Nya Tesla Model Y släppt!

@janbolmeson verkar som nya Tesla Model Y är släppt, dock lär leveranser till EU dröja till försommaren, klarar ni er utan bil till dess? :wink:

Självfallet kan kan komplettera med specs! :slight_smile:

Källa Economic Times
Tesla Model Y 2025: Price, features, specifications, and everything you need to know - The Economic Times

3 gillningar

Går det komplettera trådstarten med lite information om bilen i fråga också? Blev lite snopet med den rubriken, hade hoppats få läsa lite information om bilen, prissättning eller något annat.

Edit: tack för adderingen av info. Jag googlade efter min post, men tror det var värdefullt för andra som kommer in :slight_smile:

1 gillning

Berätta gärna mer om denna investering! :grin:

10 gillningar

Hittar inget om den hos svenska Tesla, men hos Tesla Malaysia verkar den gå att beställa:

https://www.tesla.com/en_my/modely

Ser ut som att de valt att behålla separata spakar för blinkers.

Write up finns här om någon är sugen. Tesla Officially Unveils the 2025 Model Y - New Turn Signal Stalk, Front Camera, New Color, Light Bars and More

Jag ska omedelbart boka en Elonbil. Jag gillar hur han flirtar med ytterhögern och lägger sig i europeisk politik! :troll: :crazy_face: :rocket:

27 gillningar

Verkar som de gjort RGB-listen för ambient belysningen svart så den reflekteras inte i rutan som i nya model 3. Ser nice ut.

1 gillning

Ser faktiskt ganska nice ut! Jag är iaf positivt överraskad, även om ljuslister i fronten inte ser bra ut på någon bil (imo). Men funktionsmässigt inga kioskvältare verkar det som.

Att de behåller blinkersspaken är ju intressant, lite av en pudel angående borttagandet i model 3? Undra om växelspaken också är kvar?

Edit: Läste lite mer i länk ovan och det verkar som att växelspaken är borta, det ligger tyvärr i skärmen som på model 3. Mindre grej än blinkersspakarna, men det är ändå irriterande när de går från marknadens bästa lösning (rattväxelspak) till marknadens sämsta. IMO såklart.

Länken ovan lägger också in en brasklapp att det kan vara skillnad på de bilar som kommer till EU/USA jämfört med den släppta som kan vara en asienversion. Den verkade t.ex. sakna dragkrok som ju vart typ standard i EU?

Det jag reagerar på är att räckvidded endast ökat med 20 km… Ca 3%… Här hade jag hoppas på mer faktiskt

Ja faktiskt, men det är ju bara en “facelift” också. Det är väl kanske lite så att det är här man hamnar med dagens teknik. Känns som alla konkurrenter ligger på ungefär samma räckvidd.

1 gillning

46 resp 55 mil räckvidd (WLTP?) är riktigt svagt, dessutom basmodellen över 700ksek. Det finns ett gäng bilar jag skulle valt före detta tex VW ID7, Audi A6 etron eller Polestar 4.

2 gillningar

Muskelbil heter det väl🤔.

Förövrigt jättesmart att flörta med högern ju. Nu när de liberala på kusterna har köpt elbil så flörtar han med Maga-folket som ju har avskytt elbil.

2 gillningar

Grymt besviken. Hade hoppats på 65-75 mil, dvs större batteri.

Men den blev snyggare alla fall

Kan vi hålla allt jag-hatar-Elon-trams till en annan tråd?

Så kan vi andra diskutera den faktiska bilen.

15 gillningar

Är det inte för att de nya bilarna som går att beställa har 20-tumsfälgar? Så längre räckvidd trots större fälgar.

Håller helt med!
Har svårt att förstå hur man kan vilja ge honom pengar oavsett hur bra eller dålig bilen är. Och även inställningen till facket och hur Sverige funkar.
Men alla har ju sina moraliska kompasser så valet är fritt.

8 gillningar

Vilka elbilar är moraliskt OK enl. dig? Kinesiska alternativ eller VW (inkl. Skoda, Audi, m.fl) med storägaren Qatar?

Tesla topp 2 i rapport från Amnesty: Ny granskning av elbilsindustrin avslöjar brister i förhindrandet av männsikorättskränkningar i leverantörskedjor. | Amnesty International Sverige

4 gillningar

Inte sugen på Tesla. “Alla” har ju det, typ. Nöjd med P3. Tyst och skönt. Old school lädersäten. 620 km WLTP.

Troligtvis går dom tillbaka till det för att dom annars förlorar 5 stjärnor på ncap i framtiden och då har många företag som policy att man inte får köpa bilen

Har du undersökt BYDs lednings inställning till demokrati? Xinyang-provinsen? Vad anser VWs ledning om den fackliga strid de har? Had tycker BMWs vd om AFD?

Jag tycker det är löjligt att låta ens åsikter om Elon Musk påverka om man köper en Tesla eller ej.

5 gillningar