Privatleasing för/ emot

Hej!

Situation: Önskemål om ny bil

Bakgrund: 2 bilar, kontant köpta. Värde ca 350tkr. 35-40år. Tidig nivå 4 rikedomstrappan. Nettoinkomst ca 100tkr/ mån. Utgifter ca 45tkr/ mån. Stabila professioner varav den ena på 50%.

Aktuellt: Har undvikt att räkna på alternativkostnad och värdeminskning tidigare. När man lägger med det i kalkylen så landar våra bilar på en TCO om ca 11000kr/ mån tillsammans. Varför då inte köra en helt ny bil för ex 9000kr/ mån som privatleasas? Då förflyttas all risk för haverier till biltillverkaren. Jag står med en risk för ränta.

Bil har eg inte haft något värde för mig tidigare men med ungdomsakriviteter blir det en del mil i bil. Vi har kikat på en CX-80 phew. Majoriteten av resorna är tyvärr ca 6km. Vi åker skidor 2ggr/år. Gillar att hemestra på sommaren. Vi behöver enbart 1 bil.

Jag har tidigare sett FIRE som ett mål. Jag gör inte det längre. Har ett enormt tillfredsställande jobb och mest troligt når vi dit oavsett om detta förändras.

Rekommendation: Kan ni se någon direkt anledning att inte privatleasa en bil i den här prisklassen utifrån ovan? Någon med erfarenhet av Mazdas suvar? Jag har en tendens att tänka utifrån nytta/ krona men vi kommer ju kunna fortsätta spara en rejäl summa oavsett om vi köper bilen eller ej. Vi vill ej flytta eller resa mer än nu.

Tack för input!

2 gillningar

Undrar över risk för haveri? Vad jag har förstått ska du ändå betala för reparationer om du privatleasar.

Blir särskilt konstiga situationer när garantitiden är 2år men leasingavtalet 3år.

Är snarare risk kring värdeminskning man slipper. Dock mot att du blir av med ränteavdraget.

1 gillning

Du menar att jag skulle stå för risken om växellådan krashar eller dylikt? Det låter som något som garantin skall ta. Just Mazda har 3 år.

Har du en källa på att man själv skulle stå för risken vid ev haveri? Det är primärt den(+ värdeminskning) jag vill undvika.

Om ex motorlampan börjar lysa vill jag kunna tänka; ”tråkigt, men inte mitt problem”

2 gillningar

Vad är det för haverier du väntar dig inom de tre första åren av en bils liv, som inte är reklamationsärenden eller går på garantin?

Fördelen med att köpa bilen är ju så klart att du efter tre år äger en bil.

1 gillning

Borde inte ske något inom 3 år. Får du kalkylen mer fördelaktig om man köper bilen?

Har bra utrymme att baka in den i huslånet. Dock blir ju bara värdeminskning (tot 38% på 3 år) och räntekostnad ca 8000kr/ månad.

Det var du som var inne på risk för haverier etc. Jag tänker att det är rätt oviktigt att fundera på när man köper en ny bil, och speciellt när man funderar på att leasa en på några år.

Tycker spontant att 11kkr/månad låter som en dyr TCO sett över bilens livslängd på 20-30 år.

Det lyftes i första svaret. Min egen oro för haveri var primärt med nuvaranade bilar(5-10år gamla).

jag tänker att man bytar bilen efter 3 år.

Den bästa TCO har man nog om man håller en bil i 20-30 år men det är ej aktuellt för mig. Tack för input!

Du har inte funderat på någon japansk eller koreansk som du äger under nybilsgarantin. Kanske tom köper efter första gångna åren?

Min TCO med 2500 mil/år på en 3 år gammal Kia Ceed PHEV, inklusive värdeminskning, alternativkostnad mm landar på under 6 k/mån. Cashflow på något högre första 3 åren med lån.

1 gillning

Tack för svar!

Vi vill verkligen ha en suv som kan gå på el inom stan. Gärna bra med utrymme när familjen skall iväg till ishockey/ fotbollsturneringar/ skidresor. Barnen är i en ålder då vi fortfarande gör mycket tillsammans.

Annars är ju kombis ett bra alternativ. Vi kör max 1500 mil/ år.

jag har eg inget emot att äga en bil men ser ingen uppsida fn. Tidigare har jag haft intrycket att TCO skulle vara lägre, allt annat lika.

Med nuvarande sparkapital och månadsspar så skulle jag se det som korkat att betala 5000kr för något bra/ prisvärt istället för att lägga 9000kr för något med premiumkänsla.

Mina föräldrar har en ny CX-60 PHEV och den är ryckig när bilen försöker bestämma vilken drivlina som ska användas när man kör halvlugnt och är allmänt slö. Fast jag är bortskämd som nu leasar min andra elbil och då uppfattas fossilbilar slöa generellt. Mazda har 10 års garanti om man sköter service väl? Om du inte menar vagnskadegarantin och halv vs helförsäkring i din TCO kalkyl med en ny vs begagnad bil?

Kan ni ladda hemma är det lika bra att gå på en elbil direkt tycker jag. Har ni barn/djur som sliter på bilen mycket eller kör för många mil tycker jag man inte bör leasa men det framgår ej. Bra SUVar du kan kika på annars är nya model Y, polestar 4, kia ev9, klassikern volvo xc60 som också kampanjas ut kanske?

1 gillning

Du har rätt.

Privatleasar själv en enyaq coupe rs för 6000kr i månaden med försäkring. Tycker de är väldigt billigt.

stora nackdelen med leasing är hur låst man väl är sen.

2 gillningar

Jag kan inte helt förlika mig med tanken att betala massa pengar i 3 år sen har man - ingenting -.

Fattade jag fel också men det lät som att din kalkyl ställde två bilar mot en? Känns lite päron och äpplen, bättre är att lägga undan pengarna du skulle lägga på leasing för ev haverier på banken,det är inte jättevanligt at bilar havererar sina första 10-20 år.

Oavsett ekonomi så är min åsikt att en phev är dumt, det är två divlinor som kan gå sönder med allt det innebär så mycket mer komplexitet (=risk) men liten fördel.

Enda riktigt bra anledning till att leasa är för att man inte eg bryr sig om mer kostnaden och vill “unna” sig att bränna pengar på det, nån bra affär blir det aldrig.

De tre första åren har du ju garanti så det där bekymmersfria ägandet tar ju nybilsgatantin hans om oavsett.

Förutom att du kan starta om igen med en helt ny bekymmersfri bil igen.

Tidigare beräkningar här på RT visar att kostnaderna/månad för en ägd bil överstiger leasingkostnaden för många motsvarande modeller vid ett leasingerbjudande och vad är då meningen med att få både ökade kostnader och mer besvär med en äldre och äldre bil?

1 gillning

Jo karosstyp är högst sekundärt, tror kalkylen är ungefär samma om man prickar rätt bil.
En CX-80 är ju fläskig så det bara sjunger om det och det låter som att du redan bestämt dig?

Jag har valt leasing först och främst på grund av osäkerheten med andrahandsvärdet. Utvecklingen för bilar går väldigt fort nu, en ny bil idag kan vara svårsåld om ett par år.

Att slippa bry sig om reperationer är också en anleding. Men jag har blivit försiktig med att inte åka på att betala för “onormalt slitage” så jag har urnyttjat försäkring för småskador, som t.ex dörruppslag som jag hade struntat i om jag ägt bilen. Så i detta fallet har det blivit merarbete att leasa.

4 gillningar

Jämfört med t.ex förmånsbil, där en arbetsgivare finns med i bilden så kan extra mil bli dyra, likaså om det uppstår onormalt slitage.

Man kan väl fråga sig varför firmorna pushar leasing om det skulle vara en sämre affär för dem än att sälja bilen direkt. I slutänden utgår jag från att de tjänar mer pengar på det än att sälja och då kan det väl bara vara kunden som betalar mer?

Vinsten är minimal på leasing och många vill inte erbjuda det. Men antagligen bättre än ingenting…

2 gillningar

Ibland är det subventioner från tillverkaren direkt, se tex nya Renault 5 som är nästan halva priset i TCO vid privatleasing vs köpa. Sedan får ju leasingbolaget ett helt annat pris när de köper hundratals bilar i stöten.

Till TS tycker jag du med fördel kan vänta in leasingkampanjer som brukar komma nu i höst och speciellt innan årsskiftet där man kan göra riktiga deals. Vet inte om det är i din budget men för inte sålänge sedan hade Polestar 3 kampanj där man fick en ny för under 10000kr/mån privatleasad (1500mil). Det är en miljonbil och att köpa är en skräckkalkyl i bara värdeminskning

1 gillning

Det är helt främmande för mig att betala nästan 370 kr per dag för att låna en skinande helt ny plåthög i 3 år, med risken att få betala tiotusentals kronor i straffavgift för att skicket vid återlämning inte motsvarar bilfirmans orealistiska förväntningar. Men känner man att det är det man vill lägga mängder med pengar på så hjälper du till att visa biltillverkarna att dagens nybilspriser är helt acceptabla trots att de ökat med mer än 100% de senaste 10 åren. Med så många billånare och köpare villiga att vaska tiotusentals kronor varje månad är troligtvis priserna helt rätt satta. Detta är bara min åsikt och alla gör såklart som de vill.

10 gillningar