Hej, önskar lite feedback på min portfölj på Avanza. Sparhorisonten är lång/flexibel med hopp om FIRE om 15-20 år.
På portföljen har jag 10% hävstång (1,99% ränta) som jag anser är precis lagom och kan ge något bättre avkastning på 10-15 år.
Senaste tiden har jag tvekat en del på min Home-bias och exponering mot svenska småbolag. Efterliknar LYSA:s fördelning (Där jag också investerar en summa varje månad) med 20% dock med mer småbolag i min.
Varför jag tvekar beror nog till stor del på att svenska småbolag underpresterat de globala enormt senaste tiden. Emellertid kanske det egentligen bör vara ett argument för mig att ligga kvar i min strategi då amerikanska P/E-tal står högt just nu jämfört med Sverige och att det är sannolikt att svenska valutan stärks igen framöver.
I samma portfölj har jag också 500 000 (fast summa, månadsparar inte mer här) i AMF räntefond lång, AMF räntefond mix, AMF företagsobligationsfond samt Storebrand high yield. Dessa ger stabilitet i portföljen och gör det lätt att se till att hävstången håller sig konstant på 10%.
Önskemål på feedback, tar jag tillräcklig/för mycket risk?, HOME-bias?, Hävstång mer eller mindre? Andra tankar?
70% Global, 20% Sverige, 10% EM
Avanza Global 30%
Länsförsäkringar Global 30%
Handelsbanken globala småbolag index 10%
PLUS alla bolag 5%
AMF aktiefond småbolag 5%
PLUS fastigheter index 5%
Spiltan Investmentbolag 5%
Avanza Emerging Markets 10%
Tack på förhand!