Fattar inte riktigt varför folk klagar på Swedbank robur global a. Har ju än så länge gått nästan 170-200% bättre än tex lf global index. Trots högre avgift. Faktiskt ett bra förslag från banken
Hur länge då?
Men är det relevant hur den gått?
Jag håller med om att det är en dålig fond, för att avgiften är för hög. Inte svårare än så.
Sedan lf global started. Ja i alla fall på avanza
Även med avgiften hamnar vi på över 100% mer. Dvs 1 miljon blivit 2 istället. Såklart det säger ju inget om framtiden. Och visst avgiften är skäl och inte vilja ha den. Men i dagsläget är det fel och säga att den är sämre än tex lf global index. Kan Såklart ändras snart
(inlägg raderat av författaren)
Nej.
En fond som är dyr och nischad kan i perioder slå en bred global indexfond, över en viss period.
Men den är mer spekulation och är beroende av tajming.
Skulle aldrig rekommendera den till någon som är oinsatt kring investerande. Möjligen att den kan passa i en lekhink.
Är inte bara avgift som avgör om en fond är bra. Sedan kan man tycka olika om det. Är många som var glad över lf fastighet på 11 000% på 20 år trots den höga avgiften.
Sedan tycker jag nog det är lite fel och kalla hela lf global index livstid för en liten period. Om det är det är ju fonden osäker eftersom den bara gått bra en liten period
Jag håller inte med dig ![]()
Vad avkastningen varit anser jag inte vara relevant för om fonden är bra.
Om det är avkastningen senaste året eller vilken tidsperiod vi nu ska titta på så finns det garanterat ännu bättre fonder. Om man nu ser den historiska avkastningen som avgörande.
Jag hann läsa det. ![]()
Sedan januari 2020 har de gått skilda vägar. Det är alltså snart sex år sedan. Det är knappast lång tid. Innan det “ledde” LF global sedan 2013 under i stort sett hela perioden.
Mondo är bäst i höjdhopp… tills han inte är det längre.
Är kurvan före eller efter avgifter däremot? Före misstänker jag…
Nej, diversifiering är en annan viktig faktor. Kanske ännu viktigare än avgiften.
Men LF är inte gammal, den startades väl 2013?
Du får såklart chansa med den om du vill, men att banker ska tips om smala, dyra fonder till noviser tycker jag är fel.
Men OT, så lämnar det där.
Jaha. Men det var också fel. För det blev fel pga jämförelse med för många fonder ![]()
Om man kan lita på avanza. Så jämfört med lf global livstid ser det ut såhär
Men sedan håller jag med med tanke på sista tiden har de gått ungefär lika bra. Så avgiften är rätt så avgörande idag
Man kan också sammanfatta det kort: Utan pandemi, ingen överavkastning för Svettbanken.
Som det alltid sägs: historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Om fonden går bra nästa år kan ingen veta. Det man däremot kan veta är att avgiften är hög.
Det är lätt att vara efterklok och säga att den som råkar ha suttit i Swedbank Robur Global sen millennieskiftet har gjort en toppeninvestering, men det går ju hur lätt som helst att med facit i hand säga att de istället skulle ha investerat 100% i Apple eller vad man nu kan hitta på.
Om jag vill ta högre risk för potentiellt högre avkastning i framtiden så finns det ju andra alternativ som verkar både bättre och billigare än Swedbanks fond, om man säger så.
Tyvärr är historisk avkastning det ända facit vi får. Imed att sånt som man anser världen alltid behöver eller använder. Teknik, fastighet, sjukvård osv. Att sådana kan krash och ta 10 år och ta igen sig. Ja då kan nog vad som helst krasha. Man får se fonder som att spela på lotto. Man chansar.
Nej, den åsikten delar jag inte. Lotto har en uppgjord matematik där majoriteten förlorar. Fonder bygger på aktievärde som bygger på företags prestationer. Börsen är inte ett lotto.
Redovisad avkastning är efter avgifter.
Tack, då är det alltså det lilla “covidjacket” vi kan lasta för skillnaden. Jag skulle inte ta ett långsiktigt beslut baserat på en händelse som inträffar en gång per århundrade eller så.
Det gäller ju inte bara Swedbank Robur global A, finns många aktivt förvaltade fonder som gått bättre än indexfonderna.
Jag hade Robur globalfond a tills jag jämförde den mot Dnb global indeks. Vad jag minns låg Robur efter index i nästan tio år fram till covid året. Även efter covid ligger de nästan lika.
Resonerade så att vid nästa kris har jag hellre en bred index fond än en smal aktiv fond.
Men tycker inte att det är en dålig fond för det, beror väl på varför man köper den med. Vissa vill ju ha aktiv förvaltning och följa förvaltarna.
Tex med tin ny teknik så har de en stream några gånger per år och det var roligt att följa dom och känna sig delaktig.
Men nu kör jag 100% Dnb global indeks och är nöjd med det.