Jag håller precis på och funderar på nästa veckas avsnitt med årets insikter och reflektioner. En av dem är min utveckling av Småspararguidens initiala utvärderingsfrågor. Dessa är:
- Vad är strategin?
- Vad är tesen till att strategin fungerar?
- Stöds tesen av historisk data?
- Finns det en teoretisk förklaring till strategin?
- Är det sannolikt att strategin fungerar i framtiden?
- Hur följer man strategin som småsparare?
Jag tycker att de fungerar riktigt bra som en initial utvärdering när man snabbt vill förstå en strategi. I onsdags hade vi på Patreon en FikaTillsammans med Andreas Brock och Henrik Milton där vi pratade om deras strategi. Det var en fortsättning på avsnitten från bloggen:
- #178 - Större sannolikhet för börsfest än börsfrossa
- Bonus #11 - Två fondförvaltare svarar på era frågor
Jag blev genuint nyfiken på att förstå och köra deras strategi genom frågorna. Således kommer här mitt provprat. Låt oss tänka högt.
1. Vad är strategin?
De har två strategier:
-
“Champions” - att köpa bolag som visar en vinsttillväxt på minst 15 % per år och äga dessa länge, flera år. Enlgit A&H är omsättningen i den delen av portföljen mindre än 25 % per år.
-
“Special situations” - det är deras spekulationer där de upplever att marknaden har felprisatt aktier. Här är det hög omsättning. Ett case var t.ex. Nordnets börsnotering som de berättade om. Jag skulle gissa att de gör ca 5 - 15 sådana per år. I år hade de gjort 10 st varav 8 hade gått hem.
2. Vad är tesen till att strategin fungerar?
Att bra bolag med starka balansräkningar (låga skulder och höga tillgångar) tenderar att klara kriser bättre än bolag med dåliga balansräkningar. Att bolag som växer tenderar att växa även framgent. Att bolag som har en hög vinsttillväxt kommer att få högre värderingar på sina aktier.
Att börsen är bara duktig på skapa konsensus 12 månader framåt. Bortom 12 månader är börsen dålig, framförallt på att göra bedömningar på multiplar. Det som Andreas har skrivit sin bok “En toppförvaltares guide till vinnande aktier” om och konceptet “Material positive change”.
3. Stöds tesen av historisk data?
Tesen stödjer ju inte att det är en garanterad överprestation mot index. Men sedan 28 november 2014 då de startade har de ju slagit index. I onsdags var det +132 % mot Länsförsäkringar Global indexnära på +92 %.
Så jag tesen stödjer inte att det är en garanti för att slå index, men att de ska gå runt index upplever jag stöd för. Även om man så klart kan argumentera för att 7 år är för kort tid. Men då måste vi resonera på samma sätt även kring andra fonder.
4. Finns det en teoretisk förklaring till strategin?
Se punkt 2 i stora drag.
5. Är det sannolikt att strategin fungerar i framtiden?
Här är ju den springande frågan. Till syvende och sist kommer det ju ner till tron:
- Är Andreas och Henrik bättre än marknaden på att bedöma special situations?
- Har Andreas och Henrik förmågan att filtrera fram bolag som kan ha uthållig vinsttillväxt?
Det är här det blir en fråga om “tro” snarare än fakta och statistik och klurigt för mig. På sätt och vis är det ju svårt att argumentera mot deras strategi och utfall, samtidigt som jag har hela akademin. Men å andra sidan tänker jag att de dessutom har skin-in-the-game med 7 200 miljoner i förvaltat kapital och resultat som man inte kan ta i från dem.
- Det vill säga att det hamnar ju i frågan: tur eller skicklighet?
Samtidigt har de ju bra argument också kring att det är stor skillnad på en “boutique”-fond som deras och en storbanksfond. De är ju mer snabbfotade har en ambition, möjligheten och verktygen på plats att ha ett tracking error mot index. Något som många förvaltare på storbanker inte får ha. De har lovat skicka över studier på just boutique-fonder. Ska bli spännande. ![]()
6. Hur följer man strategin som småsparare?
I det här fallet är det ju enkelt med deras fond. Eller om man vill ligga ett par steg efter, genom att prenumerera på deras nyhetsbrev där de ger ut sin lista på alla innehav med jämna mellanrum (dock utan viktning).
Ja, det är mina tankar, vad är din reflektion.

. Vilken är bättre då? Amf aktiefond småbolag 0.45% avg. 136% avkastning på 5år. Om vi ska välja aktivt varför inte välja den? Om vi är ute efter avkastning. Det är knappast något riskjusterad avkastning i högrisk fonden Coeli Global om de siktar på 15% årlig avkastning.