Idag lanserade Tesla 7-sits versionen av Model Y. Spontant vet jag inte om det är bra eller dåligt, vad tänker vi?
Spontant tänker jag att det måste vara ett tufft slag mot t.ex. Volvo XC90-varianterna och andra sjusitsiga bilar som jag upplever tenderar vara dyrare.
@Skogstomten om du har tid får du gärna skriva en rad eller två.
Om man har barn med ben som inte räcker utanför sätet de sitter på är 7-sitsiga säkert bra.
Men jag kan inte se hur lite större barn ska få bra med plats och samtidigt åka säkert längst bak.
Kan dock nämna att jag inte haft någon sådan bil utan bedömer endast baserat på bilder.
Är din tanke på att använda utrymmet längst bak som lastutrymme eller ser du det som sannolikt att någon kommer få sitta där?
Som lastutrymme verkar det vara bra med plats.
Där tänker du fel min vän. Även om Tesla lyckas designa om exteriören på Model Y juniper så att den slutar se ut som en mongoloid dovetvål.
Jag vill nämligen inte skjutsa svärmor. Eller barnens kompisar till alla träningar. Och inte svärmor. Och absolut inte svärmor.
Sade jag att jag inte vill skjutsa svärmor förresten?
Överlag så verkar 7-sätesversionen vettig för den som vill ha ett eller två extrasäten för mindre barn. Ska några av barnens kompisar åka med ibland? Då verkar det utmärkt. Extrasätena är inte till för vuxna män iallafall.
Här är en film där man testar.
Nackdelar:
Trångt bak, passar barn eller små vuxna.
Dålig ventilation bak
Lite sämre krocksäkerhet bak om man blir påkörd bakifrån - särskilt av ett tungt fordon.
Blir ganska dåligt med lastutrymme bak om man använder båda sätena - men brunnen i bagageutrymmet och frunken tar fortfarande ganska bra med last.
Jag tänker att man träffar en sweetspot här. Jag vet ingen annan elbil som har 7 sittplatser med denna säteskonfiguration. Då måste man upp mot miljonen och fordon som Tesla Model X, Kia EV9, Volvo EX90. Hade jag kunnat få 7 säten när jag beställde min Model Y hade jag tagit det.
Förmodligen. Tesla är sjukt kvartalsdrivna.
Jag köpte min en torsdag eftermiddag och fick hämta den en fredag, sista helgen på kvartalet. Det var hundratals leveranser samma dag. Personalen jobbade till midnatt. Fast IF Metall hade fikat färdigt och gått hem när jag lämnade strax efter lunch.