Globala barnportföljen 100% aktier

Hej, jag har tänkt att investera likt den globala barnportföljen, jag vill dock inte investera i några räntefonder och undrar hur ni tycker att jag ska fördela investeringarna procentuellt. Jag hittade en bild Jan publicerat för i början av 2020 varav fördelningen såg ut såhär.LF Global Index 62.5%SEB Sverige Index 10%Spiltan aktiefond Investmentbolag 5%Handelsbanken GI småbolag Ind Cri A1 10%LF Tillväxtmarknad indexnära A 12.5%Bör jag investera på detta sätt om jag vill investera i 100% aktier?

Bra fråga. Jag tycker också att räntefonder är tveksamt. Jag har istället en del kontanter på kontot eller ett separat bankkonto.

Jag har valt 70 % globalfonder, 20 % sverigefonder och 10 % tillväxtmarknad. Jag har valt 3 globalfonder, 1 sverigefond och 1 tillväxtmarknadsfond.

Dina fondval är inte fel. Ingen vet hur dom eller några andra fonder kommer att avkasta framöver.

Jag har valt följande fonder:

Global …MS Invf global opportunity, MS Invf global advantage, Swedbank Robur global

Sverige … Länsförsäkringar småbolag

Tillväxtmarknad … MS Invf Asia

Mina 5 fonder är tillräckligt få för att jag ska kunna hålla koll på dom så dom utvecklas bra. Gör dom inte det så byter jag.

Martins portfölj ser helt ok ut men kräver lite mer översyn.

Själv kör jag 80% ACWI (inkluderar även tillväxtmarknader) och 20% SIXRX (inkluderar även småbolag).

Kräver ingen översyn, men visst den historiskt genomsnittliga avkastningen senaste åren har varit lägre.

Hej Arne,

En förenklad portfölj med 100% aktiefonder kan se ut såhär:

65% Avanza Global eller LF Global Indexnära
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15% Avanza Emerging Markets eller LF Tillväxtmarknad Indexnära

Ok tack för tipsen! Tycker du att detta är en tillräckligt diversifierad portfölj? Och vilken av avanza emerging markets eller LF tillväxtmarknad hade du valt?

Ja det tycker jag, du har då investerat i några tusen bolag, bör va tillräckligt diversifierat.

Avanza Emerging Markets, men spelar inte så stor roll egentligen!

En än mer förenklad portfölj är en bred, billig globalfond. Åtminstone jag vill att en barnportfölj ska få jobba helt utan uppsikt till en så billig kostnad som möjligt där jag slipper vara med och pilla och förstöra. Att välja en tillväxtfond är också en sorts spekulation, tror du på det så kör. Annars, nöj dig med att vara medioker för du lär slå majoriteten av portföljerna här som läggs upp här med diverse innehav.