En bred & billig portfölj för långsiktigt sparande

Hej! Jag är ny här på forumet och även relativt ny i aktievärlden. Jag har läst många olika trådar här på forumet och försökt plocka russinen som passar för mig.

Mina tankar går såhär:

1. Jag vill ha en bred global indexfond som är billig. Fördelning 80%. Är Avanza global ett bra alternativ? Jag läste något om att LF global strukturerade om lite och är därför inte lika bred som den brukade vara, och den har dessutom högre avgift.

2. Jag vill ha en tillväxtfond. Fördelning 10%. (Avanza Emerging Markets ?)
    Storebrand All countries global index inkluderar Tillväxtmarknader, som jag vill ha, men den har lite högre avgift och jag vet inte exakt hur mycket Tillväxtmarknader den innehåller. Men om den är vettig att äga istället för fonden i punkt 1, så kan man ju skippa den här punkten.

3. Det verkar råda delade meningar kring hur man vill äga en Sverigefond eller inte. För att man är biased osv. Min tanke är att 10% (kanske 5%?) av portföljen är Investor aktier. Jag tycker den har gått bra och man får också leka med lite utdelning, vilket kan vara kul!

Så, alla kloka människor därute. Vad tror ni om portföljen? Vad skulle ni skruva på? Varför?

Uppskattar alla svar!

1 gillning

Ser bra ut, inte mycket att säga. Gör det som känns rätt.

En mycket bra portfölj. Billig och bred. Bara att köra :slight_smile:

1 gillning

För egen del skulle jag fördela enligt nedan:

80% Avanza Global
10% Avanza Emerging
10% Plus allabolag

Om du vill byta ut sverigedelen mot Investor, så rekommenderar jag inte det, men det är en liten del av portföljen, så gör det om du tycker det är roligt.

1 gillning