Feedback på min portfölj som står för 25 % av totala investerbara kapitalet

Får jag också fråga? Osäker på om jag skulle starta ny tråd men då kanske vi får flera hundra “Ny portfölj tråder” :slight_smile:

Min portfölj nedan.
Ska tilläggas att den är speciell då jag har större delen av mitt sparade utomlands där jag jobbar.
Mitt Sverigesparandet är till för att

1. skapa en lite större vikt mot Sverige
  2. ha ett litet globalsparandet i kronor också.
  3. lite kryddor med stor avkastningsmöjlighet som småbolag och ny teknik
Fond Andel
Spiltan Globalfond Investmentbolag 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Nordnet Indexfond Sverige 15%
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 5%
Nordnet Indeksfond Norge (slängde in denna som lek, då den är gratis och tror att norrmännen med sin stora kassa kan påverka för att skydda sina största nolag) 5%
PLUS Mikrobolag Sverige Index 5%
TIN Ny Teknik A 5%

Hur ser resten av ekonomin ut. Det är alltid svårt att veta om det ska bedömas som en lekportfölj eller hela ens sparande. :slight_smile:

Nordnet portföljen är 17% av total sparandet. Tänkte trycka upp den till 25%

Övriga investeringar utomlands är i stort sett robotar som investerar globalt och ligger väl på 50/50 cash&räntor/aktier.

Har lite lek i p2p mm men obetydligt.

Jag går på känsla. Min spontana känsla är att det är lite “mellanmjölk”. Det är varken en spekulativ högrisk-portfölj och det är inte LYSA. Om det nu är en mindre del av sparandet, varför inte ta ut svängarna mer? Lite Barbell-strategi a la Nassim Taleb?

Dvs att balansera om i helhegen mer så att du har:

• Buffert
  • Robotar
  • Lekhink som är spekulativ

Jag menar så att du slipper överlapp mellan robotar och lekhink.

Kan vara dagens sämsta replik, men det var min magskänsla. Vad tänker du / ni andra?

Jag gillar inte Spiltan Global investement och Handelsbanken Gl småbolag. Allt annar ser bra ut.

@janbolmeson Haha, ja mellanmjölk är en perfekt beskrivning på vad jag tänkte när jag satte ihop :slight_smile:. Ville ha en global spridning med lite vikt mot Sverige. Hade jag kunnat hade jag nog tagit Lysa, men jag får inte ha ISK.

@Jacke77 Tack för input. Kan du utveckla ogillandet (se ordet Jan) på Spiltan global och Småbolag?

1 gillning

Haha, skönt att min känsla visade sig vara korrekt. Man varför inte göra en portfölj som är LYSA-klon och sedan en som är mer aggressiv då? Eller bara ha en LYSA-klon?

Bägge fonder tycker jag att det kostar mer än vad det smakar. Spiltan Global kommer ha svårt slå LF Global indexnära. Hsb Gl är dyr fond som följer gl småbolag index. Jag skulle lägga de 5% på något annat som finns redan i portföljen.

Lyssna på Jan då han är rådgivare här :grin::joy:! Själv har jag fullt upp men min egen portfölj. Köra 100% LF Global indexnära eller Plus Allabolag Sverige index 100% :shushing_face::hear_no_evil::construction_worker_man:! Haha

Tack för input. HSB är index så den kanske ryker. Men investmentbolagfonden borde ha en chans iallafall att prestera över index :).

Ja ibland undrar jag också varför man håller på, bara ta en global och va färdig. Kan inte bli fel, och prestationen kommer att vara liknande allt annat. Fast lite roligt är det ju :slight_smile:

Det är problemet för oss slla som hänger här och läser andras tankar. Vi tror alltid att någon annan sitter med bättre portfölj. Sedan blandar man ihopp allt möjligt. Lätt hänt att det blir kortslutning i huvudet. Jag tror att Jan vet vad jag pratar om?:grin::shushing_face::joy::face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

Utan att låta elak, varför hänger du då här? :slight_smile: :wink:

Om jag kunde svara på det hade jag gjort det. Vet bara att ju mer man läser blir man mer osäker på sig själv :face_with_hand_over_mouth::grin:. 100 personer och då får man 100 olika portföljer med olika % fördelning. Då blir det samtal utan facit. Det är ändå något som man får svaret om 10-15 år i framtiden. Annars den här bloggen är bra. Jag har allt 100% LF Global indexnära.

Tror att det för de flesta är bättre att hänga här och PRATA om portföljer än MECKA med sina portföljer. :joy::upside_down_face: Jag ser det som att jag gör er tjänst. Snart blir ni beroende och då kommer jag börja ta procentuell avgift på era portföljer…

2 gillningar

Vi är redan beroende likt dig Jan! :grimacing::shushing_face:. De som är oberoende hänger inte här på bloggen och ingen annan blogg haha. Det är du som ska dela med Oss då vi skapar trafik på den här bloggen. Jag kräver bara den lilla delen av dig 0.28% i källskatt på min totala portfölj :grimacing:. Det har du råd med haha. Tack i förhand Jan . Du får en :hugs: får det.

First one is always free…:joy:

1 gillning

Alltid. Men för att komma tillbaka on-topic. Vad tänker du om:

Jo jag tittade lite på det, men nu när jag ändå gör en portfölj själv kan jag välja och vraka lite :). Också att jag började känna att jag vill öka Sverige lite.

Sedan att ha “två portföljer” blir ingen skillnad mot en igentligen. Det blir ändå samma totalallokation.

Men kanske är det en idé ändå. Men Lysa har sina egna matarfonder eller hur? Hur tänkte du en kopiering skulle se ut?

En portfölj som går enligt forskningen, något förenklat t.ex:

Andel Fond
82 % Länsförsäkringar Global indexnära
8 % Länsförsäkringar tillväxtmarknad
10% SEB Hållbar Sverige Indexnära

Sedan kan du köra en där du kan välja och vraka, t.ex:

Andel Fond
10 % Spiltan Investmentbolag
10 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10% TIN Ny Teknik A
10% AuAg SilverBullet
… %

Sedan kan man fördela pengarna t.ex 4:1 eller liknande mellan dessa två portföljer. Då har man en portfölj som man håller långsiktigt och en som man kan gå bananas i. Det är klart att man kan räkna om det som en portfölj, men jag tror att mentalt hjälper det med att ha det som två ISK-konton. Men det är bara jag. :upside_down_face: