Hejsan!
Jag har sparat aktivt i ca 3 år, har mestadels hållit mig till Lysa men testade även förra hösten att investera i smalare fonder på Stockholmsbörsen. Det var inga jättebelopp, men ändå 10-15% av min portfölj. Bland de fonderna jag köpte mest tillhörde då småbolagsfonder och fastigheter.
O ja, de har inte gått direkt strålande sedan dess. Jag sålde inte, men efter att börsen börja dala i januari gick jag tillbaka till att månadsspara i Lysa, vilket känns som ett klart tryggare alternativ.
Att skjuta in pengar i fonder som fortsätter att kraftigt falla månad efter månad tar emot, och när man lyssnat på ekonomi-ekot de senaste månaderna låter det också lite som att ~slutet nalkas.
Jag får dock ”buy high, sell low, repeat until broke" vibbar på mitt eget beteende. Jag vill tänka att fonder som gått ner 45-55% i år inte kan sjunka så mycket lägre. Fastigheter och småbolag tordes vara något som har en plats i samhället även framåt.
Undra hur ni tänker kring de här sektorerna och Stockholmsbörsen generellt nu? Långsiktigt vill jag tro att det skulle vara smart att månadsspara där, men modet har fått sig en törn sen i fjol =/
Vänliga hälsningar,
Martin