Funderar på att köpa en Tesla (bil alltså), hur orolig ska man vara för att förtaget ska finnas kvar?

Går i elbilstankar och funderar mellan Hyundai, VW och Tesla. Bilarnas pris är ganska lika men känns som om teslaägare har mindre krångel vid laddstolparna… Min oro är dock hur länge Tesla som företag kan finnas kvar med garantier, reservdelar och deras laddinfrastruktur? Är min oro obefogagad?

Med tanke på hur orationell mannen bakom styret är så skulle jag också ha tveksamheter. Men jag tänker också som så att går företaget under finns det många tillverkare som skulle stå på kö för att ta över teknik, infrastruktur etc. Kommer alltid att finnas någon som erbjuder service och kanske blir det både lättare och billigare om Tesla som blockerade företag inte finns längre?

Mitt korvöre i diskussionen…

3 gillningar

Jag funderar hur molnbundna bilarna är. Vad händer om de inte kan ringa hem på några månader?

Och sen har vi det här:

https://digg.com/2018/tesla-infrastructure-firmware-stories-twitter-thread-yospos/amp/

Nyfiken bara!

Varför just en Tesla, varför inte en Polestar?

Upplever Polestar 2 som otroligt trång då den är en fossilbil som gjorts om till elbil. Vad jag hört har den också en dålig laddkurva dvs att laddkapaciteten som anges som Max är under en väldigt kort tid och sen väldigt långsam.
Men framförallt går tesla först pga deras egna laddstationer. Kollar man runt på youtube så har folk väldiga problem med appar, betalning och trasiga laddstationer när de kör andra bilar, de som provkör tesla åker bara in på en supercharger och trycker i kontakten och det funkar bara. Sök på ”75 mil i elbil” på youtube om du behöver slå ihjäl två timmar nån gång🙂.

1 gillning

Teslas laddnätverk är det bästa utan tvekan. Vissa stationer är öppna för alla biltillverkare, ladda ned deras app och välj “i want to charge my non tesla EV” eller nåt för att se var.

Tesla har bra mjukvara, sämre hårvara.
Klassiska biltillverkare har bra hårdvara, sämre mjukvara.
Alla elbilar har en laddkurva, även tesla…

Har inte sett youtubeklippet men du kommer 75 mil på ett laddstopp med de flesta av dagens elbilar som ligger runt 40 mil räckvidd:) Det finns laddare överallt längsmed motorvägarna.

Provkör bilarna innan du köper :+1:

2 gillningar

Min Tesla Model 3 är den bästa bil jag någonsin ägt/kört (bättre än Porschen jag haft innan) både vad gäller bekvämlighet, körglädje, teknologi, och än så länge håller byggkvalitén väldigt hög klass (kinesisk, inte amerikanska).

Alltid fulltankad när jag åker hemifrån, alltid uppvärmd/avfrostad oavsett var man är, alltid kul att trampa ned pedalen, och ungarna tröttnar aldrig på prutt-funktionen. :slight_smile:

Jag är därmed extremt biased, men räknar med att många andra bilmärken går under innan Tesla, och har svårt att se att någon annan elbil idag ger lika mkt bil/helhet för pengarna, även om många alternativ faktiskt börjar se helt ok ut.

3 gillningar