Börsnotering av Volvo Cars (IPO)

Saxat från Placera idag:

Prisintervallet i Volvo Cars börsintroduktion har fastställas inom intervallet 53–68 kronor per aktie. Det framgår av ett pressmeddelande.

Intervallet motsvarar ett marknadsvärde om 163–200 miljarder kronor efter erbjudandets genomförande och efter övriga förändringar i kapitalstrukturen som genomförs.

Nyemissionen av stamaktier förväntas tillföra Volvo Cars en bruttolikvid om cirka 25 miljarder kronor före avdrag för transaktionskostnader.

AMF, Swedbank, If Skadeförsäkring, Nordea, Skandia, Livförsäkringsbolaget Skandia samt Danica Pension har åtagit sig att förvärva aktier motsvarande 26 procent av bruttolikviden.

Omkring 19,5-24 procent av aktierna kommer handlas fritt (så kallad free float).

Anmälningsperioden för institutionella investerare förväntas pågå 19–27 oktober. För allmänheten pågår den 19–26 oktober.

Första beräknad handelsdag är den 28 oktober.

Volvo Cars produktion under det tredje kvartalet visade inte den tillväxt som bolaget ville ha.

Det sade Volvo Cars finanschef Björn Annwall vid måndagens presskonferens med anledning av att bolaget offentliggjort prospektet inför börsnoteringen den 28 oktober.

Under det tredje kvartalet producerade Volvo Cars 50.000 bilar färre jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Försäljningen i återförsäljarledet uppgick till 150.000 bilar, vilket var 31.000 färre än under det tredje kvartalet 2020.

Anledningen till nedgången anges vara att covid-utbrott i Sydostasien lett till en halvledarbrist och produktionsstopp.

Volvo Cars rörelseresultat, ebit, uppgick till 3,3 miljarder kronor under det tredje kvartalet. Det motsvarar en ebit-marginal 5,5 procent.

“Jag skulle inte säga att det är en stark marginal men med tanke på läget är det ett ganska bra resultat”, sade Björn Annwall.

För helåret 2021 upprepar Volvo Cars de tidigare angivna prognoserna om att bolaget ska ha en fortsatt tillväxt och att lönsamhetsnivån ska vara kring eller över nivåerna som gällde före corona-pandemin.

Biltillverkaren Volvo Cars ska använda det kapital som bolaget får in i samband med börsnoteringen i Stockholm till batteriproduktion i Europa, USA och Kina.

“Första steget blir en fabrik i Europa. Var exakt är oklart än så länge, men den kommer att bli klar inom ett par år”, sade Volvo Cars finanschef Björn Annwall vid måndagens presskonferens med anledning av att bolaget offentliggjort prospektet inför börsnoteringen i Stockholm som är planerad att ske den 28 oktober.

Pengarna ska också gå till vidare utveckling av batterier och en egen (“inhouse”) produktion av elektriska motorer.

I samband med noteringen tillförs Volvo Cars brutto cirka 25 miljarder kronor.

Bolaget upprepade även under presskonferensen sina mål om att vid “mitten av decenniet” ha en försäljning om 1,2 miljoner bilar med en rörelsemarginal på 8-10 procent. Hälften av försäljningen ska då utgöras av helt elektriska bilar och senast 2030 ska hela produktionen utgöras av elektriska bilar.

Kapitalet vid börsnoteringen ska också användas till utbyggd produktionskapacitet för att ge stöd åt framtida tillväxt, bortom de 1,2 miljoner bilar som bolaget har som mål till i mitten av decenniet, uppgav Björn Annwall.

Erbjudandet i samband med börsintroduktionen kommer att fastställas inom intervallet 53-68 kronor per aktie, motsvarande ett marknadsvärde om 163-200 miljarder kronor.

Omkring 19,5-24 procent av aktierna kommer att handlas fritt (så kallad free float).

Under presskonferensen väcktes frågan om huvudägaren Geelys stöd för transaktionen även om kursen hamnar i den lägre delen av intervallet.

“Geely gör inte det här för att realisera vinst (‘cash in’) på Volvo Cars. De gör detta för att få en bredare ägarbas och de avser att vara storägare under en överskådlig framtid”, var beskedet från Björn Annwall.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tillade att om det uppstår ett “extra stort” intresse från privata investerare i samband med noteringen är Geely berett att erbjuda ett “extra andra erbjudande”, utan att precisera det vidare.

Tyvärr är det ännu en sån där intervall-IPO som jag inte gillar.
Lyssnade på en intressant intervju för nån vecka sedan angående att snåla free floats från stora bolags IPO ställer till det rejält för Nasdaq, det blir en sorts squeeze som snedgungar det totala börsvärdet på bolaget. Jag vet inte om jag kommer att teckna, känner mig tveksam.

Det är bara signa och tuta och köra.

En i mina ögon riskabel investering. Branchen är inne i ett gigantiskt teknikskifte liknande det som mobilbranchen genomgick för 10 år sedan då Ericsson, Nokia m.fl. raderades från marknaden. Volvo är inte väl positionerade inför detta skifte, tungt investerade i gammal teknik. Den satsning de nu sent omsider verkar vara på väg in i är deras sista chans. Risken är dock att det är för sent, och att det försprång andra tillverkare har är för stort.

4 gillningar

Jag tror Volvo ligger OK jämfört med sina tidigare konkurrenter. Det som gör mig “livrädd” och gjorde att jag sålde av mina VW-aktier är inflödet av riktigt billiga bilar från Kina etc.

Jag antar det inte bara är hos mig som MG gick från inget till klart märkbart?

Detta kommer att pressa hela branschen och jag tror det blir svårt att tjäna pengar för alla etablerade märken. Speciellt när det bland yngre är viktigare vilken mobil man har än vilket märke man har på bilen.

Dessutom har jag funderat en hel del på det här med “moat” för bilar.

Personbilar ägda av privatpersoner är oerhört utbytbara, det är väldigt liten friktion i att byta. Det är mycket jobbigare för mig att byta PC än att byta bil - vad gäller att installera om och flytta allt. Vägsystemet är helt öppet och standardiserat, och vem som helst har tillgång till det.

Det är inte bara det att produkterna, personbilar, är lätta att byta ut, det är en prestige för ett land att ha en inhemsk biltillverkare, vilket matar in skattepengar, sänker vinsterna och gör det ännu svårare att tjäna pengar.

Med det sagt kommer jag nog ändå att söka om en liten post, mest för att jag gillar Volvo. Men jag tror inte det kommer att bli en så god affär, utan mestadels en känslomässig affär.

Jag tror det kan bli en utmärkt aktie för en barnportfölj, att följa och studera och fundera på under uppväxten, för barn och vuxna.

2 gillningar

Den som vill fundera vidare på vart bilbranschen är på väg kan läsa denna rapport:

https://www.rethinkx.com/transportation

För att snabbt sammanfatta det så säger den att 95% av personkilometrarna kommer att vara elbil i Nordamerika år 2030…

För den som vill se en presentation med en av författarna Tony Seba så kan detta vara en bra länk:
Tony Seba Rethink Transportation

RethinkX är en amerikansk tankesmedja som jobbar med disruptions / teknikskiften, här finns mycket att läsa om man funderar på framtiden…

2 gillningar

Du menar att Volvo kommer att falla som Nokia? Utan att vara mycket insatt i mobilbranchen kommer jag ihåg att Nokia’s VD var “emot framsteg”, envisades att de är bäst och blundade för allt som hände i branchen faktiskt. Han trodde bland annat att deras Symbian OS var bäst medan Android och iOS tog fart. Satsade helt enkelt fel.

Det finns många som tror att Tesla blir den enda eller den största spelare på bilmarknad. Jag tror inte att de stora biltillverkarna försvinner i framtiden och Volvo ligger inte sämre än konkurrenterna. Det är bara en tidsfråga innan de ställer om helt till elbilar (om nu framtiden var elbilar).

1 gillning

Är tveksam till denna IPO.

Volvo har haft många år på sig att bli ledande inom elbilar, men har inte utnyttjat denna tid väl (av outgrundlig anledning).

De två modeller man hittills släppt (XC40 och C40) är i mina ögon på tok för högt prissatta i förhållande till vad jag som konsument får. Visst, bilarna är trevliga, inte som de asiatiska som ser ut som ett hopaplock från 10 olika bilmärken, men Volvobilarna känns lite gamla, och trötta. Jag ser igen säljpitch gentemot konkurrenterna vare sig när det gäller mjukvara eller sådant som DC-laddhastigheter, appar etc.

Har dålig koll på hur det ser ut i Volvo cars fabriker, är det gamla trötta produktionslinor från Ford eller har man investerat i framtidens teknik även här? Giganter som VW ligger ju t.ex. långt efter Tesla när det gäller hur snabbt det går att bygga en bil (10 dagar mot 30 dagar).

/H

2 gillningar

Är inte problemet med den analysen att den pratar om nu eller t.o.m. dåtid? Det som är intressant för en investering är väl ändå framtiden?

3 gillningar

Var och en gör sin egen analys. Volvo KAN bli en av de biltillverkare som kommer ut på fötterna efter den stora omställning vi nu är inne i, men jag ser inte vad det skulle vara som gör att så blir fallet. För
mig är det ett högt spel att köpa Volvoaktier just nu.
Edit: och nu kom nyheten att det dröjer till mitten av 20-talet tills första Volvon med ren elbilsplattform kommer. Nya XC-90 som kommer nästa år kommer endast som elbil, men på en plattform som från början var tänkt som en bland-plattform.

2 gillningar

Alldeles för riskabelt att äga kinesiska företag i dagens läge. Får USA lust att svartlista Volvo/geely så är det ju GG. Rätta mig om jag har fel.

Håller med om att det finns uppenbara risker med bolaget, både i ägarstrukturen och i brachen som sådan. Däremot är väl värderingen helt ok om man fortsatt tror på elbilar framöver? Volvo cars värderas till ca 160-200 miljarder men Polestar som volvo äger till 49%, kommer att börsnoteras under 2022 och enligt DI får en värdering kring 175 miljarder (närmare 90 miljarder för volvos avdel). Utan Polstar känns Volvo cars värdering väl rätt ok ?

Helt sjukt proffsigt hur Volvo / Geely hittade på ett helt nytt varumärke, Polestar, och fick det värderat till samma värde som Volvo. Polestar saknar väl egna fabriker, väldigt mycket delas med Volvo vad gäller komponenter och designdrag. Polestar känns som en egen extra marknadsföringsorganisation utanpå Volvo. Eller har jag fel?

1 gillning

Tror du på det själv? Låter som en siffra vald för att få uppmärksamhet.

Titta på saker som bilars genomsnittliga livslängd. Produktionsvolymer för elbilar och insatsvaror. Kapacitet vad gäller produktion och distribution av el. Laddningsmöjligheter för de som ej bor i villa etc.

Lika troligt som att 2040 kommer 0% av alla personkilometer vara med vägfordon, alla kommer att teleportera sig.

1 gillning

Håller med, den prognosen låter oerhört optimistisk. Det skulle väl i princip krävas att 100% av nybilsförsäljningen i nordamerika är EVs om ett par år, med tanke på livslängden på en bil. Idag ca. 2,5%.

Men att det pågår ett relativt snabbt skifte tror jag ändå att alla är överens om. Bara inte SÅ snabbt.

1 gillning

Intressant. Vet du till vilket värde innehavet i Polestar anges nu i Volvo Cars tillgångar?

Vad tror ni utsikterna är för att teckna/sälja första dagen?

Utan att ha djupdykt i frågan kan jag också imponeras över deras strategi med ett nytt varumärke. Med ett “mini-tesla” (nåja) innanför rockarmen som dessutom ska börsnoteras kan Volvo cars absolut bli intressant över tid. Rimligtvis kommer de gamla volvo modellerna att elifieras inom volvo varumärken men mycket av nytänket och nya modeller framöver att ske inom Polestar paraplyt.

2 gillningar

Nej, har tyvärr inte sett någon siffra på det ännu…

1 gillning

Jag har rotat i prospektet. Det finns en post:

Innehav i joint ventures och intresseföretag 7 948 MSEK

Men jag undrar om Polestars hela värde verkligen ryms i den posten eller om det ligger utsmetat på flera poster…

Jag har ingen aning på sikt men det är garanterat ett bra köp/sälj läge. Kommer vara ett enormt tryck.

Kan informera om att medarbetare på Volvo tydligen har förtur vid noteringen (vet ej hur mkt man får teckna) så det kan nog vara svårt att få något annat än en liten post. Om ens det.

1 gillning