Om du syftar på Spiltan Globalfond investmenbolag så är det inte en indexfond, så jag skulle inte själv köpa den. Tror du bör fråga dig själv vad du vill uppnå med dina investeringar? Och hur rättfärdigar du att du skulle behöva massor med olika innehav?
Möjligtvis ![]()
Tre känns ju kanske något lite om man vill få in fler branscher eller företag dock? Fattar att jag är lite väl spridd just nu, och det är ju det jag försöker rensa upp lite
Men tre stycken känns också väldigt begränsat om man t ex. vill få in en fastighetsfond utöver global, Sverige och en småbolagsfond (som jag nog vill). Eller säg då hållbar energi eller liknande. Tankar kring det?
Ifall du investerar i LF global index så träffar du redan en väldigt stor del av den marknaden du beskriver. Om jag inte minns fel så inkluderar LF global över 1000 bolag, varför skulle du behöva en bredare exponering än det?
Attans, det svaret skulle till Tomas ![]()
Nej jag vet ju att det är en fond som investerar i investmentbolag, vilket jag tycker är bra/skönt. Hade ju t ex. inte valt att köpa aktier i Berkshire pga. priset, och då känns detta som ett bra alternativ. Ser den som en global motsvarighet till spiltan aktiefond investmentbolag som jag också tycker om
Men kanske tänker helt fel.
Vad är det som gör att du tycker om den?
Läs några andra trådar som ställer samma eller liknande fråga som dig, så kommer du se vad forumet rekomenderar. Skulle jag koka ner det så kort det går så är det, 1: stor exponering mot en global indexfond, 2: liten exponering mot index tillväxtmarknadsfond, 3: liten exponering mot Sverige indexfond.
Jag har bara skummat igenom inläggen och vill lägga in en varning för spiltans fonder!
När Covid bröt ut ordentligt och börsen föll kraftigt så stoppade Spiltan snabbt och lätt all handel i sina fonder, när det här stoppet väl hävdes efter 2-3 veckor, så hade i alla fall mina Spiltan fonder tappat extremt mycket i värde och jag hade inte haft någon möjlighet att agera.
Så aldrig mer Spiltan för min del i alla fall!!!
@Agenda2031 Nej det är inte sant. Spiltan stoppade bara handel i en enda fond. En räntefond. De andra var inte handelsstoppade.
Inga av mina Spiltan fonder stoppades.
Kanske bra om du anger vilken fond och varför istället för att skrämma upp folk?
Som @Nightowl skriver så var det räntefond och det fanns en anledning till det.
Det stämmer inte.
Jag hade två räntefonder och båda stoppades.
Även en annan Spiltan fond som jag hade stoppades.
Riktigt dåligt om ni frågar mig.
Spiltan aktiefond stabil.
Senareläggning av handel med fondandelar i Spiltan Räntefond Sverige och Spiltan Högräntefond på grund av extraordinära händelser
Problem att prissätta företagsobligationer på marknaden gör att Spiltan Fonder i samråd med Finansinspektionen beslutat att senarelägga försäljning och köp av fondandelar för fonderna Spiltan Högräntefond samt Spiltan Räntefond Sverige.
Skälet till denna åtgärd är att vi tar ansvar för att kunna säkerställa andelsägarnas intressen och likabehandling. Under de särskilda och historiska omständigheter som råder på företagsobligationsmarknaden, med i dagsläget absolut avsaknad av likviditet, är det per idag i princip omöjligt att korrekt värdera fondernas tillgångar. Handeln i fonderna kommer att återupptas så snart fondernas tillgångar kan värderas på ett rättvist sätt.
Den har jag inget minne av att den stoppades. Är du säker? Är väl endast aktier i den fonden.
Litet tillägg bara: Svenska (index)fonder utgör för en svensk s.k. home bias. Detta är ett gammalt och välkänt fenomen, men det råder inte konsensus vare sig i detta forum eller i forskar-samhället om det är bra eller ej.
Svenska aktiemarknaden utgör ca 1% av totala vikten av hela världens, så det är.väldigt litet. Att ha stort home bias för en svensk är.alltså motsatsen mot god riskspridning; för en amerikan är det annorlunda!
Huruvida man tror på EM (Emerging Markets, tillväxtmarknader) nu närmsta 15 åren är måhända mer subjektivt nu än på länge. Själv tror jag att EM kommer hämmas av klimathotet, negativa effekter i de länderna som kommer hämma tillväxt och blocka effektivitetsförbättringar. Andra tror tvärtom.
Så till sist:
Istället för ren Sverige-fond el EM (indexfonder) kan man ha liten (20%) mot Småbolag. Globala sådana fonder är få och rätt dyra dock, jobbigt att förvalta. Ett av få, kanske det enda vettiga alt om man vill ha “vanlig” fond (ej ETF) är Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria (avgift 0.63%). Ca 2300 innehav.
Helt överens nej, men forskningen verkar ändå peka mot att homebias är rätt beslut, nästan oberoende av vilket land man bor i. Jag har i ett decenium varit på andra sidan och inte haft home bias, men jag fick relativt nyligen nog med forskningsunderlag för att börja ha en liten homebias.
Liten sammanfattning av det positiva med home bias (Ben Felix):
"Home country bias - overweighting your home country’s stocks relative to their capitalization weights - is detrimental at the extremes, but modest home country bias is theoretically, practically, and empirically useful.
It can reduce fees and taxes, it may hedge the cost of local consumption, and it reduces exposure to the potential mistreatment of foreign investors when times get tough.
It may also be helpful psychologically due to the role of social comparison in determining individual happiness."
Om man vill läsa forskningsartiklar finns en del här:
Jag är inte helt säker på att den stoppades, men jag är till 83% säker.
Jag sitter fortfarande med den och den har jag inte varit plus på sedan raset 2020, just nu -4% .
Så aldrig mer Spiltan för min del i alla fall, ni andra gör som ni vill.
Mitt tips är att köpa din banks fonder i första hand, då går affären snabbare.
Du verkar ha blandat ihop något. Spiltan Aktiefond Stabil har gått ungefär som stockholmsbörsen sedan 2020 och är upp 80% sen bottennotering 11/3 2020
Ok kompis ![]()
Vet du när jag köpte mina andelar?
Jag har ju ögon att se med och dom säger -4%
Det här är matematiskt omöjligt.
Om du har köpt alla dina andelar innan eller kring Covid krashen 2020 så kan du inte ligga minus på den fonden. Enda sättet att du gått minus är om du har köpt den under andra halvan av 2021.
Kollar du på rätt fond?
Huvudproblemet med dessa analyser som övertygat dig, är att det är väldigt mycket U.S.A. -bias som studerats. Jag känner till Benjamin Felix. Jag har läst dem, de allra flesta studier jag stött på och hittat. Det är rejäl skillnad mellan home bias för en amerikan och en svensk (eller finne, el.dansk, el holländare).
Min slutsats av allt det matrialet blev ofta “fast det gäller inte mig för jag är svensk” och äldre studier från när billiga indexfonder inte fanns är mindre relevanta nu på 2020-talet. Väldigt mycket transaktionskostnader och valuta-risk-exponering finns inte längre t.ex.
De analyser som är samtida (senaste 5 åren) och inte fokuserade på människor som bor och lever i U.S.A. säger att det gör ingen skillnad,.d.v.s. det går inte att visa nån positiv effekt i längden. Sverige.är ett litet land, en liten ekonomi som är extremt beroende av externa faktorer, inte minst U.S.A. -marknaden.
Att man kan få hög(re) avkastning på svenska börsen, till högre risk, är naturligtvis sant.
Det finns massor med historiskt data som visar det. Själv är jag i en fas i livet där jag bara är intresserad av riskjusterad avkastning och att sänka risken på ett lämpligt, optimalt, sätt. Snart dags för första perioden av uttagsfas.
EDIT:
Ben Felix wrote:
“It can reduce fees and taxes, it may hedge the cost of local consumption, and it reduces exposure to the potential mistreatment of foreign investors when times get tough.
It may also be helpful psychologically due to the role of social comparison in determining individual happiness.”
Inget av det där gäller för mig som svensk och ägande enbart billiga indexfonder sen många år (10+). Den sista meningen gäller inte mig för att jag är den person jag är; samma orsak som att jag aldrig varit intresserad av att äga enskilda aktier