Hej!
Jag sparade i fonder för några år sedan men sålde av alltihop när jag skulle köpa mitt hus. Hade nog bara tur då som faktiskt gick med vinst för då tog jag bara lite vad som helst utan att läsa på något…
Nu har jag försökt sätta mig in lite mer, både genom att läsa här på forumet, titta i den Globala barnportföljen m.m.
Har då landat i dessa fonder;
| Andel | Fond |
|---|---|
| 40 % | Länsförsäkringar Global Indexnära |
| 10 % | MS INVF US Growth A (lite tvek på denna, kanske onödigt med ytterligare en globalfond?) |
| 10 % | Handelsbanken hållbar energi A1 |
| 10 % | Swedbank Robur Ny Teknik A |
| 10 % | Enter Småbolagsfond A |
| 10 % | Spiltan Aktiefond Investmentbolag |
| 10 % | Avanza Zero |
Där jag tänkte lägga huvuddelen i LF och sedan 10 % vardera i övriga, dvs 40 % hamnar i LF.
Synpunkter och tankar på detta, är det någon jag likagärna kan ta bort, byta ut mot något annat?
Jag har inga konkreta mål om att ha tjänat ihop något till en viss tid, då jag redan äger ett hus, har bil, har två hundar och det är mer än nog osv. Utan vill jag tjäna så mycket pengar som det går, det kan jag ju sedan på sikt använda för att t ex pytsa in i bolånet.
Jag är 30 år, bor själv, inga barn, relativt låga utgifter. Har en inkomst på 25 000 efter skatt. Har i dagsläget ungefär 130 000 på banken som jag tänkte ta lite av och fördela i mina fonder för att “starta upp”, för att sedan månadsspara där.
Tänker mig 3000 i månaden till att börja med. Utöver det har jag också ett pensionssparande hos Folksam, som jag bara haft ett par år och bara sparar 400 i månaden på då jag var osäker på när jag skaffade det hur mycket jag skulle kunna spara. Det är jag dock rätt glad för nu för det sparandet har gått på minus hela tiden och ligger nu på -3%.
Vet inte om jag ska ha is i magen och se vad som händer med det eller om jag borde plocka ut det och förvalta det själv i fonder istället?