Alternativ till Tesla MY

Jag startade nyligen en tråd kring val av tjänstebil (XC60 vs Tesla MY) och fick massvis av bra input, även om tråden nu verkar handla om något annat. Jag har funderat vidare och lutar åt att jag vill gå på elbilspåret. Det visade sig finnas väldigt mycket mer än Tesla att titta på. :blush:

Grundförutsättningar:
Ny tjänstebil som jag använder i stadskörning såväl som vid långresor. Den ska funka både när jag kör själv och som familjebil för fem personer (barn 6,8,10). Tänker man storleksmässigt hade jag gärna valt en bil med lite mer utrymme i baksätet - och så är även lastutrymmet (och möjlighet till takbox) viktigt. Räckvidd på 50+ och snabb laddning vid långresor är också viktigt för familjefriden.

Tesla MY
Lagom hög bil, okej i baksätet men hade uppskattat mer utrymme. Bra lastmöjligheter. Takräcke verkar lite bökigt, men finns. Högt vägljud jämfört med min Passat GTE. Det är något i känslan som gör att jag upplever den lite klen / dålig byggkvalitet. Skeptisk mot handtagen och saknade reglage för klimatanläggning. Nu har jag bara kört Tesla i 15 min, men det kändes bökigare med skärmen. Hört flera som påpekat att man vänjer sig snabbt så det är kanske inga problem.

Audi Q8 55 e-tron
Provade bilen här om dagen. Det mesta kändes bra, förutom priset. Det får mig att fundera på om man vågar prova lite mer okända märken?

Vad säger forumet om bilar såsom BYD Tang, Xpeng G9, NIO EL7?
Hörde också att KIA släppt EV9. Den kanske är ett alternativ?

Eller borde man titta på Audi Q4? Hörde någon säga att baksätet är bra där.

Jag är tacksam för alla tips. Också på vad jag ska tänka på / akta mig för gällande de lite nyare märkena…

Ekonomiforum som det är så är såklart pengarna intressanta. I detta fall handlar det om en finansiell leasing som företaget står för. Förmånsvärdet får jag såklart skatta för själv, vilket är en bidragande orsak till att jag mest tittar på rena elbilar. Riktpriset är Tesla MY long range, dvs ca 9000 kr/mån. Vad som händer om jag väljer en dyrare bil är lite osäkert, men det kan innebära någon form av avdrag på lön och mindre sparande… :wink:

1 gillning

Q4, Id4 och Enyaq är syskon på samma plattform och det är mest en smaksak vilket utseende och utrustning man föredrar. Det ska dock sägas att Q4 är minst och Enyaq störst av dessa. En stark anledning till att ID4 är väldigt vanlig är att VW brukar vara bra på att paketera olika ”editions” med gynnsamt förmånsvärde.

Q8 är ju en helt annan bil men till en helt annan kostnad.

Xpeng G9 verkar fin men klart oprövad. Svårslagen i utrymme dock.

1 gillning

Vad tror du om vinterväglag och Xpeng G9 (och de andra kinesiska märkena)? Vågar man välja bakhjulsdrift eller är det fyrhjulsdrift som gäller…

Laddnätverk och hur bilen kontinuerligt uppdateras är viktigt

1 gillning

Spontant hade jag inte velat ha en bakhjulsdriven svintung el-Suv. Lite för att det är värdelöst om man som jag faktiskt kör en del på dålig väg och har stuga med oplogad väg i sluttning, etc etc. Och lite för att en SUV utan fyrhjulsdrift bara är en sminkad minibuss. :nerd_face:

2 gillningar

Har det med Kias finansbolag att göra att deras leasing vs kontant ser sämre ut?

Kia EV9
Köppris 800K
Leasing 12065 kr/mån

Xpeng G9
Köppris 843K
Leasing 11233kr/mån

Tesla MY
Köppris 700K
Leasing 8842kr/mån
Garanterat restvärde, fast ränta

Alla elsuvar är dåligt sminkade minibussar. En mörk remsa nertill för att ge illusion av markfrigång lurar ingen.

Tja, man jämför ju som man vill men t ex har den dåligt sminkade minibussen, tillika vanliga tjänstebilspulkan ID4 GTX både högst vettig fyrhjulsdrift och samma markfrigång som t ex Toyota Land Cruiser som åtminstone jag skulle klassa som rätt kapabel på dålig väg (21 cm). Om framkomlighet var prio och jag inte fått välja en ren terrängbil hade nog en GTX legat rätt bra till faktiskt.

Inget som vi upplever som ett problem efter snart 2 år med en MY. Det enda är att gäster har lite svårt att förstå första gången. Skärmen är inget bökigt, det mesta har olika snabbfunktioner (t.ex. vindrutetorkare, musik, m.m. via spakarna). Så man behöver inte in på skärmen och pilla i närheten så mycket som man tror när man börjar. Tvärtom är det rätt skönt med alternativ - märker nämligen att jag och Carro gör saker lite annorlunda.

Det är ju svårt att svara på men en killgissning är att bolagen har lite olika syn på väsentliga delar av kalkylen, t ex restvärde.

Nu kör inte jag Tesla själv, just nu. Men jag upplever steget mellan typ traditionell knapp-cockpit och Tesla ungefär som steget mellan Nokia/Ericsson-mobiler och iPhone. Kändes skitskumt i ungefär en kvart, sen ville man inte gå tillbaka.

1 gillning

Aha! Hur är det med farhållaren? Når man den från ratten? Hann aldrig testa det…

1 gillning

Inte för att det spelar någon roll, men id4 har markfrigång närmre Multivan än landcruiser.
Bruksbilars utseende är totalt ointressant så minibuss eller ej spelar ingen roll. Däremot har jag reflekterat över hur jäkla fula alla elbilar är, Tesla undantaget. Tesla är ju nästan de enda som inte har gjort en oproportionerlig klump och sen försökt sminka den som suv OCH sportbil samtidigt. Tesla är inte vackra men de är åtminstone inte krystat tillgjorda.

Jag brukar titta på tillverkarnas officiella siffror för dimensioner. Möjligen finns det fler versioner av Land cruiser men standard för den modell som säljas nu är 21 cm, liksom för ID4 GTX. Om du ska såga el-suvar som koncept så är det iaf inte just markfrigång, framkomlighet eller drivlina det är fel på. Däremot dragvikt och räckvidd kan vara utmanande.

Gällande design så är ju smaken helt som baken men det står ju var och en fritt att tycka att det finns betydligt vackrare skapelser än både Teslas och VAG-gruppens försök att få ner luftmotståndet.

Ja, absolut. Du puttar upp den ena spaken uppåt en gång för farthållning och två gånger för FSD. Motsatta sidan till blinkersspaken.

1 gillning

Nu verkar ju inte vw ange 21 cm…
Men det spelar ingen roll och jag hyser absolut inget agg mot elbilar eller el”suvar”, tvärt om. Jag bara tycker att många är designmässigt tveksamma. Se på polestsar 2. Suv eller sedan? Eller mitt emellan? Varför är det bara tesla som inte har dessa oproportionerligt höga karosserna? Jag hade kört en Fiat multipla om det var en bra bil i övrigt.

Polestar 2 är en sedan med för höga proportioner och skitful. Tesla Model Y är en mellanstor SUV formad som en högbyggd tvål från Dove. Så det är väl bara att välja mellan bastarderna. :joy:

1 gillning

Säg inte så om min Teslis… :joy::heart:

1 gillning

Tesla M3 och MY offrar sköna proportioner för bättre aero och det är helt okej men några vackra djur är de inte. P2an må vara bulky men har svårt att nämna en snyggare elbil, Model S var fin för 10 år sen men skulle behöva en facelift annars är det väl bara Taycan som ligger bättre till designmässigt och de strålkastarna tittar man inte gärna på :sweat_smile:

Carolines spontana kommentar efter kört taycan i 5 minuter:

varför skulle man någonsin vilja ha en annan bil?

Fantastisk bil. Men inte så prisvärd och tror inte jag hade varit lika helhetsnöjd som med MY.

1 gillning