Försöker få ihop min fondportfölj

Hej, jag har äntligen bestämt mig för att ta tag i mitt sparande, tidigare hade jag bara gamla fonder mina föräldrar har sparat till mig samt ett sparkonto. Efter att ha jämfört avgifter kom jag fram till den här fördelningen, är det något som saknas eller är överflödigt?

Andel Fond
70 % Länsförsäkringar Global Index
10 % Avanza Emerging Markets
10 % AMF Aktiefond Småbolag
5 % Avanza Zero
5 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Jag har läst att man bör ha det mesta i en billig global indexfond, och att det kan vara bra med runt 10% vardera i tillväxtmarknadsfonder och småbolagsfonder, de övriga två är fonder är jag mer tveksam till, kanske lite väl viktat mot Sverige?

Det är inget här som verkar helfel och du verkar ju ha tänkt till. Så, kör på den här tycker jag. :slight_smile:

Trist att de flesta portföljer i forumet har ungefär samma innehåll.

1 gillning
  • Superfin portfölj.

• 20% Sverige är inte ovanligt. Med data från denna tråd, Se här hur 104 andra forummedlemmar har svarat:

• När du duttar med 5% i vissa fonder, tänk på att minsta månadsspar för dig behöver vara 1000 kr (se vad jag skrev här)

Värt att komma ihåg är att Avanza Zero bara ger dig exponering mot de 30 största svenska företagen som alla är ganska internationella (typ Volvo, H&M, Ericsson, etc).

Avanza Sverige ger dig typ 70 bolag om jag inte minns fel och favoriten här på forumet är Plus AllaBolag Sverige som ger cirka 330 bolag.

Så byter du ut Zero mot Plus AlllaBolag har du typ standardportföljen som brukar rekommenderas här på forumet :slightly_smiling_face:

Tänker mer än 1000 i månadsspar, så det bör inte vara något problem. Ska kolla upp Plus AllaBolag Sverige, tack för tipset! Annars funderade jag på om de två med 5% tillför så mycket med så liten andel, jag är inte 100% säker på att jag ska välja dem eller bara lägga de 10% därifrån i LGI så att det blir 80/10/10.
Portföljen är säkert lite trist, men eftersom jag inte har någon erfarenhet i fonder så vill jag inte krångla till det så mycket med egna idéer.

1 gillning

En jättebra portfölj och du slår huvudet på spiken att inte krångla till det i onödan. Kör på och ORKA hålla i utan att byta fonder stup i kvarten :joy:

Bry dig inte om sådana kommentarer!
Vad är ens en kul portfölj?
Jag tycker du har en bra portfölj fast jag håller med om plus allabolag bolag i stället för Avanza zero.

2 gillningar