Globala barnportföljen 100% aktier

Hej, jag undrar vilken % fördelning jag ska ha på de rekommenderade fonderna i globala barnportföljen vid 100/0 fördelning. Jag vill replikera den rekommenderade portföljen om 10 fonder men utan räntor och guld.Skulle önska få exakt % fördelning för respektive fond för den rekommenderade globala barnportföljen för 2019Idag ser den ut på detta sätt. Men vill alltså lägga in de 15% som annars ligger i guld och räntor, för att få en 100% aktieportfölj.

1. Länsförsäkringar Global Indexnära
    Global aktiefond
    30 %

2. SEF Independent Investmentbolag
    Global/svensk aktiefond
    10 %

3. Handelsbanken Global Småbolag Index (*)
    Global aktiefond (småbolag)
    15 %

4. PLUS Småbolag Sverige Index
    Svensk aktiefond (småbolag)
    10 %

5. SEB Sverige Index
    Svensk aktiefond
    10 %

6. Swedbank Robur Access Asien
    Asiatisk aktiefond
    5 %

7. Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
    Tillväxtmarknads aktiefond
    5 %

Det finns ingen anledning att ha fler fonder än en global fond. Behåll 1 och skippa samtliga de övrig!

I vilken ordning skulle du ställa följande indexfonder och investmentbolag med tanke på att få bästa möjliga avkastning på lång sikt? (Allokering och risker kan man fundera över i nästa steg.)

Tillväxtmarknader
Asien
Globala småbolag
Globala investmentbolag
Sverige (stora bolag)
Svenska småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Avanza Global

Jag håller med Syrran och skulle lagt alltihop på den första globalfonden.

Men som svar på din fråga så ska du fördela ca 0,18 nya procentenheter för varje tidigare procentenhet (15 / 85). Länsförsäkringar GlobalIndexnära ska du till exempel öka med 30 * 0,18 = 5,4 så att den blir 35%. Räkna likadant för övriga fonder.

Med SEF Investmentbolagsfond inräknad har du väldigt mycket Sverige. Jag skulle minska lite och lägga till LF Global istället. Annars liknar portföljen Lysas, så det skulle kunna vara ett alternativ. Och köpa bara guld på Nordnet.