Lita på personlig rådgivare på banken?

Hej!
Jag har enbart kontakt med banken gällande mina placeringar. Men jag känner mig inte helt bekväma med detta utan behöver hjälp.
Mina placeringar så här:
LF Bekväm Fond Potential A 33%
LF Bekväm Fond Balans A 66%

Jag har ingen koll på fonder, men jag började läsa här för att öka mina kunskaper. Jag märkte att LF Global index ser bra ut. Jag vet inte varför min rådgivare inte har rekommenderat mig. Vad tycker Ni? Ha en bra dag!

Bankens rådgivare är säljare, de vill sälja produkter som gör banken rikare.

Så gissar att de fonder du nämner har avgifter på över 0.4%? :see_no_evil:

Jag själv har bland annat LF global, en billig och bra fond. :blush:

17 gillningar

Tack Melwa för ditt svar. Vad tråkigt att man inte kan lita på sin rådgivare. !

7 gillningar

Banken har sina mål, men om man behöver en ekonomisk rådgivare, anlita en oberoende. :blush:

Och en oberoende som tar betalt per timme, inte med % av kapital.

3 gillningar

Båda fonderna är aktiva med avgift på 1,3% / 1,5% och investerar i andra fonder från Länsförsäkringar. Balansfonden har +37% utveckling på fem år och LF Global Index har nästan 100% under samma period till mycket lägre avgift.

Jag hade sålt dem båda och kört en bättre och billigare index-portfölj :slight_smile:

13 gillningar

LF Bekväm låter som ett skumt namn. Vad är det som är bekvämt med den? Sannolikt är den främst bekväm för banken och mindre bekväm för dig.

8 gillningar

Bekväm avgift till fondförvaltaren? :man_shrugging:

11 gillningar

Jag kommer att ringa banken och byta 100% till LF global index. Kan man göra detta?

3 gillningar

Det kan du absolut göra, men gör din egen analys och se vad som passar dig bäst. Global Index är en stabil och billig fond. Tänk även på eventuell vinstskatt med mera beroende på hur fonderna är placerade i nuläget.

Har fullt förtroende för mina rådgivare på banken.
Men jag är en trogen premiumkund.

1 gillning

Gör det! De kanske strävar emot, men det är dina pengar och ditt val.

Har du internetbank går det byta där med. :blush:

Du menar att innan jag byter till LF Global Index måste jag kolla hur fonderna placerade. Jag har ingen aning hur de placerade. Jag behöver min rådgivarens hjälp :frowning:

De bör ligga i ett ISK, är själv osäker på exakt förfarande. Men det bör gå att sälja de fonder du äger idag, då hamnar pengarna i ditt ISK, men är oplacerade. Sen kan du köpa den nya fonden för de pengarna.

Det tar ett par dagar att sälja av och sen ett par dagar efter köp innan fonderna syns på ditt ISK.

1 gillning

Om fonderna du har nu ligger i depå så kommer du få betala 30% skatt på vinsten. Dessa pe har bör du lägga på ett sparkonto sålänge tills det är dags att betala nästa år. Starta sedan ett isk istället och köp t.ex LF global indexnära där.

Ligger de däremot på Isk så är det bara att sälja och byta till t.ex LF global index.

4 gillningar

Det är ju inte en ”rådgivare” du har pratat med, även om de försöker göra sken av det. Säljare är vad de är.

5 gillningar

Tack. Det är en bra förslag.

1 gillning

Tack för förklaring. Ha en bra dag!

2 gillningar

Jag är bara guldkund :slight_smile:

1 gillning

Hej!
Min rådgivare hos banken skrev så här till mig nu:

“Vi har ett stort utbud av fonder. Anledningen att vi talar om våra bekväma fonder under möten är för att Länsförsäkringars bekväma fonder är bankens generella rekommendation med en aktiv förvaltning. därav ett bra val för en sparare som själv inte är aktiv.”

Även om jag inte aktiv kan jag välja LF global Index ?

Hej, det låter som ett typiskt säljargument för att lura in dig i dyra aktiva fonder som underpresterar en vanlig passiv billig indexfond. Fråga ifall det ligger på ett ISK-konto, i så fall kan de enkelt sälja och placera i LF Global istället. Annars får du ta ett möte och få hjälp med att ordna kontona, och därefter placera det i LF Global

5 gillningar