Hej! Håller på att skapa en ny portfölj. Vill ha en hyffsat avancerad då jag tycker det är kul att följa. Vad tycker ni om denna? Tar gärna emot feedback!
40 % AMF aktiefond nordamerika
10 % Nordea Sverige Passiv
10 % Handelsbanken GI småbolag
10% Swedbank Robur Access Europa
5% Nordea Nordic Fund
5% Nordea Indienfond
5% Nordea Småbolagsfond Sverige
5 % Länsförsäkringar Tillbäxtmarknader Index
5% Nordea Klimatfond
2% Nordea Kinafond
2% Länsförsäkringar Japan Index
1% Nordea Global Impact
Har ni tips på andra fonder är ett krav att de ska finnas på avanza då jag vill nyttja deras värdepapperskrediter.
Du har satt en egen målsättning. Förutsatt att avancerat är samma sak som att ha flera olika fonder, så har du uppnått målsättningen.
Här på RT kommer portföljen inte att flyga. Jag är frågande kring vad som är avancerat med portföljen. Och hade själv inte investerat på något liknande sätt.
Det svåra, initialt i alla fall, är att granska överlapp av innehav i fonderna och få önskad fördelning. I Övrigt ser jag bar att du får diversifiering.
Tack för sammanfattningen. Skulle tillägga att 6 %, klimatfonden samt Global impact, inte fokuserar på max avkastning utan att förbättra klimatet. Känns bra i hjärtat
Jag skulle rekommendera Swedbank robur global. Om den övelag är bättre än de du nämnde kan jag ej säga. Men den har gett väldigt bra avkastning för att vara global. Typ som en med högre risk än lf global men ändå fördelar med en global fond.
Ps
Skriver detta extra eftersom sidan klagar på att jag kopierade detta från det jag av misstag svarade till någon annan och hindra mig från att säga det igen så ignorera denna sista bit med total brist på punkt
Tack för tipset. Vill dock ligga lägre i avgift och mera mot index. De har nya förvaltare i år också så historisk avkastning är nog i detta fall verkligen inte en garanti för framtida avkastning Intressant fond dock, ska försöka lägga den på minnet.
Tack. Gillar din portfölj förutom ESG. Vill hellre ha fonder utan ESG och en liten del av portföljen med riktiga aktivistfonder.
Större delen av mitt fondsparande ligger idag i en enda globalfond och tycker helt enkelt det är för tråkigt. Ska fundera på din portfölj även om min ambition var ca 10 st fonder.
Jag skulle inte kalla din portfölj för mer avancerad eller bättre än en globalfond, bara mer komplex att hålla koll på. Det enda du har gjort är i princip att ersätta din globalfond med separata fonder för varje geografiskt område, plus lite spekulation/klimatfonder.
Ett mer vetenskapligt sätt att öka risk och förväntad avkastning är att lägga till faktorviktade aktiefonder istället. Här är en bra tråd att börja med om du är intresserad:
Du behöver också känna dig trygg med att handla med ETF:er. De flesta faktor-ETF:er uppfyller också ditt krav med att vara godkända för värdepapperskredit på Avanza.
Jag tänkte att du lutade åt ESG pga klimatfonden t ex. My bad.
Jag tycker generellt dina fondval ser onödigt dyra ut och det finns flera enklare och billigare alternativ bara. Och att det går att lösa med hälften så många fonder