Feedback på fondportfölj & sparande

Hej!

Min fondportfölj:

• Avanza Global – 40 %
  • Spiltan Globalfond Investmentbolag – 15 %
  • Handelsbanken Global Småbolag – 10 %
  • Avanza Healthcare – 5 %
  • Storebrand Emerging Markets – 10 %
  • Swedbank Robur Access Asien – 10 %
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag – 10 %

Portföljen innehåller ganska många fonder, men samtidigt är de tre första i princip globala och utgör 65 %. Tillväxtmarknader står för 20 %, Sverige för 10 % och 5 % branschfond.

30 % av fondportföljens värde har jag i räntor:

• Storebrand Obligation A SEK – 50 %
  • Avanza Kort Ränta – 50 %

Utöver detta har jag ytterligare 30 % av fondportföljens värde placerat i Lysa, med fördelning 70 % aktier (brett) och 30 % räntor.

Vad tycker ni? Jag är supertacksam för återkoppling, tips och idéer! :blush:
Sparandet är långsiktigt, och jag uppskattar risknivån till 4 av 7.

Aktiedelen ser bra ut på det stora hela tycker jag :slight_smile: Jag kan svara utifrån hur jag själv hade gjort men du får ta det med en nypa salt för jag kan ju inte din ekonomiska situation etc

Jag hade nog slopat globala investmentbolag, mig veterligen har de inte samma trevliga track record som svenska historiskt. Jag hade bytt till mer globalt index. Men det finns betydligt dyrare och sämre fonder så om du vill så visst kan du behålla den.

Varför 20% tillväxtmarknader? Jag hade slopat en av fonderna (förmodligen asienfonden) till förmån för mer homebias (PLUS Allabolag Sverige) men det finns många åsikter om den saken, många hade nog föredragit mer globalt index.

Healthcare-fonden är väl din “lekhink”, klokt att inte låta den ta för stor plats.

Beträffande räntor så har jag inte så mycket att säga, jag tycker att det mest är krångligt ärligt talat och har själv valt att äga räntor enbart via Lysa.

1 gillning