De bästa fonderna för vätgas och grön energi? Är grön energi verkligen grön energi, lite mer komplicerat än man tror

Dom har också svarat på den kritiken. Sök på youtube om Du vill.
Om man tror att man kan “rädda planeten” genom att alla skall köra elbil, äta “ekologisk” bygga ut vindkraften, solpaneler, riva fullt fungerande kärnkraftverk mm. mm. så tycker i alla fall jag att man
lever i en fantasivärld. Vad händer när hela världens befolkning vill ha det som vi i sverige har det?
Minskade utsläpp o miljöförstöring?
De flesta av oss på det här forumet strävar ju efter tillväxt på våra konton, eller hur?
Hur tillkommer denna tillväxt? En stor del av förklaringen är ju att populationen och konsumtionen ökar, eller?
Och ökad population och konsumtion har ju historiskt visat att miljön och klimatet blivit bättre, eller?
Per Bolund, miljö- och klimatminister, sa häromdan i svt “Det tar ju mer än en mandatperiod att rädda klimatet”. Jag tror han har rätt.
Sen kan Du ju tycka att “Det var nog den mest dystopisk film jag någon sin sätt.” fast Du menar sett va?

Sorry, men jag orkar inte fortsätta babbla. Detta är inte något personligt mot dig JFB.

Ha d gött

Nej, det förstår jag.
Jag har sagt vad jag tycker om alla domedagsprofetior i denna tråden :grinning:

Okej, jag ska erkänna, nu blev jag lite deppig efter denna film. Jag lite tappat talförmågan, jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

När gjordes den där filmen? är det här nutida USA? Vi här i norden får väl visa vägen om vi nu gör det något bättre. Det finns många positiva händelser världen över som sker hela tiden och som varje dag förbättrar klimatarbetet. Frågan är bara hur snabbt vi kan ställa om för just nu känns det som om vi inte ställer om tillräckligt snabbt.

På något vis så känns det som att människan aldrig riktigt agerar till hundraprocent på någonting tills katastrofen redan har inträffat eller olyckan skett. Vi skjuter hela tiden upp saker och hoppas på det bästa. Liksom inget konsekvens tänk att man kanske måste börja göra någonting innan olyckan redan är där. Förbättringspotential säger jag.

Det är vi rörande överens om. Det finns inga teoretiska möjligheter att det räcker.

Vad kommer hända med befolkningsutvecklingen? Behöver den nödvändigtvis vara positiv över lång tid framöver (flera hundratals år)? Är de ens sannolikt att den kommer vara det?

Sett till per capita, tar vi bättre eller sämre hand om miljön idag?

En stor del av hur det har varit är det. Behöver inte nödvändigtvis vara så i framtiden.

Finns inget säker koppling att så kommer fortsätta. Det har historiskt korrelerat, inte ett nödvändigt krav att det behöver fortsätta.
Sen behöver inte populationen öka heller. Inte heller otroligt med en kraftig minskning av befolkningen efter en peak runt 2050-2100. Då det blir mindre och mindre incitament att skaffa många barn ju bättre man får det.

Själv tycker jag inte filmen var en domedagsprofetia utan mer visar på hur
“lurade” vi blir av marknadsintressen, politiker mm.

Jag kan dock förstå varför folk blir lurade så lätt, därför att det inte finns tillräckligt med kunskap och utbildning om det. Det är för lite människor som verkligen vet hur allting fungerar och majoriteten hänger bara på, på vad de tror är bra men som i själva verket inte riktigt är.

Om du med positiv befolkningsutveckling menar en ökning av befolkningen så tror jag inte det är nåt positivt för miljön i stort. En och annan pandemi kan ju lösa det:)
Hur mycket bättre per capita behöver vi förbättra oss för att vända klimatförändringar? Om befolkningen ökar o ökar o ökar… Vi har väl inte hittills visat att det går åt rätt håll?

En eventuell befolkningsökning i sig löser ju sig själv till slut. Resurserna för att leva och frodas har ju nånstans en gräns, precis som den har för all levande organism.

Vi här på detta forum, tror jag, vill väl alla att våra konton ska öka i värde och att tro att minskad tillväxt
är svaret på det tror jag inte.

Jag menar att befolkningen inte behöver öka. Det finns inget grundläggande skäl till att befolkningen kommer öka.

Det behöver inte bli varmt eller kallt i sommar heller. Ett grundläggande skäl till att befolkningen kommer att öka är att folk då och då blir kåta, följden av det blir ibland barn. Alla som har samlag har inte preventivmedel.

Fast befolkningsökningens fart har minskat. I de utvecklade ekonomierna föds färre och färre barn per capita o.s.v. Så accelererande befolkningsökning är inte längre ett faktum.

Men ökningen är fortfarande ett faktum.
Sen händer det ju också att outvecklade länder blir utvecklade.

Ja? Det betyder fortfarande inte att den kommer fortsätta öka. Snarare tyder den minskande befolkningstillväxten i utvecklade länder att trenden kommer vända. Varav en del länder redan idag har en befolkningsminskning om man räknar bort nettoinvandring.

Jo, jag tycker absolut att den är åt domedags hållet.
Per definion är det jordens eller den befintliga samhällsformens snara undergång.

Problemet med just denna är att den ger inte ens något annat att tro på, vilket domedagsprofetior brukar innehålla. Den innehåller bara hopplösheten hur vi alla är lurade av etablissemanget.

Jag säger inte att allt i den är fel. Utan snarare att man inte ser ett framsteg som ett framsteg bara för att världen är imperfekt. Om det inte är lönt att förbättra världen så är det ju hopplöst.

Jag har sjukt svårt med alla de teorier som pushats under min livslängd om just hur hopplöst det är … men som aldrig hänt tack vare att vi människor alltid lyckas hitta lösningar på problem … trots vissa i samhället som inte tror det är möjligt :slight_smile:

4 gillningar

Du är fri att tycka vad Du vill om filmen :smiling_face_with_three_hearts:

Jag tillhör inte de “vissa i samhället som inte tror det är möjligt”.

Nä, det menade jag inte heller. Pratade om principen. Sorry om du trodde det var en pik. Det var verkligen inte meningen :grimacing:

Jag tog det inte som en pik. Jag ville bara klargöra att jag inte tillhör de “vissa”

:smiley:

Är Du intresserad av ren vätgas finns ju alltid norska aktien NEL som bla tillverkar produktions- och distributionsutrustning för vätgas. Köp gärna. Det gjorde nämligen jag för en tid sedan. Upp tills nu idag bara 6,7%

1 gillning

Som tillägg, och om du vill botanisera bland H2 aktier så kolla in denna Avanza artikeln från i höstas med lite bolag. OBS högrisk!

jag har varit inne på alla de där bolagen och ser positivt på det. Men av alla svenska bolag som finns inom vätgas, Powercell Sweden, Metacon, Cellimpact och impact coatings så har alla visat negativa rörelseresultat majoriteten av åren 5 år tillbaka. De ökar i nettoomsättning men går med god marginal minus när alla utgifter och intäkter räknats in. Hur ser ni på det? De växer ja, men de går med stora förluster.

Detta kanske kommer vända i framtiden vem vet men om man kollar historiskt så har ingen visat ett positivt rörelseresultat förutom powercell sweden 2019. Eftersom de inte heller är så etablerade bolag än och kanske kommer växa så det knakar snart så är risken såklart väldigt hög.

Svenska bolag och deras årsrapporter går bra att förstå men när jag skulle in och läsa " årsrapporter " från den franska och engelska konkurrenten, mcphy och ITM power så fattade jag inte riktigt :rofl:. De verkar skriva sina finansiella rapporter lite annorlunda och använder inte minus tecken lika flitigt som de svenska alternativen. Så jag förstod aldrig om bolagen gick plus eller minus haha