Prolog: Jag ogillar fonder, av en mängd anledningar. Känner indexfondsälskare till indexfondernas mörka baksida? Eller snarare baksidor, en faktor t.ex. vi inte kommer titta på idag är hur dåligt fonder, speciellt ETF:er, fungerar under speciella marknadsomständigheter, tex “börskrascher”. Den intresserade kan googla: spiltan stoppar handel
Inledning: Så fort någon påstår sig ha hittat en otroligt bra investering, då kastar en viktigpetter fram kommentaren: “Varför gör inte alla så då?”
När det gäller indexfonder så har svaret i princip varit, att det är inga problem, alla kan få åka med på framgångståget!
Men indexfonder är inte så enkelt och självklart som det kan framstå. Och kanske kan inte alla åka med.
Hos indexfonder har man ersatt fondförvaltaren med en en sorts indexkommitté, som sitter och bestämmer regler samt beslutar i gränsfall kring vilka bolag som skall ingå i indexet. Och detta kan få mycket konstiga konsekvenser.
Till exempel höll ifrågasatta regelkrav Google och speciellt nu senast Tesla länge länge från att ingå i det gigantiska S&P500 indexet. Det tappade indexspararna stora pengar på.
Citat:
Tesla stock has jumped nearly 40% since the announcement that it would join the index, bringing its year-to-date gain to nearly 580%.
Hickey attributed the recent rally in shares to anticipation that the stock will need to be bought by money managers.
The company’s inclusion in the S&P 500 was viewed as a foregone conclusion after Tesla reported its fourth straight quarter of profits in July — the final hurdle standing in the company’s way. But it was passed over during the S&P 500′s September quarterly rebalance, which sent shares momentarily tumbling.
(Notera det ickemekaniska, borde ha inkluderats, men gjordes inte det, låter som en fondförvaltare med egna idéer.)
Och nu har vi fått ett utmärkt svenskt exempel.
Kortfattat handlar det om att Volvo Cars free float kommer att bli endast 16,0 till 17,9 procent. Ännu lägre om volvofantaster ute i landet köper aktien för att aldrig sälja den.
Joakim Bornold:
”Det ryktas om att Geely vill sälja 10 procent. Om det skulle stämma så mäktar inte börsen med det. 10 procent är alldeles för lite, efterfrågan kommer att vara oändligt mycket högre. 20 procent kommer inte heller att räcka. Någonstans runt 25 procent måste Volvo Cars upp till, annars finns risk för en bubbeleffekt på Fermenta-nivå.”
”Volvo Cars kurs kommer att tryckas upp. Finns det en begränsad mängd aktier samtidigt som det passiva kapitalet är stort, spelar värderingen ingen roll och det kan gå hur högt som helst”, säger Joakim Bornold.
I övriga världen finns regler för free float. I OMXS30 som är flaggskeppindexet i Sverige ges indexvikten av börsvärdet. Men till skillnad från många andra index tar OMXS30 inte hänsyn till free float, så Volvo Cars kan komma in med hela sitt värde och få den vikten, även om bara 10-15 procent av aktierna går att handla över börsen.
Ja, men då kan de väl ändra reglerna för indexet tänker du. Visst, men problemet är att om man gör det kommer H&M att tappa stort i värde, vilket lär leda till ett kraftigt värdefall för alla fonder kopplade till OMXS30, vilket man självklart vill undvika.
De indexansvariga sitter fast i en rävsax!
”Det här är ingen nyhet för Geelys rådgivare när det gäller IPO-taktik. Alla räknar med det passiva stödet och vet att efterfrågan finns där, oavsett prislapp. Det gör det väldigt attraktivt att notera stora bolag”, säger sparekonomen i Trading Direkt.
Det skall bli intressant att se om Joakim Bornold får rätt, då kan vi få något som liknar en short squeeze, när alla passiva index skall köpa in sig.
Grattis alla indexfondsälskare!
Bornold säger även att det är indexfondseffekter som skapat stora delar av EQT:s enorma värdetillväxt.
EQT:s aktie hotad – ny regel på börsen - Dagens PS
Notera att OMXS30 räknas som ett av deras " FLAGSHIP EQUITY INDEXES"
https://www.nasdaq.com/solutions/nasdaq-equity-indexes
Slutsatsen måste bli att fonder kan vara bra, men när indexsparandet blir allt större kan det bli sin egen fiende! Enorma marknadsineffektiva effekter kan uppstå - det blir långt ifrån ett optimalt sparande. Detta måste man vara medveten om!