Avsnitt #258 Resan till Linköping, autopilot?

Jag kan inte så mycket om bilar, kör en billig enkel Skoda. Eftersom jag följer Rikatillsammans podden har man dock blivit lite av en Teslaexpert då säkert vartannat avsnitt berör Tesla :slight_smile: . I senaste frågeavsnittet, nummer 258, minut 56 säger Jan att han körde er Tesla till Linköping, “drog på autopiloten - den kör på”. Kan någon snälla förklara detta mer ingående, är det självkörande bil? Jag har hört att detta är under utveckling men trodde verkligen inte att det finns på Svenska vägar idag. Om det är så bra som det låter, finns det fler bilmärken som har autopilot?

Nu är jag ju ingen expert inom just FSD (Full Self Driving) men att kalla den autopilot i dagsläget är lite av en skarvning.
Men ja, bilen kan hålla sig kvar på vägbanan själv.
Men man måste bekräfta filbyte med blinkers samt hålla händerna på ratten för att den inte ska börja larma och stanna.

Så i dagsläget skulle jag kalla den för en “Avancerad filhållnings-assistans” istället för det något missvisande namnet autopilot.

Finns säkert flera bilmärken och modeller med snudd på samma funktion dock ingenting jag har koll på.

Filassistans har ju funnits i 10 år iaf. Mer en avancerad farthållare om man frågar mig.

Tesla är jävligt bra på sälj och storytelling, och gör enligt uppgift en branchduglig adaptiv farthållare och filassistans.

Du kan läsa mer om de definitioner som används i branchen här t.ex

Man pratar alltså om olika nivåer, och bilar idag håller på och rör sig från nivå till 2 till 3.

1 gillning

Som andra sagt, det som kallas “autopilot” är inget annat än adaptiv farthållning och filassistans, inget som inte vilken modern bil med självaktning klarar vad jag förstår.
Nästa steg (som kostar extra) är “enhanced autopilot” som har automatiskt filbyte när man sätter på blinkers, rampassistans vid navigering, parkeringsassistans och summon. Inte det heller något särskilt banbrytande.
Där slutar såvitt jag vet det som man kan använda på svenska vägar.
Det sista är FSD (vilket kostar ännu extra) och vad jag vet så tillkommer inga funktioner som man kan använda i sverige med det.

Och som även nämnts så är vad Tesla har inte något som är mer i framkant än vad som finns under utveckling hos andra tillverkare, annat än i Teslas “story”, samt att de har en liten annan metod att släppa ut sina funktioner på vägarna än andra tillverkare…

Tack!
Jättebra förklarat.
Min dröm får fortsätta vara en dröm, att kunna sätta mig i bilen och njuta av utsikten medan bilen tar mig till fjällen. Köra stadstrafik kan jag ställa upp på, men landsvägen - där borde bilen köra lika bra som mig

Samt att de har en liten annan metod att utreda och dra lärdomar av allvarliga olyckor… Det var ju en av anledningarna till att de åkte ur S&P 500 ESG index.

In addition, a Media and Stakeholder Analysis, a process that seeks to identify a company’s current and potential future exposure to risks stemming from its involvement in a controversial incident, identified two separate events centered around claims of racial discrimination and poor working conditions at Tesla’s Fremont factory, as well as its handling of the NHTSA investigation after multiple deaths and injuries were linked to its autopilot vehicles. Both of these events had a negative impact on the company’s S&P DJI ESG Score at the criteria level, and subsequently its overall score.

Kan ju tillägga att Teslas autopilot fungerar bra mycket bättre i USA än i Europa pga lagar och bestämmelser. Elon MUsk har själv sagt att det kommer att vara autopiloten som antingen kommer att vara det som avgör Teslas framtid som biltillverkare.

De har dock en bra mycket bättre funktionalitet än många andra t.ex. Waymo som måste ha förprogrammerade kartor för att kunna navigera. Tesla navigerar med det den ser, vilket är en oerhörd fördel (när det fungerar).

/H

Återigen, det här är inget som är något specifikt med Tesla, det enda som skiljer Tesla från de andra tillverkarna att de släpper ut “Betor”, medans de andra tillverkarna är lite mer försiktiga med att släppa ut saker på vägarna.
Dessutom är jag inte alls lika säker som Elon att ta bort lidar var en särskilt bra ide.

(disclaimer, jag har inget emot Tesla, har t.om. en själv. En bra elbil, men just självkörande delen är jag inte alls säker på att de kommer “vinna”)

1 gillning