Hej har ISK på Avanza och står i valet med att köpa globala af på Avanza global af eller Länsförsäkringar global indexnära eller SPP global A ?
Svenska af Avanza zero eller Plus allabolag Sverige?
Är det bättre med SPP global A som har tillväxt m i sig eller välja tillväxt marknad för sig själv om jag väljer LF global och isåfall Då LF global index och LF tillväxt m ?
Tack, jag är snart 60 och vill inte spekulera för mycket, pengarna ska stå minst 5-7 år, har även kontanta medel på banksparande m ränta så jag tänkte inte placera i rf
Okej, då blir det i praktiken en längre tidshorisont du sparar på än 5-7år. Nu är jag ingen pensionsrådgivare, men ett generellt råd brukar kunna vara att man sänker andelen aktier i portföljen med 3% per år från att man fyllt 55år till fördel för räntor eller sparkonto.
Vill du hålla fonderna enkelt och smidigt kan du köra 80% SPP aktiefond global A och 20% Plus allabolag Sverige. Lysa fondrobot är också ett trevligt alternativ.
Ok! Men är jag rätt på fördelningen på ditt förra förslag med % fördelningen på nybörjar hinken? Men förstår inte Brf man väljer ditt senaste förslag om man sparar långsiktigt! En annan fråga: sparar långsiktigt till barnbarnet ska jag köra ditt sista förslag där? Till bb kan jag ha högre risk men vill inte chansa hej vilt!
Nybörjarportföljen är bra på en mellanlång sparhorisont ca 5år. Till barnbarn är Globala barnportföljen att föredra på ett KF med förmånstagare. Men vill du göra det enkelt för dig så kan du lika gärna köra 100% SPP aktiefond Global A till barnbarnen så slipper du ombalansera.