Vilka har gått sämre? Vad jag kan se har alla storbankers globalfonder gått bättre eller ungefär lika bra.
De läggs ner och pengarna flyttas in i andra fonder. Så de finns inte kvar.
Vilka tänker du på?
De som inte finns längre…
https://global.morningstar.com/sv/fonder/frre-nya-fonder-lanseras-i-sverige-men-de-r-billigare
Jag har precis bytt från Swedbank Robur Global A till Swedbank Robur Access Global.
Jag kan återkomma om 10 år med en uppdatering om vilken som lönat sig bäst ![]()
Hittills känns det helt ok med bytet ![]()
Brukar inte prata ekonomi på internet men jag måste fråga. Jag blir lite förvånad över det enorma intresset för indexfonder.
Har inte till exempel Swedbank Robur Global presterat bättre än Länsförsäkringar global index? Då spelar det ju ingen roll att den första har högre avgift.. vill ni bara ”stick it to Wall street”? Eller vad är det som lockar?
Ja det är faktiskt sant, de som köpt Swedbank Robur Globalfond, en dyr aktiv indexfond, har haft mycket högre avkastning än de som gjort som jag, valt att köpa en billigare indexfond. Väldigt intressant.
Problemet med Swedbank Robur Global är att du vet inte i förväg att du kommer att tjäna på att betala 1.4% i avg jämfört med 0.1% på en index fond.
Håller helt med, men att säga att de blivit lurade när de haft mycket högre avkastning kanske är att ta i. De betalar mer och fick en högre historisk avkastning. Framgent kan det gå hur som helst, därför väljer jag att fortsätta ha min billiga indexfond.
Kostar dock exakt 1% på Fondo till exempel. Så det går att klämma avgiften lite. Men skillnaden är ju att Global A är aktivt förvaltat så allt hänger ju på ifall förvaltarna fortsätter utklassa index.
Men såklart fortfarande en jätteskillnad i avgift som man omöjligt kan veta ifall man får betald för mot en vanlig indexfond - just exakt så som du skriver.
De flesta aktiva/dyra fonder med ett tydligt jämförelseindex, som fortfarande är i drift, borde ha slagit sitt index hittills. Anledningen: de aktiva/dyra fonder som inte har gjort det har lagts ner/dött. Med andra ord så kan man ha tur och få högre absolut avkastning med en dyr fond under en period, men när turen tar slut så faller man ofta under den avkastning man hade haft om man ägt en passiv fond under hela den totala tidsperioden.
Jag valde att byta nu då jag känner att de aktiva förvaltare inte längre på samma sätt som förut kan förutspå framtiden. Ingen kunskap eller erfarenhet rår på Trumps drag, tror knappt den karl själv vet från morgon till kväll vilka drag han kommer att göra.
Därav tackar jag ödmjukast förvaltaren Kristofer Barrett och numera Ulf Alexandersson för den gedigna utvecklingen de gjort med fonden
.
Men tack och hej, nu låter jag index med låg förvaltningsavgift ta över.
Det låter som ett klokt val ![]()
Alltså tur och tur, de här fonderna investerar ju i stora stabila bolag.
Men förstår, man kan ju tänka att man får det även med en billigare indexfond, känner bara att det blivit en sådan hype. Det kan väl också vara värt att betala lite högre avgift för att utnyttja förvaltarens kunskap och för att ha en människa av kött och blod som kan försöka dämpa fallet om det skulle hända något på börsen.
Men den forskning på området som gjorts har viasat att efter avgift så är inte förvaltarens kunskap och skicklighet tillräckligt för att klara detta bättre än indexfond.
Många aktivt förvaltade fonder har ju presterat bättre än indexfonder.
Cirka hälften av alla som singlar slant vinner också.
För att bygga på jämförelsen är det lite som att säga att krona är bäst, det enda är att alla gånger klave börjar dra iväg så startar vi om.
Aktiva fonder som går dåligt försvinner så bara de som slagit index finns kvar. Det betyder inte att de är duktiga utan att man helt enkelt gömmer alla gånger det gått dåligt.
Sen finns det givetvis personer som är bättre än andra men det finns inget stöd i att de klarar vara bättre än index över tid.
Nåväl, om vi ändå ska tjafsa istället för att diskutera så får du gärna lägga alla dina ägg i en indexfond full av Nvidia och palantir. Bryr mig verkligen inte. Lämnar här, tror inte vi kommer vidare:).
Det är helt ok för mig om du gillar något annat. Problemet är att du bygger påståenden på felaktigheter. Tror du Apelsiner kommer rusa på marknaden tycker jag det är helt ok att chansa om man vill.
Men att aktiva fonder har historik som slagit index betyder inte att de framåt kommer göra det eftersom de lider av överlevnads bias.