Intressant om @Skogstomten också kommenterar om Råd & Rön problemen de haft sant om fd Motormännen som avråder att ha Tesla som jag förstå det
Ska man undvika Telia och Tele2 också som har många utlag på svarta listan?
Ja, IF metall, Nooshi Dadgostar och en rad andra föredömligt moraliska individer avråder säkert också.
Ja. Skitbolag.
Råd & Rön artikeln som var med i SVT inslaget är här.
Orsaken till min fråga är att jag har en diskussion med en kompis som vill köpa en Tesla så vi försökte ta reda på lite fakta hur bra de egentligen är, vilka problem som finns, precis som för vilket märke som helst
Model S, X och tidiga 3 är rätt kass.
Model Y och nyare 3 är bättre.
Senaste iterationen av Model 3 är ytterligare förbättrad på de punkter som tidigare generation kändes lite tveksam, t ex på lackskydd vid trösklar och hundben. Och givetvis i kvalitetskänsla i stort, den känns numera som en tysk och inte som en amerikan.
Generellt hade jag hellre bettat på att en ny Model 3 klarar sig felfri än att en Mercedes, VW eller Renault gör det. Och när shit hits the fan är de etablerade tillverkarna sådär käcka att ha att göra med, de med.
Grufman Bil säger samma sak, att nyare Tesla håller bra kvalitet.
Om någon vill götta sig i tysk kvalitet så rekommenderar jag den här facebook-gruppen. Mycket fina bilder på rost.
Teslas serviceorganisation och attityd har ju förändrats extremt mycket de senaste åren i takt med att bolaget vuxit.
Från att ha varit lyxig service med få kunder till en nästan helt automatiserad modell helt enligt bolagets filosofi i stort.
Jag upplever att kvaliteten på bilarna numera är helt okej, har haft 3 stycken över 7 år. Däremot kan de blankt vägra vissa åtgärder med hänvisning till ”inte ett fel”, som knappast skulle hålla för juridisk prövning. Stöter man inte på just dessa fel har man inga problem och får snabba svar och okej snabba åtgärder. Stöter man på dessa problem, ja ….då stångar man sig blodig.
Vi har tagit beslutet att detta tillsammans med Musks allt mer urspårade agenda gör att vi inte köper en nya Tesla efter denna.
Eftersom jag ändå starkt överväger en ny MY, vad är dessa fel?
Hade tre engagemang med deras service och alla tre skulle jag ge en 5:a i betyg för hur det hanterades.
Inga sjuka grejer men irriterande:
- Läckande frunk. Trots bild på vatten/fukt i frunken ansågs detta vara vårt problem då de inte såg några defekter på listen. Vi fick betala för felsökningen. Tror inte detta är så utbrett utan var främst deras hantering jag ogillade.
- Ett problem som måånga med en MY(Performance) har är att det fastnar småsten bakom bromsskölden vilket skapar ett starkt gnisslande ljud som låter hemskt i bilen och ännu värre utanför. Pinsamt minst sagt. Detta händer inte ibland utan så gott som dagligen för just dessa bilar. Det är troligen fälgens utformning som gör MYP extra känsliga för detta. När bilen låter oftare än den är tyst i stadstrafik och det gäller en stor andel av alla MYP så tycker i alla fall jag det kan anses vara ett konstruktionsfel, men icke
det går att böja ut bromsskölden lite vilket flera ägare gjort på eget bevåg.
- Skaller och allmänt missljud från skyddet i bagageluckan. Ingen åtgärd.
- Sedan är det väl inga direkta fel utan bara den allmänna godtyckligheten i hur/när vindrutetorkarna fungerar automatiskt och inte. Men så har det ju varit i många år.
Så för din del skulle jag säga att om du inte köper en MY(P) eller har otur med frunken så är det inga nyheter/hinder för dig om du är van vid Teslas små ”quirks”
Om jag ska utveckla det mer till en känsla istället för en punktlista så är det att ”resonligheten” är borta från varumärket. Det som var flexibelt och entreprenöriellt är nu regelstyrt och fyrkantigt eller svartvitt. Det gäller såväl vissa av dessa serviceupplevelser som hantering av facket i Sverige (som vi inte behöver gå in på här) och Musks agerande i stort. Från att ha varit en positiv uppstickare är det nu….något annat. För någon är det säkert helt okej, men inte för mig Jag vill verkligen älska Tesla men har svårt för det nu. Att det fortfarande är den bästa elbilen i mitt tycke räcker inte hela vägen längre.
Från vilken årsmodell skulle du säga att 3an är riktigt bra?
Från 2024. Dvs den stora facelift som kallas Highland. Då fick hela interiören ett lyft, med tajtare och mer ombonade materialval, bättre stolar med ventilation, bättre ljuddämpning i kupén och lite lullull som t ex en skärm där bak. Men ff a är chassit bättre och mer dämpat och karossdelarnas passning är numera riktigt bra. Man har också åtgärdat en del utsatta punkter som t ex lackskydd i hjulhus, dubbla motorer för baklucka etc.
Däremot tog man bort blinkersspaken så det ska man vara bekväm med. Ingen stor grej tycker jag, det kändes läskigt i nån dag ungefär.
Och RyanAir som notoriskt ber alla kunder dra år helvete - slutar folk flyga Ryan för det? …
Intressant att en lista som är tänkt att hjälpa konsumenter ligger bakom en betalvägg, snacka om självmål
Jag kom att tänka på det för några dagar sen eftersom jag insåg att jag inte har störts av vindrutetorkarna på flera månader. Kan vara för att jag inte kört lika mycket som på våren, men min första tanke var att de faktiskt lyckats förbättra dem. Har du/ni fortfarande problem med dem?
Det går i vågor! Tycker nog faktiskt också att de blivit lite bättre, men kan vara inbillning
Jag plockade ut min Model 3 Highland i juni. Då funkade automatiken halvhyfsat. Sen dess har Tesla pushat ut flera uppdateringar och numera tycker jag vindrutetorkarna fungerar utmärkt.
Det är ju en väsentlig skillnad mellan Tesla och de flesta andra tillverkare, de gör faktiskt mängder med små uppdateringar hela tiden. Bl a fick mängder av bilar matrixljus med automatisk helljusassistent bara sådär.
Undrar om det är någon organisation som du skulle säga att ja de här kanske vet vad de pratar om? Och inte bara är elaka för att det är roligt.
Kan ju tycka att ett företag som inte lyssnar på ARN borde vara en stor red flag. Speciellt om man planerar att lägga 500 000+ på något.
Jag kan ju tycka att det inte finns speciellt mkt likheter mellan Råd och Rön eller en konsumentbranschorganisation för bilägare är att likställa med varken facket eller Vänsterpartiet.
Vad kom ni fram till förutom detta?
Nej, det är sant. Om teslas bilar hade varit hälften mer än hälften så dyra så hade nog även jag kunnat tänka mig köpa en trots alla brister i service och annat