Långresa med elbil fortfarande en upplevelse 2022

Långresa idag. Från Skåne till Göteborg på dop, ca 30 mil enkel resa vilket funkar då vi kommer ca 40 mil på el. Vid kungälv har vi ca 20% kvar på batteriet. Passar på att stanna och käka lunch samtidigt som vi laddar på en 150kw in charge. Efter att installerat app, skapat konto och reggat kort, får jag tillslut igång laddaren efter 10-15 min. Vi går till gallerian (ca 8min promenad) och käkar. Får då ett kvitto på laddning avslutats. Käkar färdig och går tillbaka till bilen, bara laddat ca 10% sen stängdes den av av någon anledning. Kör bort till kyrkan, som tur är fanns en ledig 22kw laddare. Får inte igång den på 30 minuter. Stolpen lyser bara rött. Ger upp och kör 1km bort till annan 11kw laddare men den var upptagen. Kör tillbaka till kyrkan och går in på dopet 20 min försenad. Efter dopet så sitter vi nu utanför en galleria och väntar på att det ska laddas fullt så vi kommer hem idag åtminstone.

Herregud att det ska vara så svårt att ladda. Blir att hyra en ICE nästa gång, detta är bara för dåligt.

10 gillningar

Tråkigt när det strular!
Det som hade behövts är en gemensam standard för betalning så att man slipper ha tio olika appar.
Alla laddföretag skulle vara tvingade att ansluta sig till en gemensam app dit man även kan skaffa en laddtag eller laddkort.

Eller kanske ännu bättre att man bara kan betala med kort som i princip överallt annars.
Vet att det finns roaminglösningar typ Plugsurfing, men då blir det jättedyrt på vissa stationer.

Dock har jag ganska bra erfarenheter av snabbladdning själv. Har åkt på skidsemester från södra Sverige till Sälen ca 60 mil. Ingen av laddarna strulade varken på vägen upp eller ner.

Nu till vintern blir det Idre ca 70 mil. Elbilarna har nog ökat mer än laddstationerna, men eftersom Tesla öppnat upp stora delar av sitt laddnätverk för icke-Tesla så är jag förhoppningsfull att även denna resa ska gå bra.

Tipset är att förbereda sig. Ladda ner de appar som kan tänkas behövas, koppla kort och beställ ev laddkort INNAN du åker iväg.

4 gillningar

Är sjukt att det ska vara sådär!

Vi är, som motvikt, precis på slutet av en 650 km lång bilresa genom Europa. 7 länder utanför Sverige. Har gått absolut strålande i en Tesla, men så fort man ska använda någon laddare utanför Superchargernätverket (möjligen undantag för Ionity) kommer strul som ett brev på posten.

Tänkte sammanställa lite info från resan med milkostnad, laddning i Europa etc, om av intresse.

14 gillningar

Vore spännande!

1 gillning

Kanske fel på våran bil eller något? Aldrig varit problem att ladda hemma dock.

Tror er bil fungerar fint :blush:

Åkte 90 mil på ett dygn i veckan. Laddade hos Mer, Incharge, Fortum och Smoov.

Mer-appen kraschade när jag skulle avsluta laddningen så där tappade jag en minut. I övrigt inga problem alls.

Men då finns det förstås inget nyhetsvärde i en tråd här heller :upside_down_face:

1 gillning

Ja, alltså om du ska köra från Skåne till Göteborg så behöver du knappast köra via Kungälv. Kanske där det gick snett.

8 gillningar

Kungsbacka? :slight_smile:

Jag vet inte vilket bilmärke ni har men kan konstatera att det inte är Tesla. Med en Tesla hade det gått smärtfritt såklart.

Bättre lycka nästa gång.

2 gillningar

Ja säga vad man vill om Tesla, men laddinfrastrukturen verkar de vara överlägsna på.

Gissar att du är Teslaägare?

Ja sedan snart fyra år. Inga problem. Känner inte igen mig i det som vissa andra elbilsägare beskriver.

2 gillningar

Problemet här, var ju inte att hitta laddare utan att laddaren eller bilen slår ifrån.
Då får man starta laddningen igen.
Har hört om att vissa bilar har problem att återuppta laddningen vid laddningspauser.
Beroende på om det är laddaren eller bilen som gjort pausen, så ska det nog gå att ställa in när bilen pausar. Typ vid viss effekt, tid osv.

1 gillning

Precis.

Har inte hört talas om att en Tesla på en Supercharger har råkat ut för det.

Alla har ju inte Teslor och laddar på Supercharger……

2 gillningar

Det här får mig spontant att undra om alla pengarna man sparar på att ha elbil försvinner på alla gallerior i väntan på att den ska laddas… :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 gillningar

Nej jag har inte sett någon som påstår det.

:+1:t2: Då missuppfattade jag ditt inlägg.

Haft Tesla sedan 2015 aldrig något problem på långresor +50-150 mil. Inne på min 4:e en Model S Long range + och behöver inte ladda till Sälen dock till Trysil. Antingen lägger man ner dem extra pengarna det kostar att åka Tesla och slipper roddet 100%. Hade en BMW IX, direkt upplever jag det lite svårare men planerar man sin resa fått igång apparna så funkar även det …

Idag är det endast dessa man kan åka bekymmersfritt vid långresa MB EQS/EQE och Tesla Long range modellerna. Så enkelt är det och för er som vi ha verklig räckvidd kolla på denna länk:

Bra tips innan ni köper något som ni kommer bli missnöjda med…

Citat
Idag är det endast dessa man kan åka bekymmersfritt vid långresa MB EQS/EQE och Tesla Long range modellerna. Så enkelt är det

Kul att du gillat dina fyra Teslabilar men givetvis finns det fler än tre elbilsmodeller man kan åka på långresa med :smiley:

5 gillningar