Input på portfölj

Hej alla

Jag är helt grön när det kommer till att spara i fonder/aktier. Således är jag även ny i det här (vad det verkar) mycket trevliga forumet. Jag har läst på och efter bästa förmåga precis satt ihop en portfölj hos Avanza. Jag utgår ifrån att jag har gjort några uppenbart konstiga val som jag inte ser själv. Om ni har möjlighet att ta en titt och påpeka dessa och ge eventuella råd och tips vore jag mycket tacksam!

Lite bakgrund till sparandet. Jag är 35 år. Ska månadsspara. Tänker att jag lägger undan mellan 2 000 och 5 000 kr per månad. Jag ser det som ett långsiktigt sparande. Har ingen direkt sluttid, utan ser det mest som att jag sätter in pengarna och inte räknar med dem för ett bra tag framöver. Men om fem eller tio år kanske jag använder dem till t.ex. handpenning till ett sommarställe. Eller något helt annat. :slightly_smiling_face: Jag vill helst att sparandet kan sköta sig självt. Men med möjlighet att gå in och pilla lite om det skulle kunna vara särskilt gynnsamt. T.ex. köpa på sig lite extra efter en rejäl dipp (om det ens är en smart strategi).

Så här ser min portfölj ut nu:

40 % LF Global indexnära
10 % SPP Aktiefond Europa A (vet att Europa ingår i Global, men som en väldigt liten del, kan det finnas en poäng att ändå ha en särskild post för Europa?)
10 % Plus Allabolag Sverige Index
10 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10 % LF tillväxtmarknad indexnära
10 % Investor B (lite konstigt att ha med investmentbolag kanske, men tycker det känns lite kul, fast säg gärna om det ser knasigt ut)
10 % Kinnevik B (den här slank med av bara farten, finns det ett bättre alternativ som komplement till Investor?)

Vad tror ni om detta? Är jag rätt ute eller ser det konstigt ut för er? Vore sagt oerhört tacksam för hjälp att få en bra start på mitt sparande.

Ha det fint alla!

Min första spontana tanke är att det är onödigt att både ha enskilda aktier i investmentbolag och en investmentbolagfond.

Ang Europa så hade jag ungefär samma tanke som du. Tyckte att USA vägde för tungt i globalfonden och ville få in mer Europa.
Sen har jag ändå plockat bort europafonden. Ville förenkla portföljen och man vet ändå inte vad som är bäst i slutetändan.

I övrigt en bra portfölj om man vill ha mycket övervikt mot Sverige.
Om du vill ha kvar aktierna så hade jag bytt spiltan investmentbolag till Plus småbolag.

Tack Tomas för dina kloka tankar! Ja det kanske är lite skumt med investmentbolagen. Ett alternativ vore väl att stryka dem och lägga ytterligare 10 % på Spiltan och 10 % på Global. Då blir portföljen inte lika mycket Sverige, som du ju också påpekar.

Ja. Lite meck med att månadsspara i aktier också.
Personligen hade jag inte haft mer än 10% Spiltan utan valt småbolag i stället.
Antingen svenska eller globala.