Allokering av portfölj

Hej!

Vad har ni för invändningar på denna portfölj?

90% Fonder:

60% Länsförsäkringar Global Indexnära
20% PLUS Allabolag Sverige
10% Avanza Emerging Markets
10% Swedbank Robur Technology

10% Aktier

Volvo
Investor
SAAB
SSAB
Handelsbanken
Ericsson

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag har knga anmärkningar på fondportföljen. Hade utan problem själv kunnat investera enligt samma upplägg.

Aktiedelen däremot, är jag osäker på. Mest för att jag själv inte sysslar med enskilda aktier. Med dina 10% i techfonden så tycker jag du redan har en tillräckligt stor andel i nishade/smala lek/spekulationgrejer.

Personligen hade jag skippat de enskilda aktierna. Dina flnder täcker redan dessa bolag.

Tack så mycket, och tack för snabbt svar. :grinning: Känner att det vore kul att ha lite aktier också men förstår din poäng.

Vad tror du om det ekonomiska läget nu? Har en summa pengar som jag tänker investera, bör man vänta lite och avvakta eller ska man bara köra? Tänker långsiktigt borde det ju inte spela så stor roll?

Är man långsiktig så ser jag inga anledningar att vänta på något särskilt rätt läge. Jag fokuserar aldrig på det ekonomiska världsläget här och nu. Det är ändå infet jag kan påverka, och mina investeringar är långsiktiga.

Är tanken ett långt sparande är väl det bästa att sätta pengarna i arbete så fort som möjligt?

Med det sagt, avvaktar jag lite själv med en extra summa pengar jag fått loss inkl återbäringen, för att känna av när jag tycker det är värt att investera de i portföljen. Hade gärna tagit lite mer sänke på Wall Street närmaste tiden.

Klipp aktierna och lasta in i Handelsbankens globala småbolagsfond istället.

Ja. Tänkte om lite.

50% Länsförsäkringar Global Index
25% PLUS Allabolag Sverige
15% Avanza Emerging Markets
5% Finserve Security Fund
5% Swedbank Robur Technology

Vad tror du om det?

Jag hade stannat på den första portföljen aktierna hade jag inte varit så orolig över heller då det är stabila stora företag. Man behöver inte göra exakt som rikatillsammans vill. Finserve hade jag aldrig köpt, väldigt hög avgift.

Personligen gillar jag ditt första portföljförslag bättre (om man bortser från enskilda aktier) än denna uppställningen.

Jag tycker både Sverige och Tillväxtmarknader tar för stor plats i ditt nya portföljförslag. Jag ogillar dessutom så dyra fonder som den där Finserve verkar vara. Techfonden är också dyr. Personligen placerar jag hellre så dyra fonder (om jag nu “måste” ha dom) i PPM eller tjänstepensionen där det oftast är rabatt på avgifterna.

80% globalfond
10% tillväxtmarknadsfond
10% Sverigefond

Är mitt förslag.