Vi är en familj med två ungar i ett radhusområde utanför Göteborg. Ingen av oss har körkort eller minsta intresse av bilar, men nu har vi bestämt oss att skaffa bil trots allt. Jag är rätt överväldigad av alla alternativ och vi har liksom inga referensramar.
Vi kommer inte jobbpendla
Kommer åka till släkten kanske en gång i månaden (20 mil enkel väg)
Utflykter i närområdet på helgerna
Köra hem byggrejer och storhandla
Har tillgång till laddstolpe
Har inte solceller (i fall det påverkar ekonomin för elbil)
Hälsa på vänner på somrarna
Inte tillgång till personalbil eller vad det heter genom jobbet
Tar körkort för enbart automat
Prioriterar säkerhet och lättkördhet (skall även kännas trygg att köra)
Gärna finesser som gör det enklare, typ parkeringshjälp och sånt (om det inte bara är en gimmick)
Bryr oss inte om andra finesser som fin inredning, mediacentral och sånt
Prisvärd, men det behöver inte betyda billig
Vad tänker ni? Elbil eller inte? Leasa eller köpa? Köpa privat eller av företag? Laddhybrid? Ny eller begagnad? Några lämpliga modeller? Tack för all input, väldigt vilsna!
Eller förresten, inte all input. Jag vill gärna höra från er som “kan bilar” och inte så mycket “vi har en X, den är bra”.
Då ni kommer använda bilen väldigt lite, säg max 1000mil per år låter det som att köp av bil för 70-80tkr vore bäst rent ekonomisk. Då ni kommer kunna ha bilen under många pga få mil.
Har man inget intresse av bilar bör man undvika de tyska märkena. Då de oftast är bra mycket dykare att serva osv osv.
Toyota har en bra kvalitet på sina bilar trots att de producerar höga volymer. Kanske en Corolla hade passat din familj om ni inte är alltför långa.
Eftertraktad bilar pga de är billiga att äga o serva, inga stora hjul där en 4st nya däck kostar 15 000kr. Ja, jag tror du förstår vad jag menar…
Jag skulle aldrig rekommendera någon att leasa då det kan kosta enormt mycket mer den dagen bilen lämnas tillbaka pga att du får betala dyrt för minsta lilla byngel/märke som finns på bilen, brukar säga att det är ett sätt för dom som vill åka nya bilar men inte har råd att köpa. (Ursäkta om nån tar illa upp)
Du lämnar lite öppet vad den får kosta osv, allt ifrån en billig bil bensin/diesel till en elbil för 800k? Även en bil för 20k kan uppfylla dina önskemål med dragkrok och parkeringshjälp.
Är svårt att göra fynd på bilmarknaden idag då stora handlare köper upp allt nyare begagnat, och ännu svårare blir det för er om ni inte är intresserade.
Börja med en budget för hur mycket den får kosta, titta runt på bilaffärer vad ni känner skulle passa er, när ni hittar den ni vill ha så glöm inte att titta vad skatt, försäkring och service kostar (kan skilja väldigt mycket)
Ladda hem transportstyrelse appen och car.info så kan du se en del historik på fordonet.
I det du beskriver hade jag valt en bensindriven mindre japansk bil som typ toyota eller honda, lite plastiga jämfört med tyska märken men driftsäkra och billiga att äga.
Tack! Vi har ingen direkt budget, men kanske 200-250 tusen som mest. Har googlat runt lite och lutar åt en hyffsat ny, 3-4 år, Skoda Octavia eller Toyota Corolla. Låter det rimligt?
Jag står inför ett liknande dilemma och tror att jag kommer att landa i att plocka ut en Lynk & Co 01 via prenumeration. För 6000 kr i månaden så får jag en välutrustad SUV som är PHEV med lång räckvidd (upp till 7 mil), som med mitt körmönster kommer gå 85% av tiden på ren el.
Jag droskar också runt i och runt Göteborg mest men åker på lite längre resor då och då. Med Lynk & Cos upplägg har jag en månads bindningstid och blir därför inte låst om behovsbilden skulle ändras.
Just nu är det en perfekt storm på begagnatmarknaden, där vår kassa kronkurs gör att det mesta nyare går på export och det som stannar kvar därmed blir väldigt dyrt. Samtliga tillverkare har på det också passat på att höja priserna på grund av inflation och komponentbrist. Effekten av det är att en vanlig kombi som är fem år gammal kan kosta lika mycket som den gjorde ny för fem år sen. Jag vill tro att det kommer bli en ganska rejäl korrigering på den marknaden om antingen vår valuta återhämtar sig eller när de billigare elbilarna breder ut sig allt mer.
Självklart är det billigare att köpa en billig bil som är 10-15 år gammal, men då ska man också faktorera in säkerhet, driftsäkerhet och budgetera för reparationer. Har man väl stått där med en bil som inte startar när man ska iväg till jobbet, fått stopp i Tingstadstunneln eller varit med om en krock värdesätter man mer att vara i en modern och säker bil.
Jag har även satt upp en liten kalkyl för att simulera TCO med lite olika typer av bilar, där jag har räknat in ränteeffekten, i mitt fall blir det att ta av sparat kapital. Skillnaden är inte så stor som man kan tro.
Sen för er som bor i storstäderna måste man kanske börja ta i beaktning att bensin/diesel kommer förbjudas centralt om några år och om det kommer påverka er dagliga körning.
Med leasing får du oftast lägga på lite till, låt säga att någon går förbi din bil och gör en liten repa, någon kastar upp en dörr mot din, du lastar in saker i skuffen och märken uppstår… Det kommer du bli debiterad för att åtgärda när bilen lämnas tillbaka vilket snabbt kostar 5-10k per karossdel, du hämtar ut en ny bil och skall återlämna den i samma skick bortsett ifrån några små stenskott (normalt slitage)
Har kunder som fått betala uppåt 40-65k vilket så klart blir en chock för dom, men det är bolagen som avgör det och du har skrivit på ett kontrakt så det är bara betala
Jag har själv leasat 3 bilar i mina dagar och aldrig fått betala något vid återlämnande. Jag håller efter mina bilar oavsett ägandeform. Det är samma värderingsgubbar som värderar vid inbyte och du kan räkna med liknande avdrag om du skulle få för dig att byta in bilen vid nåt tillfälle. Men visst, du är så att säga i leasinggivarens händer när det är dags för återlämnande och har inte samma möjlighet att välja din motpart.
Jag skulle avvakta bil och ta körkortet först. Ni kan ju klara er utan bil som det är idag.
I min värd är det ganska kostsamt att ha en bil som inte används/kan användas.
Sedan när körkortet är hemma, så ser ni hur behovet ser ut då.
Har man inget intresse av bilar, så är det nog en nyare begagnad bil som tar familjen från A till B att föredra.
En bil kan ju kosta från några tusenlappar i månaden och uppåt.
Har jobbat med bilar hela mitt liv.
Köp inte elbil
Bästa köpet idag är hybrid, bensin eller diesel. Lätt begagnad som är några år gammal.
Ställ av bilen när ni inte använder bilen.