Hej! Jag är ny på forumet men har läst runt lite här om olika resonemang på fondportföljer. Jag har kommit fram till dessa fonder/fördelning.
Jag sparar långsiktigt för hela livet (20+ år) med möjlighet att kanske behöva ta ut en andel för större utgifter som bostad osv. Jag sparar även lika mycket i Lysa med 100% aktier som jag gör i Avanza.
Vad är era åsikter om denna fördelningen? Mitt resonemang kring småbolagen är att de historiskt sett alltid gått bra och att de känns rätt undervärderade nu (de senaste 5 åren).
Robur technology har varit mycket lönsam de senaste året och har väl varit en av de bästa fonderna de senaste 10 åren. Så trots sin högre avgift är jag ändå intresserad av att ha en bit i den.
Tack för era svar!
3 gillningar
Fin portfölj, även om jag skulle skippat Swedbankfonden men det behöver inte vara fel 
1 gillning
Personligen kör jag 100% global index. jag ser ingen anledning att ha något annat och höja min risk.
1 gillning
Småbolag har väl gått hur dåligt som helst.
Men Swedbank Robur går som tåget !!!
Historiskt har småbolag avkastat mer än stora bolag, du kan inte kolla på korta tidsperioder. Finns inget i forskningen som säger att Swedbanks fond kommer fortsätta gå bra, dessutom hög avgift. Jag tycker dock att det är okej att ha den när den bara utgör 10% av portföljen om man vill.
Själv investerar jag 75% globalt 10% tillväxtmarknader och 15 % Sverige i min långsiktiga 100% aktieportfölj så jag går också utanför marknadsvikt.
100% Avanza Global är det enda som behövs sen är du klar.
Fin portfölj tycker jag. Själv kör jag 100% S&P 500.
1 gillning
Ta bort Technology och lägg den procenten i globalfonden så blir det super
.