Fler än en globalfond i samma portfölj?

Hej,

1. Vad tycker ni om att fördela det globala sparandet i en pensionsportfölj på 25-35 års spartid på två olika globalfonder, i en portfölj som det totalt sparas 500 kr i? Är det onödigt och bör jag spara enbart i en globalfond?

Dvs följande upplägg:

SPP Aktiefond Global A - 150 kr

Länsförsäkringar Global Indexnära - 150 kr

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 100 kr

Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 100 kr

Tanken är att växla upp om ett par år och spara mer, men ungefär med samma fördelning.

1. Kan Spiltan Aktiefond Investmentbolag agera som “Sverigefond” i min portfölj, eller bör jag ha exempelvis SPPs Sverigefond därtill?

2. Jag funderar även på att stoppa in en Europafond, kanske SPP i det fallet också, deras Europafond. Känner viss brist på Europa i portföljen som det är nu.

Tacksam för svar!

Hej!

1. Jag tycker det är en jättebra idé att fördela ditt globala fondsparande i flera fonder, förutsatt att fonderna skiljer sig åt och därmed kompletterar varandra. Länsförsäkringar Global Indexnära består av ca. 88% av innehavet som SPP Aktiefond Global består av, så du får en ytterliggare bredd (läs: riskspridning) genom SPP Aktiefond Global. Det är därför en jättebra idé! Dock skulle jag inte ha två globalfonder som ser identiska ut i samma portfölj, då det inte finns någon anledning till detta. Man ska ju inte ha många fonder i portföljen “bara för att”, de olika fonderna måste ju även fylla en funktion och komplettera varandra. Min globala del av portföljen är till och med uppdelad i tre delar: 25% SPP Aktiefond Global, 25% Länsförsäkringar Global Indexnära, samt 10% Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria A1, för att få en exponering mot världens småbolag (de andra investerar i princip endast i stora, etablerade bolag).

2. Spiltan Aktiefond Investmentbolag kan absolut agera som din sverigefond. Trots att den till synes bara investerar i 12 olika bolag så är dessa bolag investmentbolag, vilket innebär att varje bolag inom fonden i sin tur investerar i ett mångtal bolag. Du får alltså en större riskspridning än du anar i denna fond.
    Personligen gillar jag dock att sprida mina risker ytterliggare, så min “sverige-del” av fondsparandet består av 10% Spiltan Aktiekfond Investmentbolag, 5% SEB Sverige Indexfond (som är ännu bredare i sitt innehav) samt 5% i PLUS Småbolag Sverige Index, för att även få en exponering mot småbolagen och inte bara de större bolagen.

3. Angående Europa-fonden så är det helt och hållet ditt eget val, jmen ag personligen har ingen Europa-fond eftersom de ovannämnda globalfonderna ger en exponering på ca. 15% mot Europa, vilket jag tycker räcker.
    Men om du är särskilt intresserad av en viss marknad så är detta självklart ett alternativ!

Angående fördelningen i din portfölj så tycker jag 60% globalt är jättebra (vilket även är i linje med Globala Barnportföljens innehav). Dock hade jag nog lagt till en krockkudde i form av 10% räntefonder i portföljen, så att fördelningen ser ut såhär:

60% Globalt
20% Sverige
10% Tillväxt
10% räntor

Detta är en fördelning som jag personligen tillämpar i min portfölj, dock utspritt över 10 olika fonder för att få en optimal riskspridning.

Hoppas svaret hjälpte!

Med vänlig hälsning,
Emil Torpman