Indexfonder – Är detta rätt väg?

Har följt Rikatillsammans en tid nu och funderar lite om detta är rätt väg. Jan har ju i flera avsnitt berättat om hur han har med hull och hår, gått in i den ena vansinniga investeringsstrategin efter den andra, med katastrofala följder.

Nu är det indexfonder som gäller, hur kan vi vara säkra på att det är rätt denna gång. Historiken imponerar ju inte. :wink:

2 gillningar

Vilken historik är det som inte imponerar? Kan du ge ett exempel så vi vet vilken data vi diskuterar?

Det är indexfondernas historik och data som är intressant, inte Jans :slight_smile:

4 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Skit i Jans dåliga beslut från förr och kolla istället på indexfondernas historik. De imponerar! :rocket:

7 gillningar

Det är bland mycket annat just denna insikt och resa Jan gjort som gör podden intressant och möjlig att relatera till.

När man först blir investeringsfrälst vill man ofta slukas av sammanhanget, bli en sån som löst och ledigt slänger sig med tekniska termer och spelar lotto med diverse aktiespekulationer. Sällan till överavkastning över tid men gärna påkopplat humörsvängningar jämte portföljen. Vill du ha det som hobby? Helt ok.

Är du långsiktig och inte behöver leka börsspelet så funkar strategisk mediokritet i billiga globala indexfonder där du vinner över tid.

Då ges utrymme till massa fina aspekter av ett rikare liv i podd och forum. Ja, för de flesta är detta rätt väg.

3 gillningar

Du får gärna tipsa om investeringar som är bättre. :blush:

Det kan vi såklart inte. Vi får själva utvärdera argumenten.

Här är några.

1 gillning

Jag bedömer, precis som många av er andra att indexfonderna är rimliga investeringar. (hoppas att jag har rätt). Tror också att Jan har satt sig in i detta i detalj, på en nivå som få av oss andra orkar göra.

Min poäng är bara att Jan på ett öppet, självutlämnande och hedervärt sätt berättar om sina misslyckanden och hur han nu kommit fram till detta, och vi andra bara följer med. Tänk om även detta visar sig vara fel, även denna gång.

1 gillning

Att indexfonder är rätt val pga historiken är att bryta mot den grundläggande regeln att historik inte förutsäger framtid. Men det glöms alltid bort när det gäller indexfonder.

3 gillningar

Jag investerar i indexfonder av andra skäl än historiken.

1 gillning

Du kan helt sluta lyssna på Jan och gå på vad som har bäst odds.

Investerar man på lång sikt och vill slippa lägga tid och ork (och troligen avkastning) på sina investeringar, så är globala indexfonder ett tillräckligt bra val.

Sen rekommenderar ibland RT produkter som jag inte väljer att köpa. Som jag gissar de flesta andra, så väljer man själv.

Så vet du något som garanterat är bättre än globala indexfonder och kräver mindre pyssel, kör på det.

Jan vet inte allt. Men mycket.

Sen är han inte ensam, till och med Warren Buffet rekommenderar indexfonder till andra, trots att han själv lyckats bra med hävstång och utvalda aktier.

Sen innebär allt investerande en risk, allt kan gå åt pipsvängen. Som det mesta i livet.

1 gillning

Jag hoppas innerligen att folk inte investerar i indexfonder bara för att Jan råkar göra det.

3 gillningar

Nja. Jan påminner oss alla om att investerande innebär en risk, i varje avsnitt och under varje tråd.

Så att folk glömt bort det tror inte jag på för fem öre.

2 gillningar

Ett sätt att hantera risk är diversifiering, med globala indexfonder får du diversifiering genom att index täcker många bolag inom många sektorer och i många länder. Det finns dock fortfarande risker kvar efter denna diversifiering.

3 gillningar

Denna film må vara ganska gammal men den är väldigt pedagogisk. Jag rekommenderar den stark.

How to Win the Loser’s Game: Full Version - Sensible Investing

Glöms ständigt bort annars hade inte 7% hänvisats till stupikvarten.

2 gillningar

Man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Sen sägs 7% i förväntad avkastning, inte garanterad.

Sen, läs texten under denna tråd och alla trådar. Väljer man att förtränga det faktum att Jan o co informerar om att investerande innebär en risk. Så är det bara ens eget fel.

2 gillningar

Poängen är att han följer forskningen denna gång. Du får nog allt läsa på lite innan du försöker så ett frö av tvivel :slight_smile:

2 gillningar

Kör index och gör annat kul med och i livet än att punktmarkera dina satsningar.

En sak att beakta är valutarisken. Se en av många likande länkar.

2 gillningar