Billån till en Tesla Model Y - är jag en idiot?

@Skogstomten - har du något inspel? För er som inte känner @skogstomtenhjälper han till vid bilköp.

Med ovan sagt. Jag personligen tänker att man kan angripa frågan utifrån två perspektiv:

• Emotionellt / energi - vi köpte som sagt en Model Y (många i forumet tyckte det var ekonomiskt dumt) men vi trivs superbra med bilen. Vi har inte ångrat det en sekund sedan vi fick bilen i september. Ni har råd så liksom “go for it”. Det finns ingen anledning att ha mest pengar på kontot när man dör. :wink:

• Matematiskt / ekonomiskt - då hade jag nog gått på lånet och haft en del av pengarna tillgängliga (utifrån ett emotionellt perspektiv). På lång sikt ska ju de investerade pengarna ge en högre avkastning än lånet. Om du kan ta det på boendet så får du ju en lägre ränta.

Sedan tycker jag det låter högt med driftskostnader på 5 000 kr. Vad har du räknat då?

2 gillningar

Du kanske vill sälja din Tesla kompiss :joy::thinking:? Den har kanske sjunkit 200 tusen :joy:? Det går kanske få billigare vid snabb affär :rofl::tada::face_with_hand_over_mouth: ?:heart_eyes::wink:

2 gillningar

Ekonomiskt dumt vet man först efteråt…
Jag har nämnt det förut i det här forumet, men kostnadskalkylen för Model Y vi köpte i höstas vart billigare för de kommande 3 åren (med beräknat värde på 50% av inköpspriset) än det var för de föregående 3 åren med en 10 år gammal bil.
Mycket pga reperationer som nu är garanterade att undvikas pga garanti.

Med tanke på att nypriset på Model Y har stigit med en 8% sen i höstas så kan han kanske sälja den för mer än när han köpte den :wink:

1 gillning

Det är det bästa med oss att vi tänker inte lika :grin:. Annars hade du aldrig haft så mycket trafik på den här fina bloggen Jan :hugs:. Sedan är det lite så här att vi vet att Jan kan köpa Tesla kontant utan lån och då går livet vidare som vanligt :joy:.

2 gillningar

Inte vid snabb affär :wink::face_with_hand_over_mouth: ! :grin::rofl:. Det blir lite svårt sälja den dyrare men vem vet. Ska jag fråga Jan igen om bilen är till salu :joy::face_with_hand_over_mouth:?

1 gillning

Kan man ha Teslo istället för Lekhinken Jan :thinking: ? Räknas det som lekhink eller :grin::face_with_hand_over_mouth: ?

3 gillningar

Vid snabb affär blir det dyrare, får man bilen direkt och slipper vänta på leverans vettu :slightly_smiling_face:
Men på allvar, kollar jag beg annonser på bilar som är körda lika mycket som min så begär de mer än vad jag betalde för den.
Sen att de säkert inte får de sålda för det är ju en annan sak…

1 gillning

Det visste jag faktiskt inte, men det var ju trevligt att höra. :blush:

Men en intressant grej är att vi har betalat 907 kr för el till bilen och vi har kört 450 mil. Dvs. två kronor milen i “bränsle”, trots de höga elpriserna. Med vår gamla bil hade vi legat på förmodligen 10 gånger priset.

PS. till @Kaffe - det finn ju möjlighet att tjäna pengar på att hyra ut bilen också. Enligt GoMore borde man i en storstad med en Model Y kunna tjäna ett par tusenlappar per månad.

2 gillningar

Ja men jag glömde bort att du är också en Tesla ägaren :grin:. Grattis. :+1:

Ja, grymma svar här. Såklart alla är förnuftiga och vettiga. Det exakt de jag behöver! :+1:

För vara helt ärlig har jag ingen laddningsstation hemma för närvarande så jag räknar med höga supercharger eller publika priser + parkering. Men laddnätverket ökar markant - så jag tror jag kommer få en laddplats + parkering inom ett år. Så därför 5k i månaden extra. Sen får man inte glömma den höga försäkringspriset för bilen.

Om allt skiter sig under 5 års perioden

1. GoMore:a bilen
  2. Sälj bilen - Suck it up - betala resten avbetalning/kontant eller ta ett bolån få lägre ränta

Precis, du har alldeles rätt. Logiskt och förnuftigt. Men glöm inte Tesla har en hög andrahandsvärde, de kan hända mycket i framtiden också - kan komma en Tesla killer men i doubt it.

Sen kan man väl se de såhär, att man inte förlänger avtalet utan byter ner till en billigare bil? De pengarna man har spenderat kan man se som en jädra dyr leasing :smiley:

En sak man glömmer när man kalkylerar är:

• Livskvalitén ökar

Jovisst, men du har en siffra på banken vad vill du göra med pengarna? Jag vill köpa en Tesla.

Betala kontant för en billigare bil ist :stuck_out_tongue:

Jag leasar en sånhär

https://www.hedinbil.se/bilar/960014

Tycker den funkar jätte bra och vi får plats med två bakåtvända barnbilstolar.

Skilj på behov och ha begär i den här situationen :smirk:

5 gillningar

Jag skulle ärligt talat kalla det en deal breaker att ha elbil utan möjlighet att ladda hemma, jag skulle nog skaffa en annan bil tills du har den här möjligheten. Om du inte kan fortsätta vara utan bil tills dess.

Jo, men mycket ökar inte livskvaliteten med en Tesla jämfört med en billigare bil.
För oss landade vi där mest för att vi ville ha en elbil och just då (andra trevliga alternativ hade lång leveranstid) och gamla bilen började rasa samman totalt…
Missförstå mig rätt, det är en mycket trevlig bil, men det är ändå bara en bil liksom.

5 gillningar

Jag har tänkt länge på detta. Har gjort en hel del research när de gäller bilvalet.

Har även tittat på on-demand tjänster som GoMore eller Kinto Share men de är inte ekonomiskt hållbart i längden, jättehöga kostnader.

Samt Leasing är du bunden till ett kontrakt, kan inte komma ur det om jag INTE ha bil längre. Jag vill ha kontroll på läget - därför billån.

Sen kör jag som en kärring. Vad ska jag ha en Tesla till undrar ni då? Ja - säkerhet, design och andrahandsvärdet är högt. Det är ledande inom bilbranschen el. Det har satts en global agenda och de kommer fortsätta gynna elbilister. Oavsett vad man tycker om saker och politik. Jag bryr mig faktiskt inte om hållbarhet aspekten.

Som @Esko skrev har jag låst beställningen på ett pris, de har gått upp 8% - helt sjukt men de är galen inflation och brist på “grejer”. Om några år kommer säkert en ny TESLA som alla har råd att köpa, då är nog Model Y förlegad.

Jag skulle ärligt talat kalla det en deal breaker att ha elbil utan möjlighet att ladda hemma, jag skulle nog skaffa en annan bil tills du har den här möjligheten. Om du inte kan fortsätta vara utan bil tills dess.

JAAA DE ÄR DET! JÄVLA SKIT.

1 gillning

Då har du bestämt dig för att köpa en Tesla :grin:. Grattis. När jag läser dina svar låter det som du har bestämt dig till 99% då blir alla svar lite överflödiga :rofl::hugs:. När ska du beställa bilen? Finns det sådana på lager ? Det var redan bestämt innan du startade tråden eller hur :grin::+1: ?

3 gillningar

Låter som en bra ide, hade inte @janbolmeson bokat en model Z med leverans i Juni?

Det är väl ingen större skillnad mellan att köpa en dyr bil eller hus för över 5 msek, både ger orimligt högra månadskostnader?

Skulle jag välja själv hade jag nog tagit bilen :man_shrugging:

Då har du bättre koll på Jan än mig! ? Han får svara själv på den frågan ? :joy:. Den kille är inget att leka med. Det kan bli snabba beslut ibland som alltid :face_with_hand_over_mouth::rofl::joy::+1::hugs:. Tänk om Caroline inte har lite koll på honnom :joy::joy: !?

Helst att få den i pressent eller hur på födelsedagen :face_with_hand_over_mouth::+1::rofl:.

• 5 års gratis laddning i presentkort TACK :grin:. Då blir jag också Tesla ägare :face_with_hand_over_mouth::+1:

Jag ska ha råd att betala försäkringen med :joy::+1:

1 gillning