Här kommer ytterligare en gröngöling för billån men jag är annorlunda!
Aldrig tagit ett lån. Är ofrivillig belånad ärver en fastighet som jag kommer ärva (1,5 milj) med ett (295k lån ingen amorteringskrav)
Har aldrig ägt en bil. Dock nyexaminerad körkort. Mogen runt 35 år, så ingen 18 åring körning. Jag skulle vilja åka vart jag vill med min familj, efter alla dessa år utan bil och körkort.
Familj: 2 barn och en fru. Bor i storstad.
En Tesla Model Y;
låste priset på 742 000 kr innan prishöjning.
Kommer säkert få bilen innan miljöbonus deadline men räknar inte med det.
Kredit beviljad 60 mån - 2,16% effektiv ränta - 5324 kr/månaden innan miljöbonus DNB Finans Bilån
Räknar iskallt med driftkostnaderna kommer vara runt +5k varje månad (försäkring, parkering och el)
Jag har:
742 0000 kr
Jag skulle kunna lägga det på något annat nöje eller på huset. Men behöver inte så mycket för att reparera fastigheten. Vill ha friheten att åka vart jag vill och öka min livsglädje med en fin bil.
Nu till den stora frågan.
Är jag en idiot som tar ett billån och låter dessa kontant 742k växa eller minska värde i aktier/investering som jag inte har något nöje av eller användning?
Kan extra amortera fritt för att påskynda avbetalningen förstås.
De om du kan belåna fastigheten istället för ett billån, så kan räntan bli ca 1% lägre.
Jag hade också hellre tagit ett lån än att ta ut 742000 från aktiefonderna. Rent logiskt bör avkastningen vara större på fonder än räntan på lånet.
Har du pengarna på ett bankkonto utan ränta så är det bättre att betala kontant istället för lån och sätt in 5324kr i månaden på kontot istället.
Jag vet inte hur billån fungerar men 5324x60 är inte ens hälften av 742000kr
Ja de stämmer. Men de gör så att vi kan röra på oss och se till att vår sidoverksamhet (second hand) ökar, nu kan vi nämligen vara på flera ställen men jag märker själv att man är en aning förblindad av romantiken av att äga Tesla eller bil överhuvudtaget.
Ja, lite.
Men den stora idiotin är ju att smälla så mycket pengar på en så dyr och ny bil när ni egentligen har rätt anspråkslösa inkomster.
Jag tjänar 100000+/mån men anser mig inte ha ”råd” att sprätta 10000+ på en bil varje månad.
Men så är jag en snål och elak jävel också
Jag håller egentligen med, men man kan ju ta med i ekvationen att han varit utan bil till 35 års ålder, så man kan ju lägga in de sparade pengarna på det om man vill argumentera för köpet av ny dyr bil.
Håller med dig till 100%. Om jag hade samma inkomst som dig skulle jag aldrig betala 700 tusen för en bil . Men vi är ju allla olika. Men sjukt mycket pengar för lite plåt
Som någon annan sa, du har 742k i kapital (antar att det var en typo med att du har 742 0000 dvs 7,42 miljoner), planerar att köpa en bil för 742k och har bruttoinkomster på cirka 60k. Du planerar alltså att lägga cirka 25% av nettoinkomsterna på en bil som absolut inte behövs (jmf med en billigare bil). Och dessutom är lånet endast för hälften av bilen, du äger alltså inte ens bilen efter lånets slutperiod utan billånet skulle behöva förnyas i ytterligare 5 år för att betala av resten. Det är givetvis du som bestämmer i slutändan men att i det här läget med stigande inflation, osäkerhet kring världsekonomin, med ökande krav på finansmarknaderna från alla myndigheter utöver det nämnda om era bruttoinkomster samt sparkapital köpa en så pass dyr bil får väl anses vara “dumt”. Köp en billigare bil.
Tänk dessutom på att om du vill behålla bilen efter 5 år och väljer att omfinansiera lånet så kommer det sannolikt bli till en mycket högre ränta.
Givet dessa två alternativ är det väl inte direkt att det ena är katastrofalt mycket sämre.
Men hur tänker du kring att lägga så groteskt mycket pengar på en bil? Givet att du inte haft bil (så antar jag att du inte har något extremt bilintresse), hur tänker du att bränna alla livsbesparingar på lyxkonsumtion?
Personligen är det för mig totalt vansinne. Kör en en bil för mindre än 30k. Är under 30 och har över 1,4MSEK investerat. För det passar mig.