Jag kom igång med mina fonder & aktier runt 2020, när corona kom. Sedan dess har jag byggt på med ganska många olika fonder, och senast idag köpte jag in mig i Spiltan globalfond investmentbolag (min 10e fond). Jag har tyvärr inte alltid månadssparat dock, och köpte när en del fonder var på ”toppen”, så jag är fullt medveten om att vissa fonder kunde gått bättre om jag bara hade sparat kontinuerligt (tar med mig detta för framtiden).
Jag har följt olika trådar i detta forum länge och vet att det finns mycket kompetens här. Jag skulle därför vilja be om feedback på min fondportfölj, då jag känner att den blivit lite väl ”bred”.
Fonder jag har tänkt behålla ”oavsett” är:
Spiltan aktiefond investmentbolag
Länsförsäkringar globalfond
Avanza zero (ser denna lite som ett ”sparkonto” med högre ränta, har tänkt att ha kvar den länge).
Avanza Europa (kanske inte oavsett, men ett tag i alla fall)
Spiltan globalfond investmentbolag (som tidigare nämnt: precis köpt lite i denna fond, olik min andra globalfond och jag ville ha lite mer globalt då jag ju främst har svenska bolag i Sverige)
Osäkra fonder/hoppas på en vändning så jag kan börja sälja av/byta
Swedbank robur ny teknik
Hållbar energi
Enter småbolag (för dyr enligt mig)
Osäkra, men har nog tänkt behålla dessa för att få en mer diversifierad portfölj:
Länsförsäkringar fastighetsfond
Länsförsäkringar småbolag (alt. byta till någon annan småbolagsfond)
Min sparhorisont är minst 5 år, inget direkt slutdatum. Jag är 30 år och har väl tänkt att en del av innehavet ska gå till min framtida pension osv.
Ge mig gärna feedback på hur min fördelning ser ut & hur jag ska tänka framöver. Känner kanske att 10 fonder är lite väl många och kanske rentav onödigt… och månadssparandet blir såklart mindre per fond, ju fler fonder jag har.
Vilka fonder hade ni behållit/sålt av/bytt? Tacksam för alla svar jag kan få!
Du är orolig över att du har spridit ut dig mycket i 9 fonder och enligt bilden så är det endast 27% av ditt innehav.
Alltså har du 73% i annat. Vad döljer sig där?
Innebär även att fem av dina fonder utgör endast 1-3% var av din totala portfölj. Då är frågan, vad tillför de?
Så du anser alltså att dessa fonder kommer att överprestera relativt dina andra fonder nu framåt en tid, och att du sedan i framtiden kommer veta när de kommer börja underprestera framåt så att du vid den tidpunkten säljer och fltyttar till andra bättre fonder?
Tack! Tack så mycket Har läst det inlägget också men önskade lite mer specifik feedback på just mitt innehav, om någon kanske orkar ta sig tiden till det blev lite svårt att visa allt nu bara när jag endast kunde bifoga en bild av fyra. Men ska se om de går att lägga till i kommentarerna istället!
Hej! Tack så mycket Ja, jag förstår att bilden blir lite missvisande… hade egentligen fyra bilder jag ville bifoga för att visa allt jag syftade till. Men det gick inte som ny medlem, så jag testar lägga till en här i kommentarerna så det blir lite tydligare:
Och innan jag får kommentarer om att jag har majoriteten av pengarna på ett sparkonto så kan jag säga att en del av pengarna kommer investeras, successivt behöver även en större buffert då framtiden är lite osäker för mig just nu (privat)
Hej! Nej, jag anser inte att de kommer överprestera jämfört de andra fonderna. Kunde tyvärr inte visa hur det gått för mig i inlägget från början (pga. max en bild som ny medlem), men jag bifogar en bild här istället för tydligare info:
Det jag menade var att jag bara hoppas, alternativt inväntar att de jag ligger minus på ska vända så att jag sedan kan sälja av eller byta och försöka undvika en förlust. Det kanske inte blir så, men försöker att undvika att paniksälja bara för att det inte har gått bra Men i övrigt känner jag nog inte att jag är så intresserad av att behålla varken ny teknik eller hållbar energi i längden.
Svårt att analysera på fri hand, men om du fortsätter diversifiera lite till så kanske du har skapat en bred global portfölj som är mer komplex och dyrare än ett globalt index?
Skämt o sido … svårt att säga något mer än att du verkar ha komplicerat till det och du tänker köpa på dig fler fonder och kanske även aktier.
Så frågan borde egentligen vara, varför alla dessa speciella investeringar om du försöker få till en diversifierad portfölj?
Hehe, värt att tillägga här med är väl att jag inte har några jätteinnehav i något. Vi pratar inte flera hundra tusen. Kanske ser ”skevt” ut, och ja jag tror på Volvo i längden. Men Volvo ser ut så för att aktien har gått upp 51% för mig just nu, jag har inte lagt in några jättesummor där heller Och jag köpte Volvo tidigare än jag började spara i mina fonder. Började köpa global långt senare.
Då kanske det är bättre om du i Excel skapar en lista över din “drömportfölj”, dvs hur ser din portfölj ut om du får investera färdigt? Just nu är det lite rörigt och du saknar 73% av investeringarna.
Hehe fattar! Tycker ju själv att den har blivit lite stor och rörig som sagt, så jag tar gärna emot feedback på vilka fonder ni anser vara ”keepers” och vilka jag hade kunnat göra mig av med. Jag har ju skrivit med mina egna tankar kring detta, vilket skulle leda till att åtminstone 3 av 10 fonder försvinner med tiden, men era tankar mottages gärna också
Oj, ja där har du lite att styra upp men grattis till att ha sparat ihop kapitalet
Så här är standard rekommendationerna för RT som du kan läsa dig till om du börjar från början - länk nedan
Buffert = sparkonto
Pengar du behöver inom 3 år = sparkonto
Pengar du kan investera med 10 års sikt = aktiefonder
Pengar däremellan dvs på 3-9 år brukar rekommenderas att sätta 50% på sparkonto/räntefond och 50% i aktieindexfond
Enkel aktiefondportfölj med indexfonder = 80% LF Global och 20% PLUS Allabolag (som är mycket bredare än Avanza Zero). Man behöver inte fler än så.
Om du tvunget vill ta ”bet” på någon eller några branscher/marknader så ta 10%enheter från LF Global och lägg 5% i vardera två stycken. Men bara om du känner att du verkligen måste. Och inte fler eller mer än så
Pengar som skall investeras är statistiskt sett bäst att investera på en gång. Emotionellt kan det kännas läskigt, som nybörjare, så i så fall månadsspar in det under tex 12 månader.
Tycker du att du pillar för mycket, byter fonder och ändrar dig, kanske du istället ska undvika det beteendet genom att istället investera i en fondrobot som tex LYSA. Där kan du inte pilla så mycket. Beror på hur du känner
Följer du länken nedan och går igenom RT materialet så landar du ungefär i sammanfattningen som ovan.
Då gör du en vanlig tankevurpa. Vad som hänt historiskt (att du tycker att de gått dåligt) är helt irrelevant för ditt beslut idag. Det enda som ska påverka är din syn på framtiden. Om du tror de är sämre - sälj/byt. Om du tror de är likvärdiga men vill förenkla - sälj/byt. Om du tror de är bättre framåt - behåll/öka (vilket är vad din tanke således indikterar implicit, med twisten att du dessutom tror de kommer börja gå sämre relativt andra senare i framtiden och då föranleda en försäljning).
Det handlar ju dessutom om några fåtal procent i din portfölj så lika bra att lägga in en order direkt idag när du ändå håller på, ingen anledning att våndas över detta.
Jag reagerade ganska ordentligt på detta. Avanza Zero är en aktiefond och absolut (!) inte ett sparkonto. Avanza Zero kan tappa majoriteten av sitt värde på några veckor/månader (hypotetiskt snabbare än så men det är väl ändå extremt osannolikt), ett sparkonto är en trygg plats för dina pengar.
Tycker du ska tänka om, istället för att ta ta bort tre och behålla 7 så behåller du 3 och tar bort 7. Då får du en portfölj som blir lätt att hantera och överskåda. Fundera även vilken fördelning du vill ha. Själv siktar jag på 70% globalfond.
Använder det såklart inte som ett faktiskt sparkonto… Som du kan se på en annan bild här i kommentarerna har jag nästan 60% av alla mina pengar på ett vanligt sparkonto idag, så skulle a.zero krascha så gör det mig inte så mycket ändå. Tråkigt såklart, men jag menade inte att detta är mitt buffertkonto.
Skulle dessutom krävas väldigt mycket för att den ska gå ner till noll, och då har vi nog större problem i samhället…
Om man vill ha två globala då? Hade jag kunnat kombinera LF global med Spiltan global då tro? De har olika innehav så det är det jag skulle vilja göra nämligen. Tankar kring det?