Tesla varför har ni köpt just den?

Ni som är i detta forumet och har köpt en Tesla…ge mej en enda anledning att köpa just den bilen…eller köper ni en bara för grannen har en eller för den är “inne”…i min värld finns där ju så många bättre elbilar.

1 gillning

Skaffade en Tesla Model 3 för 3 år sen som personalbil. Tycker tesla knäcker konkurrenterna rätt bra än idag, då var det inte ens i närheten.

En model 3 i billigaste utförande är billigare än en Polestar 2, knappt mycket dyrare än en WV ID.3.

Ingen bil i samma prisklass har liknande prestanda, andra elbilar känns trötta. Detta är inte en aspekt som är viktig för alla, men ska jag välja mellan två likvärdiga bilar tar jag personligen den som gör 0-100 dubbelt så snabbt.

En tesla kommer bra mycket längre på en full laddning än konkurrenterna då deras effektivitet är så pass mycket bättre. Vissa andra märken har komponserat mot detta genom att inkludera mycket större batteri, vilket självklart slår på kostnaden.

Infrastrukturmässigt är tesla fortfarande svårslagna. Det finns nu för tiden mycket fler laddare att välja på, men det är oftast längre köer än på en motsvarande supercharger, och det är generellt dyrare.

Tesla säljer till stor del på sin moderna image. Vissa tycker detta är meningslöst för en bil, men vad det har lett till är att deras infotainment system ligger rätt långt före konkurrenternas. Föredrar man fysiska knappar över touchskärm kommer man bli besviken, men det gäller å andra sidan rätt många bilmärken nu för tiden oavsett.

Personligen har jag svårt att hitta någon bra anledning att välja en annan elbil i dagsläget om man inte antingen har väldigt begränsad budget och därför tänker sig något i stil med en nissan leaf, alternativt att man har våldsamt mycket pengar och föredrar en porche taycan.

8 gillningar

Jag ville ha elbil med bra räckvidd, infrastruktur och som är rolig att köra.

4 gillningar

Tack för ett härligt svar!
Mycket jag inte visste…

Anledning till att jag köpte en Tesla.

1. Effektiv. Jag har en Model Y och den drar ca 2kWh/mil i 120km/tim just nu. Det tycker jag är riktigt bra för att vara en sådan stor bil. Motsvarigheten till Y hos andra märken går knappt att få under 2,5kWh/mil. I pris per mil är det inte så stor skillnad men på ett 75kWh batteri så blir det 37,5 mil istället för 30 mil.
  2. Infotainmentsystemet. Den är snabb och lätt att använda. Som en iPad helt enkelt.
  3. Snabb i acceleration. Omkörningar blir säkrare, finns kraft när du behöver det. Lite roligare i vardagen för en som gillar snabba accelerationer.
  4. Utrymmet. Slår konkurrenter med hästlängder.
  5. Inget servicekrav. Behöver inte åka till någon för att bibehålla garantin. Visst finns det saker som behöver göras men du kan göra det var du vill och själv om du känner för det.
  6. Mobilservice för vissa garantiärenden.

Saker som är kass med Tesla som man har lärt sig.
Servicecenter är kass, mekaniker som förstör ens bil utan att erkänna och som service vägrar ta på sig.

4 gillningar

Ett vanligt argument för tesla att det diffar så mycket i räckvidd och effektivitet mellan tesla och konkurrenter, jag håller inte med. En timma och 15 minuter mer laddning om man kör Kiruna till Malmö. Hur mycket skillnad blir det i vardagagen? :sweat_smile:

(Tesla model Y long range mot Polestar 2 long range single motor)

4 gillningar

(det jag menar är att det är en timma skillnad om man kör bil i ett dygn. Man kör inte bil i ett dygn. I praktiken är skillnaden en kvart på långresa, ingen skillnad alls i vardagen)

Nu har jag inte köpt en Tesla, men på vissa punkter verkar de vara överlägsna.
Just laddinfrastrukturen är den viktigaste punkten. Ja de har förvisso öppnat upp sitt laddnätverk för andra märken vilket jag är jätteglad för, men inte alla sina stationer.
Men sen har vi laddningen på superchargers. Man behöver bara gå ur bilen och plugga i kabeln, sedan är det klart. Inget strul med appar osv, laddaren känner av bilen och startar automatiskt.

För egen del övervägde jag inte ens Tesla eftersom jag har nästan 20 mil till närmsta serviceställe.

1 gillning

Jag har haft en Model S och en Model 3 under totalt 6 år. Jag har köpt Tesla av dessa orsaker:

• Laddnätverket. Kanske det enskilt viktigaste för oss som reser relativt mycket långt med bil. Till fjällen, ned i södra Sverige och Europa. Hade det funnits ett liknande nätverk där bilen och nätverket tillsammans löser hela problemet kring laddning på långresor hade jag kanske valt en Porsche eller annan elbil istället.
  • Räckvidd: Nu börjar det komma andra bra bilar men Tesla har varit överlägset bäst på det området.
  • Dator på hjul: Detta är i mitt tycke det bästa sättet att beskriva en Tesla och deras attityd till elbilar. De råkar bygga en bil med fyra hjul men det hade kunnat vara en annan modern farkost. Bilen är i grunden en uppkopplas dator som kan uppdateras och förändras med tiden. Andra märken börjar komma hit men man märker fortfarande en otroligt stor skillnad. Det kan vara svårt att se om man inte ägt en Tesla eller är väldigt intresserad. Men vet man så vet man. Detta är verkligen innovation i framkant, eller har iaf varit under många år.

Sedan får man stå ut med Elon som ju i mitt tycke numera mest är en belastning. Man får stå ut med att deras målsättning ibland drabbar bilägare genom konstiga beslut och uppdateringar osv. Man får stå ut med lite udda designidéer (handtagen på Model 3 :exploding_head:) och stundtals dålig kvalitetskänsla. Men än så länge har det varit värt det! Och de blir mycket bättre, kolla nya Model S.

Men ge det tre år till och några fler uppkopplade laddnätverk som integrerar direkt med bilarna så byter jag gärna till ett annat märke!

1 gillning

Kommer ihåg när farsan argumenterade för att en Saab 95 Aero är bättre än Linear för att omkörningar blir säkrare. Du har ju rätt i sak, men ska man inte längre än 10-15 mil per dag i snitt så är en MG ett fullgott alternativ i ungefär samma storleksklass, till halva priset om man jämför leasing.

Buyers bias framträder alltid när man frågar personer som redan köpt.

3 gillningar

Jag har inte köpt någon Tesla, men leasar min andra nu.

Jag är nyfiken på ”din värld”, vilka elbilar är så mycket bättre enligt dig? Har du kört många elbilar i dina dar?

Satt väldigt långt inne att köpa en tesla för mig.
Har ägt lite olika elbilar de senaste åren Hyundai, leaf etc och provkört de flesta som finns på marknaden.
Och ja det finns alternativ, ex e-gmp plattformen (ioniq 5/ev6) men prismässigt har de höjts kraftigt i pris så det argumentet finns inte längre. Bra bilar som kan ladda snabbt men infotainmentsystemet känns lite passé.
MEB plattformen har jag inte mycket för men det är väl bra att folk tar sig över tröskeln och köper elbil.
Model 3/y är enligt mig det bästa du kan köpa när det gäller elbil. Den totala upplevelsen körning, laddning, infotainmentsystem är den bästa.

Men bara att provköra och bilda sig en egen uppfattnnng

1 gillning

Jag har ägt många bilar, alltså 20+ stycken varav 4 elbilar. Nu har vi 2 Teslor. Vår elbil Kia E-niro blev på slutändan den billigaste bil jag någonsin kört, efter 10000 mil värdeminskafe den totalt 39000:-.

Men Tesla, ja min Kia var bra, men den kommer inte i närheten. Jag har haft bra terrängbilar innan såsom Nissan och Subaru, men det sjuka är att min Tesla kommer fram bättre på riktigt snöiga vägar, och i isiga uppförsbackar har mina gamla bilar ingen chans. Okay, jag har så klart höjt bilen lite, men det måste man göra om man vill gå en bil som ska fungera till det man önskar…

Sen att jag utan problem kan köra.mycket längre utan att bli trött eftersom bilen mentalt avlastar mycket är spännande. Helt plötsligt kan jag använda min uppmärksamhet för att titta efter andra bilar, människor och djur, mitt fokus behövs inte för att bilen ska köra på vägen i rätt fart, det kan gå till att öka trafiksäkerheten.

Sen är den ju mycket roligare med… Kommer säkert något annat som blir bättre framöver, men just nu är konkurrensen inte så stor…

3 gillningar

2019 så hade min 15-åriga Honda tjänat ut. Kollade på olika hybridmodeller och insåg att jag för bara 100000 mer kunde köpa en Tesla model 3. Och tänkte att det skulle vara jäkligt coolt med en Tesla. Sagt o gjort. Den snurrar på bra än idag. No regrets.

1 gillning

Bara? :innocent:
Visst, all är relevant men 100.000 är inte toapapper för de flesta :grin:

2 gillningar

Intressant tråd! Går lite i köptankarna och nästa bil ska vara elbil.

Tesla model 3 ser verkligen nice ut. Men det som talar emot för egen del är hur dyr den blir i försäkringskostnad för helförsäkring efter att vagnskadegarantin slutar gälla. Hur har ni andra tänkt där? Kollar man vad försäkring kostar för bilar på blocket för mitt personnummer hamnar man på 1.100 i månaden ish.

Hur tänkte ni kring Telsas väntetider om något behöver åtgärdas efter krock etc?

Finns det bra svar på dessa punkter så klickar jag nog hem en model 3, typ. Finns ett ränteerbjudande på 1.99% som gör att ägandet landar på 4 tusen för en longrange.

Var har du fått ränteerbjudande om 1.99? enorm förlustaffär för den som lånar ut

1 gillning

Det är lite min reflektion också. Tesla själva.

1 gillning

Du har rätt. Den enda lösningen jag vet är att leasa i tre år och sedan byta till en ny.

De som säger att de har en billig försäkring till sin Tesla, har en Tesla som är 0-3 år gammal, inte äldre.

2 gillningar

Hur tänkte ni kring Telsas väntetider om något behöver åtgärdas efter krock etc?

Nu finns det andra verkstäder som är auktoriserade för Tesla tror det hjälper. Har min S inne för lite lagning efter ett vildsvin. Var ca 3v väntetid på att få lämna in den, tydligen var personal sjuk som fördröjde det lite(inte hos Tesla).

Annars är det som andra säger, laddnätverket som aldrig krånglar, körglädjen, ingen bil - utan mer dator på hjul.
Sen många smarta funktioner som att den automatiskt sparade filmen när vi krockade med vildsvinet, perfekt när försäkringsbolaget ville ha bevis på viltkrock.

Ägt ett 20tal bilar, varav de sista 5 varit rena elbilar. Leaf, eNiro, Model S, 3 och Y.

2 gillningar