går bra igen?
Varför måste du ta igen förlusten med den fond som har orsakat den?
Sälj och gå vidare eller behåll och stå fast vid ditt beslut att det är en bra överpresterande fond över tid.

Det är väl i lekhinken du har denna? Personligen så har jag planer på att köpa in mig lite i fonden som en liten del av lekhinken.

1 gillning

Beslutet är mest pga av att jag temporärt frångick mina principer med att hålla mig till indexfonder som huvudstrategi och innehavet i Hållbar bekräftade det. Nej, så klart kan jag inte veta om Hållbar kommer att öka igen men om den inte gör det så var det i så fall en grovt övervärderad fond till att börja med, dock tror jag fortfarande på konceptet bakom.

Håller konceptet så borde den öka igen därav väntar jag med att sälja av och orsaken till att jag säljer av är att den är lite för svängig för mig även för en lekhink. Framtiden får som vanligt avgöra om det är rätt eller fel.

1 gillning

I december flaggade EU för att starta egen halvledarverksamhet och häromdagen skrev Reuters om initiativet kallat Digital Compass: Europe seeks semiconductor boost, first quantum computer | Reuters

Tror att detta kan påverka förväntningar en hel del i en redan svajig tid med flera oförutsedda stopp och rörelse bland de vanliga köparna av halvledare. Hållbar Energi har stora innehav i bla Samsung och TSMC så jag gissar på att det hänger ihop.

Ser ut som en uppstuds i tidigare innehaven (fortfarande men mindre innehav?) Scatec och Vestas Wind Systems idag. Kurserna visar klassisk bubbeltendens och ska nog ner minst 40%. Jag gissar hej vilt :smile:

Portföljeapport 2021-03-08:
I februari gick fonden ned efter tio månader med stark avkastning och en klart bättre utveckling än de globala börserna. En generellt svagare utveckling för tillväxtbolag på börserna påverkade, men även enskilda aktier och segment gick ned efter en stark utveckling. Energilagring och vind tyngde mest, medan energibesparingar låg stabilt. Sedan nyår är det bara vindsektorn som har backat marginellt. De positiva grundläggande trenderna för sektorn kan skönjas i bolagsrapporterna. Bland bolagen som tyngde fondens avkastning i februari återfinns Ormat som rapporterade svagt, men även EDPR, BYD, First Solar och Verbund gick ned utan större bakomliggande orsaker. I dagsläget gör vi inga drastiska förändringar i portföljen. Samtidigt ser vi möjligheter när effekterna av vaccineringen har slagit igenom, då klimatinvesteringar och återhämtningen ger fortsatt stöd åt sektorn.

1 gillning

Mitt tips är att du börjar månadsspara. Det är generellt bra för att jämna ut när börsen är volatil, och speciellt för ”högrisk” fonder som studsar upp och ner. Det är ursvårt och misslyckas oftast med att hoppa in och ur marknaden. Lägg ett månadssparande som du är bekväm med så sparandet kan jobba på lång sikt.

Sen vet jag inte om det varit ett massivt ras som du säger. Fonder är ner 15% på en månad men är upp över 100% på ett år och även upp hittills i år 2021 trots nergången. Så du kanska tänka på din risk tolerans och hur mycket risk du ska ha i sparandet - både som total aktieandel och vilka fonder du har.

Själv har jag HB Hållbar Energi som en liten krydda i min index fond portfölj som jag månadssparar i.
Lycka till :slight_smile:

Självklart månadssparar jag och visst är det så att det då balanserar ut sig i längden, dock så känns just den fonden lite för svängig för min smak ändå. Det verkar som om det varit en hel del övervärderad och att nivån nu justeras till lite mer normal nivå. Blir intressant att se vart den landar.

När det gäller risknivå så är jag bekväm med att ha lite högre risk normalt så länge jag balanserar ut det på olika branscher, marknader osv men den här gången följde jag inte mina regler :slight_smile:

Vi lär alla av våra misstag :blush::+1:

Ja, kan håller med om att den är svängig och att värderingen på sådana bolag är hög. På Morningstar står det att P/E är nästan 30 i snitt för innehaven vilket baserar sig på en hög förväntad tillväxt på 17% (jämför med 0.5% historiskt). Även om den 17%iga framtida tillväxttakten infrias så är PE 30 fortfarande högt. Ett P/E på 17-20 kanske är motiverat med den tillväxten. Men visst Hållbar Energi som trend kan hålla på länge och det är många högt värderade bolag som förblir högt värderade (tex. Amazon). Därför tar jag med den som en mycket liten krydda i mina portföljer :slight_smile:

Ja och även om den är svängig just nu så lär ju konceptet bakom fonden fortfarande gälla på längre sikt, dvs hållbar energi och företag som fokuserar på den utvecklingen. Men även den typen av fond kan ju drabbas av en periodvis hype precis som tex teknikfonder och därav nog smart att se det som en utveckling på längre sikt.

Är det verkligen troligt att de bolagen på längre sikt kommer växa och avkasta så mycket att värderingen just nu är rimlig?

Tänk såhär, om två olika världar existerar. 1 där ett vindkraftsbolag har dubbla aktiekursen relativt i den andra världen. Allt annat lika.
Då är ju den kommande vinsten (i samma antal kronor) värd dubbelt i den värld där aktiekursen är hälften.

Bara för att ett fenomen/bransch kommer ta över i framtiden så är det inte säkert att de bolagen i den branschen just nu är bra investeringar. “Price is what you pay, value is what you get.”.

T.ex. IT bubblan. IT tog över världen fullständigt, men många av bolagen som var hypade under IT bubblan med höga värderingar var urusla investeringar. Många företag har tillkommit och tagit över stora delar av marknaderna.

1 gillning