Funderar lite på detta i titeln, här på sidan är det ju alltid indexfonder som gäller men ÄR det så vanligt hos “svensson” ?
Ser jag på Swedbanks Global fond, så är den aktiva MYCKET större. Access Global A 56 356,10 MSEK
Vanliga Global A 141 461,47 MSEK
Är det så att de flesta går på bankens rekommendation? (vad det nu är, jag har aldrig frågat banken om råd)
Oj, det hade varit kul att se lite statistik på sånt.
Det måste ju vara GULD för bankerna då det väl egentligen är noll risk för dom.
Lån KAN ju folk hamna i ett läge att dom inte kan betala. Men Fonder kan väl egentligen inte “skada” banken, bara inkomster utan risk
Jag blev rekommendad Swedbank Robur Globalfond A när jag blev kallad till ett rådgivningsmöte.
Novis och osäker som jag var vågade jag inte göra annat där och då.
Började sen lyssna på RT-podden och gick med i detta Forum.
Slutade med att jag “gjorde om och gjorde rätt” och idag är jag så trygg och nöjd med min portfölj.
För skoj skull ville jag att rådgivaren på Swedbank, två år senare, skulle jämföra deras/hennes till mig tillsatta portfölj vs med min nuvarande, tack vare era tips, ihopplockade portfölj.
Hon fick så hon teg och efter det har jag inte blivit kontaktad av dem
Kan tycka att det är lite skumt med detta att skall du LÅNA så är det väl lag på att kostnaden skall framgå, så kollar man på Elgiganten o vill låna till en TV så framgår kostnaden.
Varför framgår inte kostnaden på Fonder på samma sätt, hur många vet egentligen vad dessa 1,41% som Global A kostar kostar dig på 20år?
En säljare på Elgiganten måste ju visa vad lånet kostar, en bankman behöver inte visa vad fonden kostar, är inte det skumt?
Verkligen inte lätt att förstå hur denna “kostnad” slår över tid, jag är lite insatt men jag vet inte heller exakt vad kostnaden blir.
På Nordnet/ Avanza får man väl ändå förmoda att de flesta som köper typ Finserve Global Security med närmare 2% i avgift gör ett aktivt val att försöka köpa in sig i nåt trendigt trots kostnaden. Särskilt Avanza visar också avgiften på en framträdande plats när man tittar på en fond. Sen kanske många inte förstår hur mycket pengar det blir i längden, men ändock, det står var och en fritt att medvetet köpa en dyr fond.
Tycker det är betydligt värre när storbankerna säljer in sina dyra aktivt förvaltade fonder till folk som har noll koll på börsen och troligen inte ens vet vad “indexfond” betyder.
4,8Miljader är en sådär siffra man bara tänker lite snabbt i förfarten" det är väl mycket,
Men räknar man på det är det 13.150.684:- om dagen eller 547.945:- i timman . dygnet runt -
ÖVER en halvmiljon i timman 24/7 bara i avgifter, och det är väl helt riskfritt för banken.
I Fondbolagens förenings Årsrapport fondsparandet 2024 finns en del siffror över fondägande i Sverige. I rapporten står det gällande aktiefonder att andelen indexfonder har ökat från 6 % år 2010 till cirka 24 % år 2024.
En dum observation från mig kanske, men om det finns 4,8Miljarder i vinster att hämta här varför slåss man inte mer om kunderna?
Man blir ju bombarderad av reklam o mail från spelföretag o allt möjligt som vill sälja mig. Men reklam om att köpa fonder eller byta bank för min fonder tror jag knappt jag sett på andra sidor än här, tror aldrig jag sett en tv reklam om det..hmm
Skulle gissa att om du är en sådan person som vet hur man köper en fond på egen hand så är du inte i målgruppen de vill nå. Det vore bortkastade pengar att försöka marknadsföra något som är såpass tråkigt som en storbanks aktivt förvaltade globalfond till någon som bryr sig det minsta om att placera pengar. Det är ju också så att man egentligen vill att kunden ska vara passiv och sällan eller aldrig byta bort fonden, så då är det ju dumt att ens väcka tanken på att man kan byta. Det man gör reklam för är istället själva banken, ofta i form av ett helhetserbjudande och gärna med en “personlig bankman” så når man folk som inte vill tänka på sånt här.
På sociala medier ser jag däremot hela tiden reklam om alla möjliga galna högriskinvesteringar, mest kryptovaluta-relaterade grejer (troligen rena bedrägerier till stor del). Ibland även diverse mer eller mindre konstiga trading-plattformar. Här är det ju en helt annan målgrupp, det är snabba cash som lockar.
Fattar inte riktigt varför folk klagar på Swedbank robur global a. Har ju än så länge gått nästan 170-200% bättre än tex lf global index. Trots högre avgift. Faktiskt ett bra förslag från banken