De bästa fonderna för vätgas och grön energi? Är grön energi verkligen grön energi, lite mer komplicerat än man tror

Jag har en ganska bred kunskap om just grön energi och vätgas. Vätgas samt vindkraft kommer förmodligen växa explosionsartat närmaste 10 åren både på grund av EUs nya satsningar på vindkraft och vätgas men hela världens satsning på grön energi som vätgas, solkraft, vindkraft, värmekraft, långsamma havs och tidvattenströmmar mm. Samt eMethanol som bränsle vid transport.

Finns det någon bra indexfond eller fond som inriktar sig på just grönenergi och detta område?

Är det lönsamt att investera i ett område/bransch som alla vet kommer explodera i storlek?

2 gillningar

Jag skulle säga att det är lönsamt just nu eftersom det ännu inte har exploderat. Det är fortfarande ganska skymt med information om vätgas och grön energi och jag skulle säga att bolagen är rätt undervärderade för stunden. Det kommer göras mer satsningar och större satsningar varje år som går nu och branschen inte har vuxit sig så stor än så man kan fortfarande vara med från början i utvecklingen om just grön energi.

Jag tror den ökningen är mer än inprisad redan. Ben Felix har ett youtube-klipp om att investera i teknologiska revolutioner. Kolla in det :slight_smile:

1 gillning

samt

Så då är det väl bara att slänga in allt du har i besparingar samt tar alla lån du kan få och låta vinsterna strömma in?

Nejdå, någonting har jag lärt mig av Jan :wink:, Jag tänkte mig en liten minisatsning på svenska företag som håller på med grön energi. Merparten av kapitalet ligger i indexfonder medans några procentandelar förmodligen kommer testas på grönenergi.

Jag fick en ny synvinkel tack vare videon, tack för rekommendationen Nightowl .

Jag har också hållit på med energiomställningen/effektivisering rätt länge (sen tidigt 90tal) och tycker området såklart är superintressant, men det innebär inte att det måste vara en bra investeringsmöjlighet just nu. Eftersom jag arbetat länge i branschen så är jag lite försiktig att lägga för många ägg i samma korg.

Jag har tagit två små bevakningspositioner i ETFen iShares Global Clean Energy UCITS (0.65% avgift) och fonden Handelsbanken Hållbar Energi (tyvärr 1.6% avgift). De är hyfsat breda så lite bättre chans att de fångar upp en framtida raket via de indexen de följer. MEN de ligger båda på P/E 30-33 trots den sättning som varit senaste månaderna på 25-30%, och trots detta är de ändå upp 130-140% på 12 månader. Så det är nog snarare “bubbligt” dvs. att kliva på detta tåget just nu har nog sina risker. Tanken är att jag har dem i portföljen med förhoppning att kunna kliva in på bra mycket vettigare värderingar.

Men visst, om man är helt stensäker på att det kommer att fortsätta uppåt så är det väl bara att köra :slight_smile:

1 gillning

Hur tekniskt insatt är du? Jag har genom jobbet stött på ett antal Power-to-X tekniker och alla brottas med samma problem, att skala upp tekniken från lab- eller pilotskala till kommersiell nivå. Business Casen bygger på extremt optimala förhållanden med teoretiskt beräknade verkningsgrader som visar sig vara väldigt svåra att uppnå i praktiken.

Tillslut kommer någon lyckas, men det är svårt att veta vilken häst man ska satsa på.

1 gillning

Min kunskap är genom skolan och går en kurs som specifikt heter miljö och energi. Har en väldigt bra lärare och tycker kursen är mycket intressant. Jag går natur linjen så har genom den fått rätt mycket kunskap om hur allting fungerar och sånt i teorin. Men detta kallar jag bredkunskap jämfört med vanliga människor men folk som jobbar med detta har jag nog ingen chans :sweat_smile:. Men jag tycker detta är väldigt intressant med grön energi och vill nog lära mig mer om det i framtiden.

1 gillning

tack för tipsen! ska kolla in dem.

Den här filmen har du nog inte fått se i skolan :slight_smile:

1 gillning

Personligen tror jag att en stor del av förväntningarna redan är inkluderade i priset och att avkastningen framgent kommer vara mer på normala nivåer jämfört med marknaden. För bättre utveckling krävs att förväntningarna visar sig vara låga jämfört med faktisk utveckling.

1 gillning

Näe den här har jag inte sett.

Varför inte Proethos/Auag precious green?

Jag lyssnade på podden de gjorde innan den videon tror jag. Vad tyckte du att du lärde dig om det? Jag förstod nog inte riktigt exakt hur man avgör i vilken den av en fas man befinner sig i, men har inte grön energi redan hunnit börja bli mainstream då? Det används redan i rätt stor utsträckning och kan hantera att stå för betydliga delar av länders energiproduktion. Är vi fortfarande i det stadie där för många konstiga experiment och sånt sker?

En annan sak jag tänkte på var vad det avsnittet betyder för hur man ska satsa nu, om nu tesen stämmer och kommer att fortsätta att gälla framgent. Järnvägar all the way?

Du kan aldrig veta vilken fas något är i förrän efteråt.

Men jag menade mer att bara för att ett fenomen blir det nya så tjänar man inte pengar långsiktigt på att investera i de bolag som är med från början om man inte har tur och träffar exakt rätt.

Så i nuläget när bolagen som sysslar med dessa saker generellt är growth bolag är risken för krash för varje bolag väldigt hög. En ytterst liten minoritet (om ens några av nu existerande) bolag som jobbar med det är de som kommer tjäna pengar om 20 år. Då på ett sådant sätt att det är bra investeringar sett till bolagspriserna idag.

När peaken varit och de bolag som är kvar har blivit mer värdebolag, då minskar risken.

Holy crap! Det var nog den mest dystopisk film jag någon sin sätt. Låter nästan som de föreslår globalt kollektivt självmord av människan som enda lösningen :joy: Den har också fått en hel del kritik för att inte vara korrekt.

I alla omställningar får man börja i en ända och sedan nysta upp resten. Hur skulle man kunna börja tillverka grön energi utan att använda utrustning tillverkad på en fossil driven planet? Är det bra? Nej, men man får börjar någonstans och sedan rätta upp resten.

När det kom miljövänliga freoner, tvättmedel, icke klorblekt papper mm så vad det lite samma debatt. Man kritiserade den positiva förändringen eftersom den tyvärr måste ske i den nuvarande världen.

Ja absolut. Jag pratade om vilka jag valt att ta en bevakningsposition i :wink:

• Precious green gillar jag inte så mycket p.g.a. blandningen. Jag vill hålla nischinnehaven rena så jag lättare kan se vad som utvecklats hur. Guld som guld. Grön energi som grön energi.
  • Proethos tyckte jag var lite väl mycket industri och Sverige i min smak, men kan absolut vara ett billigare alternativ med 0.8% avgift

Nu är det dags för filmen, har förberett lite jordnötter och mysig stämning. Dystopisk film sa du, alright here we go!

1 gillning