Ny 7 sitsig Tesla Model Y - bra eller dåligt?

Idag lanserade Tesla 7-sits versionen av Model Y. Spontant vet jag inte om det är bra eller dåligt, vad tänker vi?

Spontant tänker jag att det måste vara ett tufft slag mot t.ex. Volvo XC90-varianterna och andra sjusitsiga bilar som jag upplever tenderar vara dyrare.

@Skogstomten om du har tid får du gärna skriva en rad eller två.

2 gillningar

Bra. Kommer sälja som våfflor.

3 gillningar

Haha, vet inte om det var seriöst eller ironiskt menat? :see_no_evil:

1 gillning

Varför skulle den inte sälja bra? Model Y är (var) #1. Kommer de två extra sätena med någon avsevärd nackdel?

2 gillningar

8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Undvik Tesla | Önskemål från Carup och Motormännen

Om man har barn med ben som inte räcker utanför sätet de sitter på är 7-sitsiga säkert bra.
Men jag kan inte se hur lite större barn ska få bra med plats och samtidigt åka säkert längst bak.

Kan dock nämna att jag inte haft någon sådan bil utan bedömer endast baserat på bilder.

Är din tanke på att använda utrymmet längst bak som lastutrymme eller ser du det som sannolikt att någon kommer få sitta där?
Som lastutrymme verkar det vara bra med plats.

Ni trebarnsfamiljer kommer ju köpa skiten ur den där modellen så ni får plats med nån svärmor och så också.

2 gillningar

Där tänker du fel min vän. Även om Tesla lyckas designa om exteriören på Model Y juniper så att den slutar se ut som en mongoloid dovetvål.
Jag vill nämligen inte skjutsa svärmor. Eller barnens kompisar till alla träningar. Och inte svärmor. Och absolut inte svärmor.
Sade jag att jag inte vill skjutsa svärmor förresten?

23 gillningar

Överlag så verkar 7-sätesversionen vettig för den som vill ha ett eller två extrasäten för mindre barn. Ska några av barnens kompisar åka med ibland? Då verkar det utmärkt. Extrasätena är inte till för vuxna män iallafall.

Här är en film där man testar.

Nackdelar:

• Trångt bak, passar barn eller små vuxna.
  • Dålig ventilation bak
  • Lite sämre krocksäkerhet bak om man blir påkörd bakifrån - särskilt av ett tungt fordon.
  • Blir ganska dåligt med lastutrymme bak om man använder båda sätena - men brunnen i bagageutrymmet och frunken tar fortfarande ganska bra med last.

Jag tänker att man träffar en sweetspot här. Jag vet ingen annan elbil som har 7 sittplatser med denna säteskonfiguration. Då måste man upp mot miljonen och fordon som Tesla Model X, Kia EV9, Volvo EX90. Hade jag kunnat få 7 säten när jag beställde min Model Y hade jag tagit det.

3 gillningar

Passar det inte utmärkt för en 3-barns familj med mindre barn, där man kan ha ett barn längst bak och faktiskt därmed få plats med 3 barnstolar?

Vet att många har klagat på det att det är svårt i en vanlig bil.

1 gillning

Jo, det är en grym kompromiss för oss som inte vill köra minibuss eller behöver mer än fem säten i vardagen.

Model Y Juniper kommer säkert få denna lösning också och fortsätta sälja som smör.

1 gillning

Bara en strategiskt marknadsfråga, varför lansera det nu och inte vänta till Juniper? Är det lite panik-vi-behöver-sälja inför nyår?

Förmodligen. Tesla är sjukt kvartalsdrivna.
Jag köpte min en torsdag eftermiddag och fick hämta den en fredag, sista helgen på kvartalet. Det var hundratals leveranser samma dag. Personalen jobbade till midnatt. Fast IF Metall hade fikat färdigt och gått hem när jag lämnade strax efter lunch. :sweat_smile:

7 gillningar

Äh. Modell Y är en vacker vit val byggd för folket. Om ett par år kommer du skicka den att hämta hem hela kidsens sjumannalag på kalas i trädgården.

Tesla haters trigger disclaimer 2-20 år
2 gillningar

Kan du vara lite tydligare. Jag blir osäker. Får svärmor skjuts eller ej?

5 gillningar

MB EQB har det…

1 gillning

Ja, men den ser ju ut som om en likbil fått barn med Fiat Multipla. Om möjligt ännu fulare än Model Y.

1 gillning

Ahhh, som en fattigmans Geländewagen så är den fulcool…
Men designad med en vinkelhake :joy:

1 gillning

Du gillar säkert id.Buzz i 7-sitsversion också?
Får svärmor åka med i en sådan?

1 gillning

Jamen Buzz är ju cool. Och en minivan på riktigt.

Nepp. Svärmor får cykla.

1 gillning