Hej allihopa!
Jag har lyssnat på poddavsnitt och läst i forumet i några månader och nu är det dags för mig att börja investera mina pengar vilket känns både läskigt och spännande. Med det sagt skulle jag verkligen uppskatta feedback på hur jag tänkt kring fördelning av min ekonomi, då jag inte vet om jag är helt ute och cyklar eller om jag faktiskt lärt mig något av all research. Jag är 28 år gammal, har inga barn (än), och har i dagsläget alla pengar hos SEB, och även lite dyra blandfonder på ett konto hos SHB som jag ärvt. Än så länge har jag kommit fram till följande:
60% av mitt totala kapital (användas inom 1-3 år, innefattar bl.a. buffert på 6 månadslöner) ska jag behålla på bankkonton. Av dessa 60% funderar jag på att binda kontantinsats (summan överstiger den statliga insättningsgarantin om det är av relevans) i 6 mån till framtida bostad på placeringskonto hos SEB (3,65%), som förlängs automatiskt i 6 månader till om jag inte avslutar det. Hälften av min buffert funderar jag på att binda på placeringskonto 3 mån hos SEB (3,55%) Resterande kapital som ska gå åt resor, resten av bufferten, och annat som ska användas inom en snar framtid kanske jag lägger på ett sparkonto med ränta hos SBAB.
Öppna ISK hos Avanza, dit jag flyttar fonderna från ISK på SHB och investerar 40% av mitt kapital fördelat enligt:
80% LF global index
5% AMF Aktiefond Småbolag, 5%
Handelsbanken GL Småbolag. Alternativt 10% i enbart en av dem.
5% Avanza emerging markets, 5% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad index, alternativt 10% i enbart en av dem.
Utöver detta har jag skattepengar från en bostadsförsäljning som ska betalas in till Skatteverket nästa vår, som jag kanske hade tänkt lägga in på placeringskontot i 6 mån.
Nu till mina funderingar.
*Har jag krånglat till det för mycket?
*Är det rätt tänkt att ha pengar på räntekonto och inte investerat i räntefonder?
*Jag har övervägt Lysa, men det är något som känns bättre med att “göra själv”.
*Jag vet att 6 månadslöner i buffert är lite att ta i, men det känns läskigt att ha så stor del av mitt kapital på börsen trots att jag bara hört och läst positivt om globala indexfonder överallt. Det jag inte lyckats förstå eller hitta information om dock är den faktiska risken med att förlora 50% eller mer i indexfonder. Finns det någon som förlorat allt de investerat, eller mer än 50% i en indexfond som motsvarar typ LF global index? Har någon siffror på hur stor risken är att detta händer?
Jag får ursäkta ett rörigt inlägg, det speglar väl min förvirring kring det hela , och jag ser fram emot att få input från er!