3 globala indexfonder i Globala barnportföljen?

Hej,

Jag vill börja med att tacka för ett fantastiskt forum och sida!

Jag är nybörjare och ska investera i Globala Barnportföljen både till barnen och till mig själv. Sparhorisonten är minst 10 år. Jag har konto på Avanza och tänkte dela upp
3 globala indexfonder i Globala barnportföljen enligt följande:

20% Avanza Global (för att om tidigast 3 år ev ha möjlighet att belåna)

20% LF Global indexnära (den bästa enl forumet?)

20% SPP Global plus A ( verkar ha annan spridning än de andra eftersom den även investerar i tillväxtmarknader och har gått bättre än de andra sista åren, dock högre avgift)

Jag har även:

5%Avanza Emerging Markets (lägre avgift än LF tillväxtmarknader Indexnära)

5% Handelsbanken GI Småbolag

10% Plus ALLA bolag Sverige Index

10% Xetra Gold

10% sparkonto

Min fråga är om det blir fel på något sätt att dela upp globalfonderna i 3 st?

Eller om SSP Global plus A gör att riskspridningen blir fel eftersom jag redan har Avanza Emerging Markets som investerar i Tillväxtmarknader?

Tack på förhand!

Att köpa 3 fonder som följer i princip samma index är som att dela upp tre ägg i tre korgar, för att sen lägga de tre korgarna i en korg.

D.v.s, ingen vidare diversifiering. Det är inte sämre, men det har vad jag vet ingen högre riskjusterad avkastning.

2 gillningar

Den ser bra och välbalanserad ut, funkar utmärkt för långsiktigt spar.
Men om du vill ha en enklare portfölj som gör samma jobb kan du köra:
70% SPP aktiefond global
10% Plus allabolag
10% Guld
10% Spar+

Edit: Såg att du använder SPP global Plus, och den följer samma index (MSCI World) som dina andra två globalfonder.

Så om du vill justera något i din portfölj för att få bättre marknadsvikt så bör du byta ut småbolagsfonden till EM istället.

1 gillning

Tack för svaret.

Med ’’EM’’ Menar du att jag kan öka Avanza Emering Markets till 10%?

Och

Ta bort mina 5% i Handelsbanken småbolag?

Ja precis, men 5% hit och dit kan man ju egentligen singla slant om vad som kommer avkasta bäst… viktigare är att ha rätt risknivå totalt sett i sitt sparande och spara i indexfonder kontinuerligt. Sen spelar det mindre roll om du kör din variant, vanliga globala bortportföljen, lysa 90/10, 100% global indexfond osv. Personligen gör jag 80% SPP aktiefond global och 20% Plus allabolag Sverige :+1:

1 gillning

Bra om du vill belåna portföljen för då finns det regler om hur många procent varje enskilt innehav får vara men det står på avanzas hemsida.

1 gillning