De bästa fonderna för vätgas och grön energi? Är grön energi verkligen grön energi, lite mer komplicerat än man tror

Apropå franska bolag. Fonden BNP Paribas Energy Transition beskrevs i Placera 8.1 av sin förvaltare:

Grön vätgas är i sin linda. Det är viktigt att förstå omfattningen av vad som kan hända på det här området. Det kan inte bara revolutionera transportindustrin tack vare bränsleceller, utan även tung industri. Grön vätgas kan förändra hur vi tillverkar stål och cement och verkligen göra dessa industrier ”gröna”

Kanske något att titta på.

Jag går in och tittar på den :+1:

Tänk att Sverige kanske blir först i världen med att tillverka fossilfritt stål, men jag hoppas att LKABs satsning fungerar med HYBRIT för då kommer det bli fart på grejerna gällande stålindustrin. Men jag undrar om HYBRIT delen kommer vara aktieägt eller fortsatt ägt bara av staten.

Huvudet på spiken :grinning::+1: Precis det är som är problemet med vad som är nu rätt hypade småbolag. Dessutom är det oerhört svårt (omöjligt?) att med någon vettig sannolikhet hitta “vinnarna”. Så om man vill ta en position i grön energi tycker jag det rimligaste är fonder/ETFer. Problemet även med dem är att även de blir högt värderade såklart, pga innehaven. Därför har jag bara tagit en bevankingsposition. Om det kommer ytterligare ras så kan jag i den situationen öka.

Till saken ska också sägas att jag bara kommer att ha en mycket liten del av mitt totala kapital i grön energi, åtminstone inom överskådlig tid (5 år?). Man måste inte alltid vara inne så tidigt. Om en ny sektor tar fart så räcker det att hänga på tåget när det åtminstone börjar bli svarta siffror på sista raden och utan hysteriska värderingar. Energiomställningen kommer att vara i årtionden så det känns inte som en rush, utan mer som ett maratonlopp. Så tänker jag :slight_smile:

Precis, det var bra förklarat, maratonlopp. Det kommer ju inte ta 10 år direkt för att hundraprocent byta ut alla fossila bränslen till bättre alternativ utan snarare mycket längre. Det är just nu stora nationer idag som både är beroende energimässigt av fossila bränslen men även ekonomiskt. En rätt saftig del i deras ekonomi är just fossila bränslen. Många städer och distrikt som är beroende av fossila bränslen idag kommer att gå i konkurs i princip, alla jobb som finns kommer gå förlorade och ekonomin rasa i just den stan.

Men det känns just nu som om Europa kommer vara ledande inom omställningen till grön energi och vi kommer visa vägen för resten av världen. Jag hoppas så in i det sista att Sverige kommer vara en stor aktör inom området och vara världsledande inom producering av grönt stål och energi. Vi är redan på god väg med tex HYBRIT och företag inom vätgas och vindkraft. Det jag hoppas på är att Sverige kan utveckla Norrland och använda Norrland och börja investera här uppe. Det finns så mycket resurser och plats och områden som man kan testa sig fram på grön energi. Jag är här uppe ifrån så är partisk hehe. Man skulle kunna utveckla gigantiska industrier här uppe som redan har hänt och är på gång. Vi skulle bara behöva ha lite arbetskraft här uppe, folkmängden i Norrland har ju minskat sedan 1800 talet, alla drar till Stockholm :cry:

1 gillning

Fonden BNP Paribas Energy Transition kostar ju över 13 tusen styck!! :exploding_head:. Jag är inte gjord av pengar :sweat_smile:

Men vänta lite här? Navkursen ligger på 13173 sek men nedanför står minsta köpbelopp på hundra kronor. Vilken gäller?

Ja, tänkte inte på det. Man får inte ha många. Men det är ok att ha tiondelar

så jag kan alltså köpa delar av den kursen som minst får vara hundra kronor?

Fondförmögenhet / Antal fondandelar = NAV-kurs
Köpesumma / Fondkursen = Dina andelar

Köper du för 100kr som är lägsta belopp för den fonden så äger du 0,00759107 fondandelar.

1 gillning

Gillar din precision :rofl::+1:

2 gillningar

Noggrannheten är A och O när det gäller investeringar i green washing :wink:

2 gillningar

Instämmer med dem som redan svarat Dig