Nybörjarhjälp!

Hej,

Jag skulle behöva lite nybörjarhjälp då jag är helt ny på marknaden!

Jag har skapat ett kaptialförsäkringskonto till mitt barn som jag har tänkt att långtidsspara i (10+ år). Igår köpte jag Länsförsäkringar global indexnära och jag har tänkt att sätta in barnbidraget månadsvis.

Vad är det för skillnad för mig på att ha mitt sparande i barnportföljen gentemot Länsförsäkringar global indexnära?Vad rekommenderar du med tanke på mitt syfte med mitt sparande till mitt barn i en kapitalförsäkring?

Jag kan även passa på och fråga gällande mitt sparande på mitt ISK-konto. Jag har köpt Avanza ZERO samt Swedbank Robur Ny Teknik hittills. Skulle du rekommendera att jag fortsätter sätta in pengar på dessa månadsvis framöver eller ska jag satsa på portfölj? Jag skulle kunna tänka mig att månadsspara i en avkastningsportfölj och i en framtidsportfölj. Om du rekommenderar mig att välja portföljer istället för mitt nuvarande sätt att spara, hur går jag till väga? ska jag sälja det jag har köpt och lägga in det som startkapital i portföljerna, eller ska jag skapa dessa 3 portföljer och börja spara från ruta 1 i dessa och ha kvar mina nuvarande köp som dom är?

Oerhört tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Christoffer

Globala barnportföljen är ju i sin enklaste form 90% global indexfond och 10% räntefond. Som jag förstår det har du 100% global indexfond, så inte så stor skillnad. Omfördela till 10% räntefond om du vill ha enligt portföljen eller skippa det om du vill ta lite högre risk ?.

Avanza zero är en ok indexfond men man ska vara medveten om att den bara innehåller 30 bolag jämfört med en global indexfond som brukar ha över 1000.

Swedbank robur ny teknik har gått som tåget senaste åren men svårt att sia om framtiden då den är aktivt förvaltad. Perioden 2005-2010 ser tex inte så imponerande ut.

Skulle personligen byta ut de mot en global indexfond.

Tack för svaret Linus!

Tack för svar!