Börsnotering av Volvo Cars (IPO)

En kvart kvar, då kan jag väl släppa “bomben” som inte är speciellt hemlig men desto mer kraftfull.

Jag har hela tiden förväntat mig att när indexfonderna börjar tugga på Volvo Cars så kommer kursen att gå upp ordentligt (såvida den inte gör det direkt). Detta kan nog ta ett tag, några veckor eller månader, men effekten lär komma.

Men det är bättre än så!

Kortfattat handlar det om att Volvo Cars free float kommer att bli endast 16,0 till 17,9 procent. Ännu lägre om volvofantaster ute i landet köper aktien för att aldrig sälja den.

Joakim Bornold:
”Det ryktas om att Geely vill sälja 10 procent. Om det skulle stämma så mäktar inte börsen med det. 10 procent är alldeles för lite, efterfrågan kommer att vara oändligt mycket högre. 20 procent kommer inte heller att räcka. Någonstans runt 25 procent måste Volvo Cars upp till, annars finns risk för en bubbeleffekt på Fermenta-nivå.”

”Volvo Cars kurs kommer att tryckas upp. Finns det en begränsad mängd aktier samtidigt som det passiva kapitalet är stort, spelar värderingen ingen roll och det kan gå hur högt som helst”, säger Joakim Bornold.

I övriga världen finns regler för free float. I OMXS30 som är flaggskeppindexet i Sverige ges indexvikten av börsvärdet. Men till skillnad från många andra index tar OMXS30 inte hänsyn till free float, så Volvo Cars kan komma in med hela sitt värde och få den vikten, även om bara 10-15 procent av aktierna går att handla över börsen.

Ja, men då kan de väl ändra reglerna för indexet tänker du. Visst, men problemet är att om man gör det kommer H&M att tappa stort i värde, vilket lär leda till ett kraftigt värdefall för alla fonder kopplade till OMXS30, vilket man självklart vill undvika.

De indexansvariga sitter fast i en rävsax!

”Det här är ingen nyhet för Geelys rådgivare när det gäller IPO-taktik. Alla räknar med det passiva stödet och vet att efterfrågan finns där, oavsett prislapp. Det gör det väldigt attraktivt att notera stora bolag”, säger sparekonomen i Trading Direkt.

Bornold: Volvo Cars kan bli en gigantisk bubbla på Fermenta-nivå - Privata Affärer

Det skall bli intressant att se om Joakim Bornold får rätt, då kan vi få något som liknar en short squeeze, när alla passiva index skall köpa in sig.

Grattis alla indexfondsälskare!

Slutsatsen måste därför bli att teckna maximalt. Nedsidan känns relativt begränsad till max 20-30% på några månaders sikt. Men uppsidan har potentialen att bli enorm.

Bornold säger även att det är indexfondseffekter som skapat stora delar av EQT:s enorma värdetillväxt.
EQT:s aktie hotad – ny regel på börsen - Dagens PS

(Friskrivning: Det kanske inte alls blir som jag tror, bolaget kursar direkt, eller så kanske kinesen sticker med alla pengar och nycklar i en väska på morgonen innan handeln skall starta. Om man får tro vissa personer på forumet är det inga problem för honom att ta ut allt i kontanter på valfritt bankkontor i Sverige, så länge han säger till lite i förväg, “tar ett snack med Anita”.
Missnöjd bankkund (miljonär) tar ut alla sina pengar i sedlar, 7 miljoner SEK, och bär ut dem i väskor till sin Rolls Royce (Kina) )

Edit: Jag har nu informerats om att free float detaljen faktiskt nämns i det första inlägget i tråden, av @Vittra . Jag hade helt missat detta, och det tror jag många andra också gjorde, då jag inte kan minnas att denna viktiga detalj diskuterades ytterligare i tråden.

Även om man gör en sökning på twitter så är träffarna få, där detta tas upp.
https://twitter.com/search?q=volvo%20free%20float&src=typed_query&f=live

Det framgår där att Volvo Cars fått undantag från kravet på free float, detta trots indexsparandets ökande vikt numera, helt otroligt!

Här är en artikel jag hade missat helt som i princip beskriver problemet:
Oro för låg free float i Volvo Cars inför börsnotering – Di

Läs mer om indexfonder här:
Indexsparandets mörka sidor | Vad händer när det passiva indexssparandet blir allt större?

1 gillning